Toimiva tietokone tähtikuvien käsittelyyn

Aloittaja TuRe, 18.06.2009, 15:04:18

« edellinen - seuraava »

TuRe

Läppäri on jäänyt pieneksi tähtikuvien käsittelyssä.
Oheisena on pari vaihtoehtoa. Kumpi olisi sopiva, myös RAW- kuvien käsittelyssä. Voisitteko ehdottaa jotain kolmatta konetta.

Läppäri HP PADV72060EO
-17" näyttö : 1600x900
- AMD ZM84 Dual Core prosessori
- 4096 MB keskusmuistia
- 500 GB kovalevy
-Ati Radeon 4650 näytönohjain
-1024 Mb näytönohjain muistia
Hinta n. 949 €

Pöytäkone HP Pava6713sc
- AMD Phenom X3 8650 prosessori
- 4096 MB keskusmuistia
- 500 GB kovalevy
- Nvidia GeForce GT 120 näytönohjain
- 1024 Mb näytönohjain muistia
- DVD polttava asema
Hinta n. 599 € ilman näyttöä (minkälainen näyttö sopisi)

Olisiko joku muu kone sopiva ( ja mahdollisesti edullisempi).
Tuomo Repo

MarkoM

#1
Kyllä nuo molemmat esittelemäsi vaihtoehdot ovat periaatteessa ihan yhtä hyviä kuvankäsittelyyn, pöytäkoneen kolmiydinprosessori tekee siitä ehkä himpun verran nopeamman (esim. DeepSkyStackerilla kuvia pinotessa). Läppärin etuina ovat pöytäkonetta pienempi virrankulutus ja se, ettet ole sidottu yhteen paikkaan kuvankäsittelyssä. Pöytäkoneen etuna taas on laajennettavuus ja pienempi hinta (erotuksen voi käyttää vaikka näytön hankintaan).

Ja kun kerran kysyit mahdollista mustaa hevosta niin miten olisi tulevaisuutta ajatellen esim. HP Pavilion P6054,

Windows Vista® Home Premium (64-bittinen)
- AMD Phenom X4 9750 -prosessori
- 8 Gt keskusmuisti
- 1 Tera SATA 3G -kiintolevyasema (5400 k./min)
- ATI Radeon® HD 4650 näytönohjain, jossa Avivo-tekniikka, 1024 Mt:n omaa muistia
Hinta n. 799 € (ostopaikasta riippuen, ovh. näyttää olevan 999 €) ilman näyttöä

Ja riippumatta siitä, mihin vaihtoehtoon päädyt, kannattaa samalla hankkia 1 Teratavun kokoinen ulkoinen kiintolevy USB tai Ethernet liitännällä kuvien varmuuskopiointiin (siis sen lisäksi, että ne polttaa DVD:lle), niin ei tarvitse myöhemmin katua ottamatta jääneitä varmuuskopioita kuvista.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Timo Kuhmonen

Näytöt tulee kaliimmaksi, jos haluaa panostaa enemmän värientoistoon, katselukulmaan jne.... Ainakin omassa työpaikalla olevassa littunäytössä huomaa selvästi, ettei se sovi alkuunkaan kuvankäsittelyyn (olisikohan hinnaltaan noin 300 euron luokkaa, siis 24" Dell). Kun tuolla näytöllä kuvaa katsoo eri kulmista, kuvan tummuus ja väri selvästi muuttuvat.

Aina parempi jos pääsee näytön laadun tarkastamaan ennen ostoa.  Myös auttaa, jos tietystä mallista on testituloksia saatavilla...

PetriKe

Itselläni on kiikarissa juuri tuollainen Markon esittämä kokoonpano. Muistia riittävästi ja iso kiintolevy. Tuo 64-bittinen käyttis ei kärsi 32-bittisen tavoin osoiteavaruuden rajotteista, joten pinottavia ruutuja voi periaatteessa olla miltei rajattomasti muistissa samaan aikaan. Tosin kuulemani mukaan kaikki ohjelmat ei toimi ihan moiteettomasti 64-bit käyttiksessä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Timpe

Lyhyt kyssäri: Vista vai Windows 7?
Jälkimmäisestä saa RC-version kokeiluun täältä ja se on saanut kohtuullisen mairittelevia kommentteja (Vistan aikoinaan saamaan jäätävään vastaanottoon verrattuna). Seiskan virallinen julkaisu näyttää tulevan lokakuussa 2009.
- Timo Inkinen

Juha-Matti Penttilä

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 18.06.2009, 15:04:18
Olisiko joku muu kone sopiva ( ja mahdollisesti edullisempi).

