Losmandy GM-8 vai GM-11?

Aloittaja Prior, 04.08.2006, 00:41:00

« edellinen - seuraava »

Prior

Elikkäs olen nyt vakavissani ostamassa, joko GM-8 tai GM-11 jalustan ja ajattelin kysäistä onko kenelläkään kokemusta laitteesta? Olenko viellä epävarma että kannattaakohan minun sijoittaa rahaa GM-11, vai ajaako GM-8 saman asian kuvauskäytössä. Jalusta olisi tarkoitus laittaa betonitolpan päälle. Siinä tapauksessa ostan GM-8 jos sen päällä Celestronin 9,25 SCT+ SW 80ED+ kamera toimii ok. Hommassa askarruttaa se, että jaksaakohan GM-8 tuollaisen lastin alla viellä seurata tarkasti, vai pitääkö yrittää säästää kaikki pennit ja ostaa GM-11?
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

einari

Ei ole henk.koht kokemusta. Tiedän yhden täältä Tampeelta joka on hommannut GM-8:n, muttei tuollaista lastia ole aikonut laittaa.
Mainitsemastasi kokoonpanosta tulee aika lähelle 15 kiloa minkä GM-8:n pitäisi hanskata.
Ja jotkut sanovat että kuvauskäytössä maksimi kilomäärä olisi noin 10 kiloa.
___
Tapio

Sami

Jalustan tärkeyttä ei voi oikeastaan korostaa liikaa. Ja varsinkin, jos jalusta tulee pysyvään asennukseen, niin itse panostaisin järeämpään malliin.

Edit: Niin ja vielä kun jalusta on tulossa kuvauskäyttöön niin tukevuus on suuri etu.

Sombrero

Kyllä se kalliimpi on aina parempi. Mutta jos itse päättäisin niin kyllä säästäisin rahaa lisää ja ostaisin GM-11.
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

astro_juhis84

Timo Meri on ottanut hienoja kuvia Losmandy G11 jalustalla. Kyllähän näihin saa laitettua rahaa huimia summia. Minäkin olen jo yli 3000€ laittanut tähtiharrastukseen.

http://koti.mbnet.fi/q-asema/equipment.html
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

PSI

Minulla on käytössäni GM-8 + TAL200K yhdistelmä. GM-8 on erittäin tukeva jalusta ja selviää 12 kg painavan TAL:in + kameran kanssa kokemukseni mukaan mainiosti, mutta kuormaa ei tämän päälle enää voi paljoa lisätä. Aion kylläkin kokeilla systeemiä vielä SW ED80:n kanssa tulevalla kaudella. Celestron 9,25 painaa n. 9 kg ja SW ED80 n. 3 kg ja jos jalusta tulee vielä betonitolpan päälle uskoisin GM-8:n kyllä riittävän. Käytännössä eniten harmia näyttävät aiheuttavan jalustan tasapainottaminen, suuntaaminen ja tuuliolot, joihin jalustan järeydellä ei voi paljoa vaikuttaa. Tosin, jos myöhemmin tulee tarve käyttää vielä isompaa putkea...
Koiratarhan torni, Vantaa
TS 10" UNC Newton F4
AP Mach1GTO

Pekka Simell

Prior

Huh..Valinta on kyllä vaikeaa   ??? Olen jo ruvennut miettimään, olisiko Celestronin CPC 1100 GPS mallista vastusta losmandylle kuvauksessa? Jos hankin GM11 niin rahaa ei kyllä jää enää laitettavaksi suurempaan putkeen, vaan pitää ehkä tyytyä 8". Onko kenelläkään kokemusta Celestronin CPC sarjan putki+jalusta yhdistelmistä. On sellainen olo, että tuskin pärjää seurannan tarkuudessa losmandyn millekkään jalustalle.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

PetriKe

Vanhemman konkarin neuvo; jos olet tosissasi valokuvauksen suhteen, niin laita kaikki liikenevät lantit jalustaan. Se on valokuvauksen tärkein komponentti. Kasi-tuumaisellakin on ihan tarpeeksi vaikeaa saada seurannaltaan onnistuneita kuvia paremmallakin jalustalla. Isompaa tötteröä ehtii ostaa myöhemmin, kun tiedot ja taidot ovat kokemuksen myötä karttuneet ja tietää mitä haluaa.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: petrike - 11.08.2006, 13:16:38
Vanhemman konkarin neuvo; jos olet tosissasi valokuvauksen suhteen, niin laita kaikki liikenevät lantit jalustaan. Se on valokuvauksen tärkein komponentti. Kasi-tuumaisellakin on ihan tarpeeksi vaikeaa saada seurannaltaan onnistuneita kuvia paremmallakin jalustalla. Isompaa tötteröä ehtii ostaa myöhemmin, kun tiedot ja taidot ovat kokemuksen myötä karttuneet ja tietää mitä haluaa.

