Sähkön siistimisestä

Aloittaja Vesa Kankare, 24.06.2009, 08:56:34

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Hei!

Tossa kevään viimeisillä sessioilla oli hieman outouksia CCD kameran tulosten kanssa ja arvelin, että voisikohan uusi 12V poweri eeePC:ssä aiheuttaa häiriötä 12V sähkön kautta. Sähkö tulee akusta, mutta sen perässä on jos jonkinlaista PWM piiriä, askelmoottoria ja tuo PC:n poweri. Minkähänlaisella keksinnöllä voisi varmistella sen, että kameralle menevä sähkö on siistiä. Auttaako esim Ferriittirengas syöttökaapelin päässä?
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

Akku on erittäin tehokas suodatin (elektrolyttikondensaattori). Jos kytkennät tekee niin päin että akulta lähtee johtopari kullekkin laitteelle, ei virtalähteen kautta pitäisi siirtyä "rippeliä" laitteelta toiselle.
Kukin laite oman johtonsa päässä häiritseee lähinnä itseään.
Radioteitse voi myös sirtyä häiriösignaalia. Korkeataajuuksinen häiriö virtajohdoissa voi siirtyä säteilemällä laitteelta toiselle. Näihin puree ferriittirenkaat poverin molemmin puolin. Poverithan tietysti on umpinaisissa metallikoteloissa, onhan.

Rikkinäinen hakkuripoveri voi olla varsin tehokas häiriölähetin. Minulla on kerran ollut sellainen joka sotki TV-kuvan muutaman sadan metrin säteellä  eli poverin aiheuttamasta mustasta poikkiviivasta pääsi nauttimaan lähes 2000 lähiönaapuria.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Mä olen huomannut nykylinjauksen olevan halvoissa muuntajissa (ei siis liity välttämättä tähän), että kaikki "ylimääräinen" jätetään pois. Häiriön suodatus tuntuu jäävän loppukäyttäjän harteille.

Tuo pitäisi melkein oskilloskoopilla mitata millaista häiriötä sieltä tulee. Ferriittikela poistaa jännitepiikkejä ja kondensaattorit taas tasaavat kuoppia, joten niitä kannattaa kokeilla.
Olen ehkä väärä henkilö ohjeistamaan, mutta kunhan muistaa että kondensaattori tulee syöttöön napojen rinnalle ja laittaa a) napaisuudet oikein ja b) tarpeeksi suurelle jännitteelle tarkoitetut, pääsee hyvään alkuun.

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 24.06.2009, 08:56:34
Tossa kevään viimeisillä sessioilla oli hieman outouksia CCD kameran tulosten kanssa ja arvelin, että voisikohan uusi 12V poweri eeePC:ssä aiheuttaa häiriötä 12V sähkön kautta.
Tarkennatko, millaisia outoudet oli ? putoaako joku systeemin osa kokonaan pois pelistä, vai pelkästään häiriintyy jne ?
Tuota kautta on helpompi hakea ongelman aiheuttajaa...

Hakkuripowereissa on eroja, mutta useat niistä säteilee radiohäiriöitä. Toiset enemmän ja toiset vähemmän... Tuo ilmiö tullut useasti vastaan radioamatöörilaitteita käyttäessä (esim HF taajuusalueella). Pahimmassa tapauksessa häiriöt leviää usealle taajudelle...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 24.06.2009, 13:35:38
Tarkennatko, millaisia outoudet oli ? putoaako joku systeemin osa kokonaan pois pelistä, vai pelkästään häiriintyy jne ?
Tuota kautta on helpompi hakea ongelman aiheuttajaa...

Hakkuripowereissa on eroja, mutta useat niistä säteilee radiohäiriöitä. Toiset enemmän ja toiset vähemmän... Tuo ilmiö tullut useasti vastaan radioamatöörilaitteita käyttäessä (esim HF taajuusalueella). Pahimmassa tapauksessa häiriöt leviää usealle taajudelle...

Mulla oli n. 20 valotuksesta kymmenessä alalaidassa valkoista vaakaraidoitusta. Epäilin, että voisi olla jokin ulkoinen häiriö joka tulee kuvaa luettassa. Tosin, tämä ei ole toistunut vielä ja sama kokoonpano toimi ennen tuota häiriötä. Tästä syystä aloin vaan miettimään tätä mahdollista sähköprobleemaa. Varmaa siis ei ole, että ongelmaa edes on...
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 24.06.2009, 10:32:29
Akku on erittäin tehokas suodatin (elektrolyttikondensaattori). Jos kytkennät tekee niin päin että akulta lähtee johtopari kullekkin laitteelle, ei virtalähteen kautta pitäisi siirtyä "rippeliä" laitteelta toiselle.
Kukin laite oman johtonsa päässä häiritseee lähinnä itseään.
Radioteitse voi myös sirtyä häiriösignaalia. Korkeataajuuksinen häiriö virtajohdoissa voi siirtyä säteilemällä laitteelta toiselle. Näihin puree ferriittirenkaat poverin molemmin puolin. Poverithan tietysti on umpinaisissa metallikoteloissa, onhan.

Rikkinäinen hakkuripoveri voi olla varsin tehokas häiriölähetin. Minulla on kerran ollut sellainen joka sotki TV-kuvan muutaman sadan metrin säteellä  eli poverin aiheuttamasta mustasta poikkiviivasta pääsi nauttimaan lähes 2000 lähiönaapuria.

Kaizu
Tämähän olikin mielenkiintoinen idea! Täytyy yrittää keksiä joku useampinapainen liitosjohtomalli tuohon systeemiin että säilyy nykyinen kytkentöjen helppous. Tässä voi nimittäin olla avain tuohon ongelmaan, nyt kun tarkemmin muistelen. Taisin käyttää silloin tupakansytytinjakoa, jossa oli pitkä liitosjohto akkupakille.
Vesku
www.vkastronomy.com

dirty

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 24.06.2009, 16:05:22
Mulla oli n. 20 valotuksesta kymmenessä alalaidassa valkoista vaakaraidoitusta. Epäilin, että voisi olla jokin ulkoinen häiriö joka tulee kuvaa luettassa. Tosin, tämä ei ole toistunut vielä ja sama kokoonpano toimi ennen tuota häiriötä. Tästä syystä aloin vaan miettimään tätä mahdollista sähköprobleemaa. Varmaa siis ei ole, että ongelmaa edes on...

Ongelmat voivat olla myös USB-lähtöisiä. Itse olen nähnyt erilaisia vaakaraidoituksia huonolaatuisten USB jakajien ja kaapeleiden vuoksi. Myös datan luvun pätkiminen voisi olla syynä. Jos ajurit eivät käytä DMA:ta niin CPU -kuorman hetkellinen piikki voi näkyä raitoina. Guiderikameran kuvien lukeminen samaan aikaan voi myös syödä kaistaa USB:ltä ja näkyä ikävästi varsinaisissa kuvissa.
Harri Hytönen