Kiikarijalusta

Aloittaja tide, 19.07.2009, 11:26:47

« edellinen - seuraava »

tide


Onko kellään kokemusta vk:n listoilla olevasta kiikarijalustasta:

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2015&show=all

riittääkö tuolla jalustalla korkeussäätö seisten havainnointiin ja entäs se 60-80 asteen korkeudelle katselu? taittuuko niskat vai saako siihen sellaisen taittuvan pään joka antaa tilaa katsojalle mennä "alle" jonkin verran ruhonsa kanssa?

Tarvitsisin 15x70 kiikareille jalustan. Ja ehkä myöhemmin 20x80 tms. Telescope Servicellä näkyy olevan Binomount joka näyttää todella käytännölliseltä. Hinta vaan ei ole käytännöllinen.

mistral

#1
                            Morjens
Olen näitä jalusta-asioita toisinaan pohtinut ja tuon oman vajavaisen näkemykseni tähän. Elikkä vaihtoehdot alkaen paremmasta päästä:
A) kiikarissa 90 tai 45 asteen prisma - haarukkakiinnitys - jalustassa suuri korkeussäätövara
B) kiikarissa 90 tai 45 asteen prisma - vakiokiinnitys - jalustassa suuri korkeussäätövara
C) kiikarissa 0 asteen prisma - jalustapään tilalla (tai lisäksi) parallelogrami - jalustaksi kelpaisi ehkä vaaituskoneen halpa jalusta
D) kiikarissa 0 asteen prisma - haarukkakiinnitys - jalustassa suuri säätövara
E) kiikarissa 0 asteen prisma - vakiokiinnitys - jalustassa suuri säätövara

Tämä E-vaihtoehto on aivan hyvä, jos katselukulma ei rasita niskaa, mutta zeniitin katselu ei sillä onnistu.
C ja D ovat ehkä yhtä hyviä vaihtoehtoja, molemmissa on hyvät puolensa

Tuo Vk:n jalusta vaikuttaa liian lyhyeltä, varsinkin jos 176cm on jalustan kinopäästä annettu mitta. Sanoisin, että henkilön pituus+20cm olisi ehkä sopiva jalustan pituus. (tosin haarukka on jo itsessään  20-40cm korkea)
muokkausta: tosiaan TS:n "binomounthan" taitaa olla parallelogrami   ja "panoramic mount" tasapainotettu kiinnitys kuten haarukkakiinnityskin on.

Timo Kuhmonen

Minulla jalustan (valokuvaus ja kiikarointi) - kinopään kiinnitystason korkeus on hieman vajaat 160cm (jalustan kolme jalkaa maksimipituudessa). Kun on videopää mukana, korkeus silloin nousee about 10cm tuosta tasosta (siis kovalla tasolla mitattu kiikarin okulaarien korkeus, kun katsotaan ylös 45 korkeudelle). Keskiputkea ei ollut korotettu.

Itse en voisi varauksetta suositella edellämainitun kaltaisia halvempia kookkaita jalustoja. Hinta melko hyvin korreloi mekaanisen laadun ja pitempi ikäisen kestävyyden kanssa.
Merkkijalustoihin on myös varaosia saatavana, jopa vuosisien kuluttua...

pappa

Muutaman vuosikymmenen kokemuksella voin myös suositella vaikka Manfroton kolmijalkaa (055,028,050,etc) ja siihen paria keskitolppaa sekä kino, että videopäätä(128,501 etc.) niin pärjää yhdellä ja samalla. Kevyen instrumentin kanssa jalustan tukevuutta (eikä tietysti painavankaan) ei voi liikaa korostaa, vk:n "tätä on on myyty paljon" jne ei todista mitään sen laadusta.

Halpisjalustoihin ei saa varaosia, ne menee ynnämuu osastolle heti kun joku tappi tai kikotin hajoaa, laatukamaan saa kaiken tilaamalla. Itselläni on ollut vain Manfrottoja 25 vuotta.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Pororo

Minulla on juuri tämä samainen jalusta vk:lta. Ensimmäisestä halkesi metallinen kiinnitysosa, mutta se hajosi niin nopeasti että kyseessä oli todennäköisesti valmistusvirhe. Toisen sain tietenkin ilmaiseksi lähetettyäni edellisen takaisin ja tämä on kestänyt todella hyvin, on jämäkkä ei heilu, ja mukana tuleva videopääkin on ihan käytettävä. Olen myös järkkärillä kuvannut tältä, mutta olen ns. harrastanut vasta sen verran vähän aikaa että olen kaupassa kaksi kertaa koskenut oikeaan manfrottoon. että sillee, mutta aloittelijalle tämä on kyllä ihan hyvä vaihtoehto, vaikka onkin vähän lyhyen puoleinen..
Celestron SkyMaster 15x70 kiikarit
Sky-Watcher Skyliner 250/1200

Matias.

Minä en hankkisi tuon mallista jalustaa taivaan kohteiden katseluun. Maakohteet kyllä onnistuu ja varmaan planeetatkin eteläiseltä taivaalta.
Menen tässä muiden joukkoon ja suosittelen vähintään Manfrotton tasoista jalustaa.
Itselläni tähtitaivaan katselu on satunnaista, mutta M055 jota ylempänä on suositeltu, on mielestäni turhan hento 20 x katseluun jos havaintoväline on raskas.
Kevyt jalusta on arka kaikille tärinöille, vaikka rakenne sinällään on asiallinen. Maakatselukäyttöön tuo 055 on mainio vaihtoehto.

Tämänkään jalustan laatu ei kuitenkaan kestä mielestäni sitä että jalustan hissi nostetaan korkeimpaan asentoonsa.
Yleensäkin näissä kolmijaloissa sitä korkeutta kannnattaa nostaa jalkoja pidentämällä ja sitten vasta hissillä, jos tarvetta on. Pykälää paria järeämmät Manfrottot toimivat tähtien katselussa paremmin.

Halvemmilla jalustoilla ongelmat lisääntyvät heikkojen rakenneratkaisujen vuoksi. Usein niitä ei voi jälkikäteen korjata rakentamatta jalustaa lähes kokonaan uusiksi. Tuollainen saattaa toimia ihan ok. kiikarkatseluun istumakorkedessa, esim. rantakalliolla istuen.

Käyttäisin kolmijalkajalustaa tähtitaivaan katseluun vain jos kiikari on 45 asteen tai 90 asteen kulmalla varustettu. Silloin tarkkailu on paljon nautittavampaa eikä tule niskasärkyjä. Satunnainen tiirailu on tietysti eri asia. Jos kiikari on pääasiallinen havaintoväline ja harrastus aktiivista, rakentaisin sellaisen nostokurkimallisen jalustan jonka alle pääsee paremmin vaikkapa tuolin kanssa.
Niitä ja niiden rakenteita löytyy netistä. Sorry, en muista jalustan oikeata tyyppinimeä. Joku varmaan muistaa, jolla ei ole niin harva pää.  :wink:

Oman niskan toimivuus on helppo testata. Asetetaan vain rima tai putkenpätkä puun oksaan 70-80 asteen kulmaan ja sihtaillaan sen mukaan varttitunti kuten kiväärillä tähtäiltäisiin.
Kylmä talvi-/yösää lisää hommaan haasteellisuutta... :cheesy:
Ihmisen silmä ei ole myöskään oikein kouliintunut siihen että havaintoja tehdään jyrkästi ylhäältä päin.

Tänään tuli tällainen viesti. Olenkohan mä liittynyt negatiivareihin.......?