Skywatcher SKYLINER-300P (tuli tilattua)

Aloittaja kehveli, 07.02.2008, 09:16:12

« edellinen - seuraava »

khaos

Oman Skylinerini (200) mukana tuli juuri nuo Spugen linkin okut Super wide angle long eye relief 25mm ja Super 10mm.
Kim Pukero

SkyWatcher Skyliner 200/1200

spuge

#16
Ok. Kiitos tiedosta. Niin vähän ounastelinkin.

Itse olen kokeillut noita super 10mm ja 20mm -okulaareja ja minunkin mielestäni 10mm oli huono. Sen sijaan 20mm on ihan ok. Hieman plösslejä laajempi näkökenttä ja mukava eye relief - aloittelijan on helppo katsoa. Hieman lämmin värisävy plössleihini verratuna. 25mm super on varmaankin myös yhtä hyvä. Olettaisin, että tuo reversed kellner rakenne toimiikin parhaiten pitkäpolttovälisessä okulaarissa.

Ottaisin silti mielummin putken mukana yhden hyvän plösslin, kuin kaksi välttävää RK:iä.. esim. Celestronin 80ED putken mukana tullut 25mm plössli antaa mielestäni tosi skarpin kuvan..

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

tidzu

Kun itse olen ajatellut ostaa tuota 200/1200 putkea, niin tuo puhe nuista okulaareista vähän säikäytti :D ''Mukana laadukkaat SP 10 ja 25mm okulaarit.'' Sanoo aina iloinen ja rehti villenkello. Ja jos oku maksaa 17e niin on se jumankauta oltava aika laaduton.
Tino L.

Timpe

Off-topicilla mennään:

Lainaus käyttäjältä: tidzu - 27.07.2009, 22:19:42
Ja jos oku maksaa 17e niin on se jumankauta oltava aika laaduton.

:grin: :laugh:  ...tuota ei paljon paremmin voisi laittaa sanoiksi!

Liikkeen myyjien ammattitaidon voinee rauhassa kyseenalaistaa, kun esim. 4900€:n linssiputkea mainostetaan näin koruttomasti :
"Vixen 120/800 Laatua hakevalle linssiputki. Malli NA120SWT-SXW."

...ja tästä murto-osan (99€) maksavaa Celikaa taasen näin ylitsevuotavasti:
"Celestron Astromaster 70 AZ. Uutuus Celestronilta, erittäin laadukas tähtikaukoputki edulliseen hintaan. Astromaster on teräväkuvainen tähtikaukoputki aloittelijoille ja kokeneillekin harrastajille. Sopii hyvin tähtien ja planeettojen tutkimiseen."

VK:n tapa esitellä asioita nostaa karvat pystyyn, eikä tuota liikettä enää voi oikein vakavasti ottaa :angry:  Noh, jokainen voi äänestää lompakollaan...
- Timo Inkinen

tide


Onko 300 millisen peiliputken kollimointi kuljetuksen jälkeen kunnossa vai onko siinä perää, että joka reissun perään säädettävä? (Tweak a little here and there)

Timpe

Lainaus käyttäjältä: tide - 30.07.2009, 13:57:31
Onko 300 millisen peiliputken kollimointi kuljetuksen jälkeen kunnossa vai onko siinä perää, että joka reissun perään säädettävä?

Tarkistelen ainakin omasta putkesta kollimoinnin havaintojen aluksi, eikä tuohon kulu paria minuuttia enempää. Oikeilla välineillä se on rutiinitoimenpide, johon tottuu ja oppii nopeasti (=ei kannata turhaan pelätä parin ruuvin pientä kääntelyä ;). Kollimointitarve riippuu tosin käytetystä suurennuksesta ja itse havaintokohteesta, koska jokin laaja-alainen + pienen suurennuksen vaativa tähtijoukko ei paljon kollimoinnin hienosäätöä vaadi, toisin kuin vaikka tarkat planeetta/kaksoistähtihavainnot.
- Timo Inkinen

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: tide - 30.07.2009, 13:57:31
Onko 300 millisen peiliputken kollimointi kuljetuksen jälkeen kunnossa vai onko siinä perää, että joka reissun perään säädettävä? (Tweak a little here and there)

Eilinen viestini ei näköjään koskaan päätynyt foorumille saakka....Omassa GSO:ssani oli ostettaessa säälittävästä rautalangasta väännetyt kollimointijouset, joiden vuoksi peiliä piti säätä vähän väliä. Vaihdoin tilalle motocrosspyörän kytkimestä otetut jouset, jolloin kollimoinnin tarve väheni olennaisesti. Jäykkien jousien ansiosta peilikehikko istuu nyt niin napakasti paikallaan, että pienet tai vähän suuremmatkaan kolahdukset eivät sitä liikuta. Tämä pieni fiksaus on säästänyt hermoja ja havaintoaikaa huomattavasti, kun ei ensimmäinen vartti mene ruuveja väännellessä.

Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

khaos

Lainaa
Kirjoittanut: tidzu
Lähetetty: 27-07-2009, 22:19:42
Kun itse olen ajatellut ostaa tuota 200/1200 putkea, niin tuo puhe nuista okulaareista vähän säikäytti :D ''Mukana laadukkaat SP 10 ja 25mm okulaarit.''

No ei tuo 25mm wide angle oku ihan kelvoton ole. Minulla on 32mm SW plössi ja tuo Sp 25mm oku ja mielestäni kuvien laadussa ei paljon eroa ole, mutta totta tuo 10mm on vähän "sumea" jos tuo nyt on oikea sana. Eipä silti ei ole noista kalliimmista okuista kokemusta. Itselläni on 10mm SW plöss ja juuri ostin Barlow x 2:sen, joten näillä eväillä taistoon  :smiley: SW 200/1200 dobson kelpaa kyllä minulle, toimii hyvin, helppo kantaa 5m ulos tallista ja eikun havaitsemaan.  :laugh:
Kim Pukero

SkyWatcher Skyliner 200/1200