Bresser 20x80 vs. Optica 20x80

Aloittaja bluedog, 24.08.2009, 16:19:02

« edellinen - seuraava »

bluedog

Kiikaria hommaamassa mutta mitenkähän on, ainakin mun silmään nämä veljekset näyttävät ihan samalta kapistukselta. Jos kuvat ovat oikeesta kohteesta.

http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=278649&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19652&compartmentId=20161&categoryId=20694
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products/1236074623.png

Paitsi hinnassa hieman eroa. (logo varmaan maksaa) Voisikohan optiikassa kuitenkin olla eroa. Samalta verstaalta varmaankin ovat silti lähteneet. Taidan käydä tsekkaamassa halvemmat (lue ostamassa). Jätän kuitenkin väliin jos ompi punaisävyiset linssit...
Skywatcher Skyliner 200P

Meade-mad

Ovat suurella todennäköisyydellä samasta tehtaasta. Jossain oli esillä linkki valmistajan kotisivulle. Tekeevät kiikareita suurina sarjoina ja laittavat tilaajan pyytämän logon prismakoteloon.

Näin keväällä venemessuilla täsmälleen saman laitteen ja hintalappu oli pokkana 250€.

Tuolla 80€ hinnalla Optican on saanut Kodin Ykkösestä (ainakin vielä elokuun alussa) heti mukaan ja laitetta on voinut edes hieman kokeilla jotta on voinut olla varma sen edes kohtuullisesta toiminnasta ja kunnosta.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

bluedog

Jep oli vihertävällä pinnoitteella eli kodinykkösestä jäi käteen tuollainen. "Pilipalijalustalla" 89,90. Tarjous oli loppunut eilen mutta antoivat armosta vielä tuohon hintaan.  Mallikappaleen linssit sojottivat minne sattuu mutta laatikoissa löytyi lisää joista heti eka nappas eli ainakin sisätiloissa molemmat silmät löysivät kohteen samalla tasolla ja näkymä tuntui luonnikkaalta. Myyjä kertoi että ns. maanantaikappaleitakin on ollut mutta viimeaikoina aina vähenemissä määrin ja toki vaihtavat uuteen jos tarvetta ilmenee.

Nyt ei sitten muuta kuin tuntipari pimeän odotusta ja toivetta että pilvet loistaa poissaolollaan. Toisaalta eikai tämänhintainen ostos vielä kelejä pilaa  :tongue: eihän...
Skywatcher Skyliner 200P

Tane

 Ostin kaksi vuotta taaksepäin juuri sellaiset Opticat,20 kertaa suurentavat Anttilasta ja aina sillointällöin niillekin on käyttöä löytynyt.Ihan OK ostos varmaankin kun ajattelee mitä näissä yhteyksissä on
joskus sattunut.Nimittäin kun tuossa 2004 vuoden korvilla kävin hakemassa samaisesta Anttilan liikkeestä tuota samaa satasen hintaa olleet 15xsuurentavat kiikarit,niin alkoi jo kotimatkalla epäily herätä
kun siinä mennessä niitä aloin testailemaan ja onneksi löytyi kotoa vanhat 10x50 Sportstekit joihin vertaaminen näytti se totuuden,etteivät suurenna nuo uudemmat yhtään enempää.Kyljessä lukee
komeilla kirjaimilla että 15x!Se oli niitä optiikan ostosteni ensiaskelia ja sai ostajan suhtautumisessa aikaan varautuneisuutta.Ammoisista ajoistahan on kokeneet puhelleet "sian säkissä ostamisesta."Mutta
minä vein seuraavana päivänä "sikani" takaisin ja sain täyden korvauksen ilman minkäänlaisia mukinoita,mikä asianomaiselle liikkeelle eduksi laskettakoon.Ei noita oranssinvärille objektiiviltaan vivahtaneita
"15x"laitteita ole enää näkynyt hyllyillä vuosiin.Nyt saa jopa halvemmalla näitä 20kertaa suurentavia ja objektiivitkin on sentin verran isommat ja paremmalla päällystyksellä.
Celestron C14,

bluedog

Jeejee, hieno keli eilen ja uudet kiikarit. On se vaan perin jännää miten harrastukset toimii "fiilispohjalta". Muista koska olisi ollut noin mukavaa. Pidin ekaa kertaa kirjaakin 22:30 - 00:45; löytyi 14 Messieriä ja toki Jupiteri 4:llä kuulla. Yleensäkin se miten paljon helpompi tuollaisilla "isoilla" kiikareilla on kohteitä etsiä yllätti positiivisesti. Mun aivoille ainakin sopii paremmin että vasen on vasemmalla ja ylös on ylös, ei päinvastoin. Kohteet suorastaa napsahtivat näkökenttään :shocked: No ei nyt ihan mutta esim. kaukoputkella en ole koskaan löytänyt M33:sta, eilen se löytyi, ei kylläkään kummonen ollut mutta löytyi kuitenkin. M71, M81 ja jopa M82 löytyi myös. Tästä on hyvä jatkaa.

Meni vähän offtopikiksi mutta kun Bresseristä ei ole mitään käsitystä niin Opticat kyllä täytti ja jopa ylitti kaikki odotukseni kiikareista. Harmittaa vähän kun ei ole tullut aikaisemmin hankituksi. Kyllä se uskottava on mitä "konkarismiehet" täällä jankkaavat; Kiikari on erinoimainen havaintoväline, pesee monta putkea mennessään. Ja se kun on valmiiksi jalustassa kiinni niin havannointi alkaa siitä kun sen kiikuttaa pihalle ja ottaa sopivan asennon. Minkähänlaisia elämyksiä saisikaan jos oikein hipokiikareilla pääsis katsomaan?

Mutta niskaan vähän koskee...
Skywatcher Skyliner 200P

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: bluedog - 25.08.2009, 11:17:47
Minkähänlaisia elämyksiä saisikaan jos oikein hipokiikareilla pääsis katsomaan?
Mutta niskaan vähän koskee...

Vastasit kysymykseesi itse. HiPo ero on okulaarien asento suhteessa objektiiviin.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

bluedog

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 25.08.2009, 11:58:02
Vastasit kysymykseesi itse. HiPo ero on okulaarien asento suhteessa objektiiviin.

No joo tuokin kyllä mutta tarkoitin lähinnä APO/ED lasisia tai jotain. Suoralla on helppo hieman päätä nostamalla katsastaa missä mennään, 45 asteen kulma varmaan olisi optimi, 90 asteessa joutuu jo kääntämään päätä ja hieman kumarmamaankin jos pitää katsoa mihin kiikarit sojottaa. Makuasioita, itselle tuli mieleen kikastella punapistetähtäin kiikarin kiinnityshässäkkään, helpottaisi varmaan entisestään kohteiden löytymistä.

Senverran vielä että tämmöselle 175 cm "levypallonriistäjälle" n. 183cm jalustalla Vega alkoi olla eilen ehdottomalla maksimikorkeudella (~60astetta). Edelleen vielä että samalla tuli todettua ettei Opticat&minä kyennyt erottamaan tuplatuplaa. Tuplat kyllä näkyi mutta ei haljennut neljäksi. Aavistuksenomaisesti näytti pitkulaisilta mutta sekin saattaa olla mielen tepposia kun on ne joskus ennen nähnyt erillään.
Skywatcher Skyliner 200P

Heb

Itse omistan myös nuo Opticat ja olen käyttänyt niitä niin maakohteiden kuin tähtitaivaan katseluun. Maakohteiden katselussa olen huomannut, että  kiikareissa esiintyy vihreän ja violetin väristä värivirhettä. Esimerkiksi jos katselee vaikkapa ohi lentäviä lentokoneita, huomaa selvästi tämän värivirheen, mutta jos taas katselee vaika lintuja puiden oksilla värivirhettä ei erota niin hyvin. Ovatko muut huomanneet värivirhettä ko. kiikareissa. Ymmärrän etteivät nämä ole mitkään mahtavat "laatukiikarit", mutta vähän tuo värivirhe häiritsee. Tähtien tarkkailussa sitä ei esiinny. Saattaisiko tämä värivirhe näkyä paremmin lentokoneita katseltaessa, koska koneiden rungot ovat valkoisia ja kirkkaita?

2N3904

Lainaus käyttäjältä: Heb - 25.08.2009, 15:37:44
Maakohteiden katselussa olen huomannut, että  kiikareissa esiintyy vihreän ja violetin väristä värivirhettä. Esimerkiksi jos katselee vaikkapa ohi lentäviä lentokoneita, huomaa selvästi tämän värivirheen, mutta jos taas katselee vaika lintuja puiden oksilla värivirhettä ei erota niin hyvin.

Kuulostaisi olevan "purple fringing" kyseessä (onkohan tälle joku suomennos?):
http://en.wikipedia.org/wiki/Purple_fringing

Näkyy nimenomaan suurien kontrastien rajoilla.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm
for the rest of his life.