Kolmas vaihtoehto olisi tilata tietokone osina, niin pääsee vaikuttamaan niihin ominaisuuksiin, jotka ovat itselle tärkeimpiä. Myös hintakin on tällöin alhaisempi. Noin 500 eurolla saa Intelin tai AMD:n Quod Core prosessorilla varustetun tietokoneen sisältäen käyttöjärjestelmän. Tähän hintaan kylläkin joutuu valitsemaan muista komponenteista kuten emolevystä edullisempia malleja.
Tietokoneita myyvät liikkeet kyllä kokoavat koneen jos itse ei osaa. Edullisemmat Dual Core prossessorit ovat myös riittäviä tähtikuvien käsittelyyn, varsinkin jos pinottavia ruutuja ei ole kovin paljon.

Yleensä pakettikoneissa tehokas näytönohjain nostaa tietokoneen kokonaishintaa, mutta ne soveltuvatkin paremmin pelaamiseen. Lisäksi tehokkaimmat näytönohjaimet kuluttavat enemmän virtaa kuin prosessori. Mielestäni tehokkaista näytönohjaimista ei ole mitään etua tähtikuvien käsittelyssä. Senkin rahan voi laittaa laadukkaaseen näyttöön.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

TuRe

Nuo minun mainitsemani HP:t ovat Vista-ohjelmalla, josta muistini mukaan ei Foorumilla tykätty. Onko tuo Windows 7 aivan uusi versio.
Tuomo Repo

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 18.06.2009, 21:19:58
Nuo minun mainitsemani HP:t ovat Vista-ohjelmalla, josta muistini mukaan ei Foorumilla tykätty. Onko tuo Windows 7 aivan uusi versio.

Joo, Windows seiskan pitäisi olla sellainen, mitä jo Vistan piti aikoinaan julkaisuhetkellä olla  :evil:
Toisin sanoen MS harjoitteli Vistalla uuden tyyppistä käyttöjärjestelmää ja käyttäjät (ml. suurimmat työpaikat jne.) jättivät Vistan ohjelmapäivityksissä kokonaan väliin ja jäivät joko odottamaan Vistan riittävän vakaata Service Pack versiota (nyt SP 2 tasolla) tai sitten tätä uutta, lokakuussa 2009 tulevaa Windows 7 järjestelmää. Vistasta näyttää nyt tulevan sellainen lyhytaikainen väliversio vähän samaan tapaan kuin Windows ME oli aikoinaan ennen XP:n kotiversiota.

Itse olen ollut tyytyväinen Vistan käyttäjä parisen vuotta (kokosin koneeni osista ja laitoin siihen "puhtaan" Vista Business -version), mutta olen kuullut paljon kritiikkiä esiasennetuista (=koneen mukana toimitetuista) Vista-versioista. Samoin työpaikassani on vain yksi Vista-kone, eivätkä kokemukset siitä ole olleet kovin rohkaisevia. Windows XP:n valtakausi yrityksissä päättyy varmaankin Windows 7:n myötä, joten siinä mielessä tuo kysymykseni "Vista vai Windows 7" on aiheellinen (jos on nyt lähiaikoina hankkimassa uutta konetta). Itse joudun päivittämään kesällä pojalle pelikonetta ja taidan asentaa siihen lokakuussa Windows 7:n ja joudun näin keplottelemaan tämän väliajan Windows 7:n Release Candidate (RC) versiolla (meillä ei ollut mahdollisuutta odottaa lokakuulle saakka tämän päivityksen kanssa).
Kysymys oli siis erään sortin nörtti-murheita, eikä siksi kosketa kaikkia.  :tongue:
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Edellisessä viestissäni piti yksi seikka mainita... Kun paketti on kasattu kuvankäsittelyyn, kannattaa varmistaa, että näytöllä näkyvät värit on mahdollisimman luonnollisia. Perussäädöt pystyy tekemään visuaalisesti (siihen on testiohjelmiakin). Tarkempaan tulokseen pääsee säätösofta + mittalaite ratkaisulla. Jälkimmäinen tarkoittaa budjetin nousua, yleensä luokkaa 100...200 euroa. Harkita ainakin kannattaa, jos ei muuta...

avanti

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 18.06.2009, 19:14:25
Lyhyt kyssäri: Vista vai Windows 7?
Jälkimmäisestä saa RC-version kokeiluun täältä ja se on saanut kohtuullisen mairittelevia kommentteja (Vistan aikoinaan saamaan jäätävään vastaanottoon verrattuna). Seiskan virallinen julkaisu näyttää tulevan lokakuussa 2009.

