Sitten kun vielä joku ottaisi parin sekunnin video-otokset hämärässä eri resoluutioilla, ja ne paljon puhutut raw-kuvat myös. Lähinnä kiinnostaa oikeasti se alue jonka ne kattavat, eli testit pitäisi tehdä melkeinpoä kiinteään kohteeseen tiukalla kolmijalla, ettei näprätessä asento muutu.
Tässä olisi jotain uutta ja mielenkiintoista EOS 7D:n
RAW-kuvan käsittelystä. Kävin tänään halkoliiterissä kuvaamassa koivuklapien päätyjä ja kokeilin kuinka 7D tekee RAW->MRAW-SRAW muunnokset eri herkkyyksillä. Lopputulokset yllättivät minut positiivisesti

Ensimmäisessä kuvassa on ISO1600 testikuvat Canon EF50/1.4 objektiivilla ja aukolla F11 noin 1...2s valotuksilla. Lisäksi kuvassa on vertailuna Canon EOS 20D:n ISO1600 croppi. Jos joku ihmettelee, miksi cropit ovat hiukan eri kohdista, niin 7D:n automaattitarkennus vaelsi aivan hiukan näissä hämäräkuvissa, joten hain osarajauksiin terävät alueet. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että EOS 20D runko ei edes suostunut tarkentumaan automaatilla samassa tilanteessa (tarkennuksen apuvaloja ei ollut kummassakaan kamerassa, mutta vain 7D tarkentui täsmällisesti ja toistuvasti noin 1-2 cm sisään, kun kohteen etäisyys oli noin 60cm kameroista). Selvä plussa 7D:lle tästäkin, kuten myös selvästi paremmasta (kirkkaampi/suurempi/selvempi) 100% etsinkuvasta.
Toisessa kuvassa vahvistui käsitys kameran MRAW/SRAW-muunnoksen toimivuudesta, koska tämä toiminto parantaa oikeasti suoraan kamerasta saatavaa kuvalaatua (toki resoluution kustannuksella, mutta tästä ei ole aina haittaa). Testattu ISO 6400 asetuksilla ja verrattu herkempään ISO 12800 täys RAW-kuvaan ilman muunnosta. Häiriöpikselit häviävät kuvasta ja värikohina pienenee samalla kun DIGIC4-duo skaalaa kuvan resoluution alas 10.1 Mpix ja 4.5 Mpix RAW-kuviksi. Homma näyttää toimivan vallan hyvin ainakin päivä- ja hämäräkuvissa

Valotusajat näissä kuvissa 1.3 sekuntia.
Kolmas kuva on edellisen toisintoa, mutta nyt vain ISO 12800:lla. MRAW-kuva on ISO 12800:llakin häkellyttävän kohinaton ja erottelukykyinen, vai mitä mieltä olette?

Neljänteen kuvaan jätin malliksi 800x800 pikselin cropin ISO 3200 herkkyyden RAW-kuvasta ilman näitä muunnoksia.
Tuo kamera on tällä hetkellä kaikinpuolin vaihtoehdoissa ykkösenä, onko siinä mitään havaittavia huonoja puolia.. muuta kuin hinta?
M27 on hiukan hankala löytää, kun sen lähellä ei ole avuksi selviä kirkkaita tähtiä tai tähtipolkuja, mutta kyllä se löytää kun lähtee liikkeelle Nuolen kautta ja bongaa matkalta M71:n. M27 on niin kirkas, että löytyy jo tuolla SW80ED:llä suht' helposti sumutäplänä, jollet ihan katulampun alta yritä.

Haittapuolia olen löytänyt muutamia: vanha EOS20D:n kuvan katselunappula on samassa kulmassa, missä EOS7D:n delete-nappi. Onneksi viimeeksi otettua kuvaa ei kuitenkaan poisteta suoraan, jollei se jo ole 7D:n näytöllä (ja sittenkin varmistuskysymyksen kera). Canonin vakiohihna on edelleen se sama törkeä varas-atrappi, joten piti laittaa kameraan nyt jo kolme kameraa käynyt + rispaantunut (mutta mukava) vakiohihna, jonka olen jättänyt itselleni iäkkäästä Canon EX1 Hi8 videokamerasta sen myytyäni

Kolmas haitta on takakannen säätöpyörästä löytyvä punainen busy-merkkiledi, joka taitaa palaa koko ajan, kun tekee aikavalotusta B-asennossa. Tyhmää, jos tämä on ominaisuus ja ärsyttävää, jos tämä johtuu Yongnuo TC-80N3a kiinalaisklooni-lankalaukaisimestani

Neljänneksi Abobe PhotoShop CS4 ei tällä hetkellä osaa avata näitä EOS7D:n MRAW/SRAW-kuvia, koska Adobe ei ole päivittänyt RAW-codeciaan (v5.5 tukee 5DMkII:sta, muttei 7D:tä). Viidenneksi tulee DeepSkyStackerin EOS7D RAW-tuen puute jne. jne. mutta nämä päivittyvät ajan kanssa. Kokonaisvaikutelmaksi tulee väistämättä se, että tämä on selvästi (ainakin) Canonin paras digijärkkäri croppirunkoisissa, tiedä vaikka muutenkin, mutten ole noita kilpailijoita kokeillut...
Kokonaisia RAW-kuvia kaipaaville kerron sen verran taustaa, että täys RAW-kuvat vievät 23...30MB tilaa per kuva ja MRAW-kuvat 15...20MB ja SRAW 10...13MB. Saattaa tulla tarvetta kiintolevykauppaan... (omat kotisivutilat ovat nyt täynnä muitakin kuvia).