Olen samaa mieltä Petriken kanssa ;). Hommasin oman 11" NexStarin nelisen vuotta sitten ja voin sanoa, että seurannan kanssa on ollut eniten ongelmia. Vasta nyt alkaa kaikki laitteet olemaan sellaisia, että NexStarin jalustalla voi ottaa pidempiä valotuksia. Uskoisin kuitenkin esimerkiksi tuon CPC putken jalustan olevan vähintäänkin riittävä, sillä siitäkin löytyy autoguide sekä pc portit. Eli eikun autoguidaus systeemiä siihen ni jo toimii ;D.

Olen päässyt ilman mitään seuranta-apua NexStarilla vain noin 90 sekunnin valotus aikoihin ja apu kaukoputkea käyttäen manuaaliseurannalla olen ottanut max 3 min valotuksia niin että tähdet ovat pistemmäisiä.
Vasta kun tietokone ohjaa seurantakoneistoa niin silloin voi valottaa kuinka pitkään haluaa.

Pakkosanoa, että on sitä itsekkin tullut jo pilke silmäkulmassa katseltua uutta jalustaa, mutta yli 8000e jalustasta on kuitenkin niin paljon, että nään niitä vaan unissani  ;D
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Prior

Niin sitä tässä itsekkin mietin, että tietysti voisin laittaa 3400€ GM-11 jalustaan, johon pitää sitten viellä hankkia putki. Puhumattakaan muusta sälästä, mitä siihen olisi hyvä laittaa päälle keikkumaan. Budjettini on vain vähän yli 4000€ jolla saisin ostettua CPC 1100 putken ja sitten myöhemmin ostaa siihen jotain hieman lisää. Se tässä mietityttää, että mitenköhän tuo haarukka systeemi mahtaa pärjätä Losmandy tyyppiselle?

Tietääkö joku, miten tuollainen esim CPC/vastaava tyyppinen haarukka jalusta kohdistetaan pohjantähteen, vai tekeekö se sen itse kun siinä nyt on elektroniikkaa? Taitaa olla että siihen sellainen wedge tyyppinen juttu pitää hankkia että saa sen oikeaan kulmaan ja seuranta helpottuu. Miten muuten tuon autoguiden kanssa eli laitan esim SW80 putken päälle ja sen perään jonkun SBIG kameran, sitten piuhat jalustaan ja pc:hen? Onko jotain halvempia autoguide systeemiä, kuin hommata esim SBIG:n kamera?
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Mikko Päivinen

 Jos meinaa suunnata tuon CPC putken pohjantähteen täytyy ostaa tai rakentaa itse ekvatoraalinen jalusta sillä ilman sitä putki kyllä seuraa tähtiä, mutta kuvatessa ei voi ottaa pitkiä yksittäisiä valotuksia koska kuvakenttä pyörii. Se ei kuitenkaa oo käsittääkseni niin hirveän kallis. Kyllä minä ostaisin kuitenkin sinun tapauksessa juuri tuon CPC 11" putken ainakin omien NexStar kokemuksieni kautta.
  Jos CPC jalusta on vähänkään samanlailla toteutettu kuin NexStar niin silloin siihen voi laittaa kevyesti lisää painoa eikä haittaa yhtään. SBIG kameroista löytyy useita malleja joissa guidaamiseen on oma kenno eli ne on varustettu kahdella kennolla. Näin ei tartte olla ku se yksi ja ainoa kamera joka hoitaa kuvaamisen ja guidaamisen. SBIG kamerat ovat suoraan yhteensopivia näiden putkien kanssa. Miinus SBIG kameroissa on vain hinta, mutta luonnollisesti laatu maksaa  :'( ;) :D
  Toki on paljon muitakin vaihtoehtoja järjestää tietokone guidaus esim. web kameran avulla ja erillisellä seuranta kaukoputkella ja sitten itse kuvauskamera toiseen putkeen. Eli web kamerasta piuha tietokoneeseen sitte vaikka semmonen ohjelma kuin guidedog (ilmainen) sitte kaapeli tietokoneesta putken PC porttiin ja sitte ku löytyy hyvä seuranta tähti ni käsketää ohjelman seurata sitä.