Linux ehdottomasti! Mitä enemmän olen Linuxia (Ubuntua) käyttänyt, sitä enemmän Wintoosat vain ärsyttävät. Ainakin Ubuntun varusteisiin kuuluu Gimp, jota on verrattu jopa Photoshoppiin. On kuitenkin ilmainen. Linuxin asennus ja käyttö ovat yhtä helppoja kuin Windowsilla, ainakin minulla. Toki erojakin on, ei ehkä ole ihan hyvä siirtyä Wintoosista Linuxiin. Jos on ihan pakko käyttää Win only -ohjelmaa, Winen avulla sekin tuntuu toimivan ihan hyvin. Käytän Virtual Moon Atlasta Linuxissa sen avulla.
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

pnuu

Gimp kykenee käsittelemään vain 8 bit/kanava olevia kuvia. Itse olen raakakuvat kääntänyt ensin dcraw:lla 16 bit/kanava TIFF-kuviksi, pinonnut, ja hoitanut loppukäsittelyt cinepaintilla. Gimpin 16-bittisiä kuvia tukevaa versiota odotellessa..
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Timpe

Lainaus käyttäjältä: avanti - 22.06.2009, 00:32:27
Linux ehdottomasti! Mitä enemmän olen Linuxia (Ubuntua) käyttänyt, sitä enemmän Wintoosat vain ärsyttävät....

En välitä tehdä tästä Windows/Linux-kinastelua, mutta saman lauseen voi laittaa omaan suuhuni vain kääntämällä sanojen Linux ja Windows sijainnit lauseessa päinvastoin!  :laugh:
Linux on itselleni edelleen periferia-käyttöjärjestelmä, vaikka olen tuotakin säännöllisin väliajoin testannut nähdäkseni onko siitä tarpeisiini. Tähän mennessä vastaus on aina ollut kielteinen. Jokaiselle oma ratkaisunsa siis...  :smiley:
(Ajureista se useimmiten tökkää kiinni ja siitä, että sinne Linukan komentoriville päädytään hyvin vikkelään ongelmatilanteissa. Oman kokemukseni mukaan Linux vaatii edelleen liikaa vapaa-aikaa (ja RTFM-manuaaleihin ;) perehtymistä saman perustoiminnallisuuden aikaansaamiseksi, minkä nyky-Windowsit tarjoavat vakiona.)
- Timo Inkinen

avanti

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 22.06.2009, 22:03:21
En välitä tehdä tästä Windows/Linux-kinastelua, mutta saman lauseen voi laittaa omaan suuhuni vain kääntämällä sanojen Linux ja Windows sijainnit lauseessa päinvastoin!  :laugh:
Linux on itselleni edelleen periferia-käyttöjärjestelmä, vaikka olen tuotakin säännöllisin väliajoin testannut nähdäkseni onko siitä tarpeisiini. Tähän mennessä vastaus on aina ollut kielteinen. Jokaiselle oma ratkaisunsa siis...  :smiley:
(Ajureista se useimmiten tökkää kiinni ja siitä, että sinne Linukan komentoriville päädytään hyvin vikkelään ongelmatilanteissa. Oman kokemukseni mukaan Linux vaatii edelleen liikaa vapaa-aikaa (ja RTFM-manuaaleihin ;) perehtymistä saman perustoiminnallisuuden aikaansaamiseksi, minkä nyky-Windowsit tarjoavat vakiona.)

