HEQ5 Sähkönkulutus

Aloittaja ken, 13.08.2009, 10:08:28

« edellinen - seuraava »

ken

Tervehdys

Löytyykö tietoa kuinka paljon sähköä HEQ5 jalusta vie? Olen hankkimassa Celestron powertank 7 tai 17 Ah. Pitääkö hankkia tuo järeämpi jos aiko käyttää em lämmttimiä. Sessiot akun varassa harvon ylittää 3h. Mutta pakkanenhan yleensä heikentää akkujen voimaa.

Onko nässä hyytelö vai happoakku?

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Kaizu

Millaisia ovat nämä em lämmittimet?

Kaizu
Kai Forssen

ken

Huurrepoistoon

Jossain olen nähnyt 1/2 watin 330ohm:n vastukset rinnakkaiskytkennässä, olisikohan C8:lle. Eiköhän jo n. 5W riitä siihen käyttön

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: ken - 13.08.2009, 10:08:28
Tervehdys

Löytyykö tietoa kuinka paljon sähköä HEQ5 jalusta vie?

/Ken

Käy aika vähällä virralla, HEQ5 SynScan vaati muistaakseni 2A virtalähteen, eli alle sen kuluttaa. Ilman SynScania vähemmän.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Kaizu

2A on todennäköisesti maksimivirta joka tarvitaan pikaliikkeitä ajettaessa. Normaalin seurannan aikana virrankulutus on huomattavasti alempi. Talvikautta ajatellen suosittelen kuitenkin sitä isompaa kapasiteettiä. Jos akun lämpötila putoaa -20 C asteeseen on jäljellä enää 20% siitä mitä oli huoneen lämmössä (lyijyakulla). Silloin kun niitä viimeisä ampeeritunteja kaivetaan esiin, on napajännite jo niin alhainen että herkemmät jalustat alkaa temppuilemaan.

Kaizu
Kai Forssen

Timo Kuhmonen

täältäkin suositus sitä isompaa kapasiteettia varten.... jos tulevaisuudessa tuohon lisää laitteita, niin voi olla että 17Ah kapasiteetti jää niukaksi

Omassa kokoonpanossa on ollut mm:
-HEQ-5 jalusta C8 putkella
-kendrick lämmityspanta C8:lle
-laptop 12V step-up hakkurilla
-> tällä paketilla Bilteman 18Ah akkupaketti saattoi jopa tyhjetä about 3 tunnissa. Edellisistä laptopin virtalähde otti eniten tehoa akusta...

Vesa Kankare

Kannattaa ottaa 17Ah malli. Sähkön loppuminen kesken kaiken on aika ikävä päätös huippukelille.

Oma jalusta ottaa maksimissaan 1A, tosin siinä ei ole GOTO moottoreita, mutta seurantakäytössähän jalusta valtaosan ajasta kuitenkin on. Tällöin mulla kuluu jalustaan 0.75A. Jalustana siis Vixen GP-D2 ja PowerFlex MTS-3 ohjain.

Huurrelämppärit (2kpl 80mm linsseille) syö 40% teholla 0,7A, mikä on riittänyt kaikissa olosuhteissa pitämään linssit selkeinä.

Muuta mielenkiintoista: eee PC <1,5A ilman akkua, ATIK 4000LE täydellä jäähyllä 1A, tasasella lämmöllä 0,6A.

Mulla on 45Ah AGM akusta itse tehty pakki, jolla pitäisi nollakelillä selvitä koko yö. Stabiilissa valotustilanteessa mulla on kuormaa n. 3A. Tällä kuormalla Akku antaa 40Ah, josta pitää vielä pudottaa nollakelillä 15% pois ja -15 pakkasessa 35%. Eli kyllä tyypillisillä pikkupakkasilla pitäisi virtaa riittää vähintään 8h ajaksi.
Vesku
www.vkastronomy.com

ken

Kito neuvoista.

17 Ah versio tuli valittua. Eka lataus ohjeiden mukaan 15-20h

Mutta kun töpselin lyö seinään sekä charging että fully charged palaa. Onko turvallista kuitenkin seurata ohjeita ja ladata 15h?

Pitääkö olla 15 tuntia putkeen vai voiko tehdä taukoa yön yli?

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: ken - 16.08.2009, 16:44:45
Kito neuvoista.

17 Ah versio tuli valittua. Eka lataus ohjeiden mukaan 15-20h

Mutta kun töpselin lyö seinään sekä charging että fully charged palaa. Onko turvallista kuitenkin seurata ohjeita ja ladata 15h?

Pitääkö olla 15 tuntia putkeen vai voiko tehdä taukoa yön yli?

/Ken
Onko kyseessä nimenomaan Celestronin akkupakki ?

ken

Jep

Eli Celestron Power Tank 17, hankin juuri Ylvalta

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Jarkko.A

Onkohan se jo kertaalleen ladattu tehtaalta tullessa jolloin tuo 15h lataus alkuun on täysin turha.

Mutta jos ei ole, niin silloin ensimmäinen täyteen lataus tulisi tehdä tauotta.

Kannattaa tosin muistaa että jos laturissa ei ole älyä, liika lataaminen saattaa pahimmillaan räjäyttää akun. Joten jos valmistajan mukaan saa pitää koko ajan latauksessa eli siinä laturissa on ylläpitotoiminto ei mitään ongelmia sen suhteen ole.

Jos ohjeissa ei tarkemmin mainita laturin ominaisuuksista eikä siitä muutenkaan tuo asia selviä, itse käyttäisin akun tyhjäksi ja sitten lataisin sen täyteen tauotta.

Vesa:
Tuo 45Ah alkaa olemaan jo aika tylyn kokoinen.

Itselläni on korpea varten odottamassa hieman eri lähestymistavalla tehty virtaratkaisu - Laatikkoon pakattu kaksitahtisen mopon kone tuottamassa n.5A ja lisänä 8Ah akku.

Riittää hyvin tulevalle synscanille ja intelin atom prosessorilla varustetulle itsekasatulle tietokoneella sekä siinä kiinniolevalle neximagelle ja 7" näytölle.

Tuolla lämpeää kätevästi myös makkarat pakoputken päälle folioon käärittynä ja miksei myös voisi pikakahvia tai puuroa keittää. Se on fiksu vekotin, kuten joku lastenlaulujen tekijä taisi sanoa.

Ei haittaa vaikka talvireissulta tulevien kuvien laatu ei tulisi olemaan päätä huimaava mutta varusteiden propellihattuaste on riittävän korkea ja hauskaa on ollut tuota suunnitellessa ja alustavia kasauksia suoritettaessa.

Kaizu

Malliksi muillekkin luontoihmisille...
Kännykän lataamista mökkiolosuhteissa.
Kai Forssen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 17.08.2009, 02:11:36
Vesa:
Tuo 45Ah alkaa olemaan jo aika tylyn kokoinen.
Painoa 14kg ja mitoiltaan ehkä n. puolet auton akusta.
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

Auton akut ovat Suomessa poikkeuksellisen suuria, henkilöautossakin 60Ah. Kun Corvette on Kalifornian säädöissä, siinä 27Ah akku vääntää käyntiin kuusilitraista kasia.

Kaizu
Kai Forssen

ken

Äly on vissiin nyt sitten saapunut Celstron power tankiin. Se lopettaa lataamisen kun masu on täys.

/Ken
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.