Hehe eikun Celestronia tilaamaan ja sitte se SBIG ;D
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Prior

Mitä nyt olen noita katsellut, niin ei se jalusta pitäisi hirveästi maksaa. Oletko Mikko tehnyt itse ekvatoriaalisen jalustan? Oliko vaikea/kallis urakka? Voipi olla että CPC menee tilaukseen tässä jossain välissä   ;D...ja sitten SBIG myöhemmin.

Sitä piti viellä kysyä, että miten käytännössä se pohjantähteen suuntaus menee, jos se haarukka jalusta on asennettu siihen ekvatoriaaliseen? Onko siinä ekvatoriaalisessa napaetsin, vai miten se tapahtuu? Mietityttää vaan, että miten sen saa tarkasti, jos siinä ei ole napatähtäintä?
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

einari

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 16.08.2006, 19:56:53
Olen päässyt ilman mitään seuranta-apua NexStarilla vain noin 90 sekunnin valotus aikoihin ja apu kaukoputkea käyttäen manuaaliseurannalla olen ottanut max 3 min valotuksia niin että tähdet ovat pistemmäisiä.
Vasta kun tietokone ohjaa seurantakoneistoa niin silloin voi valottaa kuinka pitkään haluaa.

Minusta 90 sekuntia on melkoisen hyvin jos puhutaan kuvaamisesta sillä 11-tuumaisella.
Olen kuullut että Meaden jalustoissa seurantavirhe olisi jopa 30-40".

Olenkin tässä tuuminut kalliin jalustan tarpeellisuutta.
Että jos kuitenkin käyttää autoguidausta niin on aika sama onko jalustan virhe 5" tai 30" (ainakin jos virhe on suht säännöllistä).
Vai ?
___
Tapio

Mikko Päivinen

 No joo 90 sekunnin valotuksista onnistu vain noin joka kymmenes otos ja kyllä siinä tuli säädettyä kaikki mahdollinen äärimmäisen tarkasti.
   Sitä kanssa mietin eli guidausta tarvitsee jokatapauksessa oli kyseessä mikä tahansa jalusta siis jos meinataan saada ihan tiptop valotuksia. Sitten vielä siitä jos haluaa parempaa tarvitaan adaptiivinen optiikka avuksi eli vaikkapa SBIG AO-7. 

   Teimme työkavereiden kanssa itse ekvatoraalisen jalustan Siitä löytyy kuvia minun kotisivuiltani. Jalustan suuntaamiseen löytyy useita eri tapoja, mutta olen itse tehnyt sen niin, että laitan putken osoittamaan haarukan suuntaisesti pohjantähteen päin ja varmistan haarukkaa pyörittämällä okulaarista samalla katsoen pysyykö tähti "paikallaan" kuvakentän keskellä. Tämän jälkeen voi etsiä tähtikartan avulla taivaan-navan tarkan kohdan. Tämäkin on ihan nopsa konsti kun sen vaan tekee tarpeeksi usein ja oppii muistamaan kuvakentässä näkyvien tähtien paikat. Siis tämä on vain yksi konsti.
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: einari - 17.08.2006, 08:41:22Olenkin tässä tuuminut kalliin jalustan tarpeellisuutta.
Että jos kuitenkin käyttää autoguidausta niin on aika sama onko jalustan virhe 5" tai 30" (ainakin jos virhe on suht säännöllistä).
Vai ?

Hyvän (=kalliin) jalustan etuna on se, että siinä esiintyy vähän tai ei ollenkaan satunnaisia virheitä. Nämä virheet johtuvat huonosta mekaniikan laadusta, jolloin mm. klappia jää sinne tänne. Nämä sitten aiheuttavat satunnaisia ennalta arvaamattomia heilahduksia, joihin autoguider ei välttämättä ehdi mukaan. Näin menee valotuksia hukkaan. Hyvissä jalustoissa autoguiderin työ on lähinnä varmistaa, että seuranta on kohdallaan. Tällöin suunnankorjaukset ovat hyvin pieniä ja seuranta 'rauhallista'. Omassa jalustassani pystyn käyttämään 20 sekunnin autoguidervalotusta, jolloin potentiaalisten seurantatähtien määrä kennolla kasvaa. Viime sessiossa 20 sekunnin autoguidervalotuksissa suurin esiintynyt seurannan virhe oli 0,54 pikseliä! Samaisella jalustalla pystyin vähän yli metrin polttovälillä kuvaamaan ilman seurannan korjausta minuutin valotuksia, eikä yksikään ruutu mennyt hukkaan.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa