Näössä vikaa

Aloittaja kimiza, 24.11.2006, 21:45:24

« edellinen - seuraava »

kimiza

Elikkä nyt tällaista. Olen huomannut, että kaukoputkella katselun jälkeen silmiäni särkee ja näen varpaideni ja sormien vieressä eräänlaiset "haamuviivat" tahi vastaavat, kun tuijotan niitä tietyltä etäisyydeltä. Veikkaisin sen johtuvan hajataittoisuudesta, mutta en ole mitenkään varma asiasta. Optikkokortissani lukee:
Od (oikea silmä): +- 0.0 - - 0.75  ax 85 astetta
Os (vasen): - 0.25 - - 0.75  ax 110 astetta

Aikaisemmassa kortissa on muuten sama, mutta ennen ax-juttua tulevat luvut ovat 0.5. Tämä vanhempi kortti on vuodelta 2004, kun taas uudet lasit hankittiin ihan muutama viikko sitten.

Olen aika saletti, että tämä näkövika on perinnöllistä, mutta kysymys kuuluukin, että pahentaako tuo kaukoputkella katselu tätä hajataittoisuutta? Jos kyllä, niin minun varmaankin kannattaisi hankkia ennemmin jotkut tähtikiikarit uuden putken sijaan?

En nyt tiedä, menikö oikeaan osoitteeseen tämä aihe, mutta kuitenkin.

Munkki

Moi,

Hajataittoisuuden piikkiin minä heittäisin myös nuo oireilut. Optikkokortin lukemista olen ymmärtävinäni, että siinäkin mainitaan hajataittoisuudesta (oikeassa silmässä ilmeisesti vähemmän?).

Et maininnut, että käytätkö silmälaseja havaitessasi?

En usko, että vika menee pahempaan suuntaan ainakaan jos käytät niitä hajataittoa korjaavia silmälasejasi. Ja jos olet koittanut havaita ilman laseja, niin veikkaisimpa, että lasien käyttö havainnoidessa ehkäisisi havaintosession jälkeistä "haamuvikaa".

Nämä kommentit olen heittänyt asiasta ihan mutu tuntumalta. Tässäkin asiassa voit varmasti kääntyä optikkosi puoleen.
Mikko Salokannel

kimiza

Jeps, ainakin armeijatarkastusta tehdessä terveydenhoitaja mumisi jotakin "lievästä astigmatismista" joten varmasti minulla sellaista on, ja varmaan se optikkokin siitä jotain mainitsi kun ensimmäisiä silmälaseja hankittiin. Vanhemmat tietty luulivat, että silmäni katsovat kieroon, mutta sellaista vikaa ei sentään ole. ;)

Se silmälasien käyttö on vähän vaihdellut, mutta yleensä olen jättänyt ne pois. Varmaankin johtuu siitä, että okulaareihin on vähän vaikea tuijotella silmälasien kanssa. Se pieni maisemaikkuna jää todella kauas ja näkökenttä pieneksi (25 mm okulaarillakin). Koitin äsken mitata viivoittimella silmieni ja silmälasien välistä etäisyyttä, siinä sentin ja 1,5 sentin välillä se vaihtelee sen mukaan, annanko niiden olla löysästi vai nostanko niitä hieman ylemmäs.

Varmaan jonkun silmälapunkin hankkiminen voisi auttaa asiaa, kun ei tarvitsisi sitä toista silmää peitellä kädellä tai pitää suljettuna... Vaan mites sitten, mahtaakohan kunnolla mahtua silmälasien kanssa?

Never

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 25.11.2006, 07:49:50Jeps, ainakin armeijatarkastusta tehdessä terveydenhoitaja mumisi jotakin "lievästä astigmatismista"

Onneksi armeijassa sai tehdä lääkintämiehenä itselleni tarkastuksen, vaikka en edes nähnyt minne suuntaan piti katsoa :-X Merkkasi vaan paperiin mitä halusi. No ei nyt sentään, mutta vuosien varrella näkö on kyllä haihtunut jonnekin - putkessa näkee kyllä enemmän... olemattomia tai oikeita asioita sitä ei tiedä.

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 25.11.2006, 07:49:50Varmaan jonkun silmälapunkin hankkiminen voisi auttaa asiaa, kun ei tarvitsisi sitä toista silmää peitellä kädellä tai pitää suljettuna...

Havaitessa molemmat silmät aina auki!!! Toinen silmä ku on kiinni ja toinen auki ja pinnistelet että näkyykö se B33 nyt siinä putkessa ni varmana silmät rasittuu. Sama kun valokuvatessa - molemmat silmät auki - aina!

/Jake

kimiza

Jep, tiedän tuon molemmat silmät auki -säännön kyllä, mutta sitä on välillä erittäin vaikea noudattaa. Yleensä se johtuu juuri siitä, että sitä putken kylkeä tuijottavaa silmää on niin vaikea peittää millään.

Never

Jos se tuntuu vaikealta, silmälappu on hyvä idea, itsellänikin sellanen on jossain vielä, ainakin toivottavasti, tallessa.

/Jake

rafael

Ainakin näin kaupunkihavainnoinnissa on vaikea pitää molempia silmiä auki , on niin paljon sivuvaloja ettei siitä  tule mitään . Hankin silmälapun "merirosvo" mutta se oli niin suora että kun räpytteli niin ripset hankasi siihen pahviin ,ei tullut siitäkään mitään ,siispä toinen silmä kiinni , olen nyt muutaman vuoden katsellut niin ja välillä vaihtanut katselusilmää , ei ongelmia. ;D