En minäkään oikein ymmärrä sellaista Windows vs Linux -kinastelua. esitin vain oman mielipiteeni. Komentorivit ovat kryptisiä, mutta niiden käyttöön on paljon ohjeita, jos niitä tarvitsee. Kopioi ja liitä perustaito riittää silloin. Sama taito kuin Windowsissa. Itselleni Ubuntu Linuxin käyttöönotto ei ollut juuri sen vaikeampaa kuin Windowsinkaan. Tosin mulla on tietotekniikan ammattitutkintoja. Atin näytönohjaimen kanssa on vieläkin parantamisen aihetta, mutta olen siihen suht. tyytyväinen näinkin.

Pitäisi myös huomata, että Linuxeille on erilaisia distroja. Tämä Ubuntu on Windowsin kaltainen työpöytädistro. Joku toinen Linuxin käyttäjä ei tykkää tästä yhtään. Jokaiselle on tosiaan oma ratkaisunsa käyttiksissä.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Vesa Kankare

Linux/Windows valinta on tähtikuvien käsittelyssä hieman ehkä turha väittely. Niin paljon kun itsekin pidän linuxista, siitä oli vaan pakko luopua. Tämä johtui yksinkertaisesti siitä faktasta, että jos haluan CCDStackin ja Photoshopin jne. yleisesti käytössä olevan softan, ne saa käytännössä helposti vain Windowsiin. Vistaa ei voi vielä oikein hyvällä tahdollakaan suositella. Kannattaa pysyä XP:ssä jos haluaa luotettavan myllyn kuvankäsittelyyn. Oma koneeni on aika perustasoa oleva tuplaydinprosessorilla ja 1,5GB muistilla varustettu kone. Eniten ehkä juuri tuo muisti on se mistä hiertää. CCDStack on isompien pinojen kanssa heitellyt vähän varoituksia, joten syksyyn mennessä täytynee pumpata täydet XP:n tukemat muistit sisään. Windows 7 on saanut paljon positiivista palautetta, joten sitä odotellessa on pärjättävä 32-bittisellä koneella.

Mulla kävi käyttisten kanssa sama kenttäläppärin kanssa, Linukalle ei ollut kunnollista autoguideria, eikä kaappaussoftaa kameralle, joten oli pakko siirtyä Windowsiin. Itselläni kun on säätäjän vikaa, linux oli kentällä lähes ihanteellinen vaihtoehto. Sen sai helposti pyörimään sellaisessa romuraudassa, jonne XP:llä ei ollut asiaa. Kone lähti käyntiin alle 20s ja se toimi ihan joka ikinen kerta. Nyt pitää odottaa virustorjunnat jne. käynnistyväksi, ennenkuin kone on käyttökunnossa. Mutta softavalikoima (ja kameravalikoima) parani toisaalta kertaheitolla. Windows vaan tuntuu olevan tähtikuvaussoftien kehittäjien suosiossa.

Ainoa oikea vaihtoehtokäyttis kuvankäsittelijälle on MAC OS. Siihen saa Photarit yms. sekä muutamia hyviä tähtikuvien käsittelysoftia, esim. Nebulosityn joka on aika hyvä ja edullinen perusproggis.

Mutta jos tyytyy 8-bit kuvankäsittelyyn (toistaiseksi, ennenkuin GEGL toimii) ja osaa laittaa wine:llä vaikka Iriksen toimimaan, suositteen kokeilemaan esim. Ubuntua. Sen nimittäin parhaimmillaan asentaa nopeammin, kuin windowsin käynnistää. Ja on hyvä peruskäyttäjälle. GIMP on erinomainen kuvankäsittelyohjelma. Kokeilemaan pääsee helposti LiveUSB:llä tai LiveDVD:llä.

OS Wars on aina vähän fanaattista - siihen kun tuntuu liittyvän aika paljonkin tunteita - joten sille linjalle ei kannata lähteä.


Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 26.06.2009, 06:46:38
Linux/Windows valinta on tähtikuvien käsittelyssä hieman ehkä turha väittely. Niin paljon kun itsekin pidän linuxista, siitä oli vaan pakko luopua. Tämä johtui yksinkertaisesti siitä faktasta, että jos haluan CCDStackin ja Photoshopin jne. yleisesti käytössä olevan softan, ne saa käytännössä helposti vain Windowsiin. Vistaa ei voi vielä oikein hyvällä tahdollakaan suositella. Kannattaa pysyä XP:ssä jos haluaa luotettavan myllyn kuvankäsittelyyn. Oma koneeni on aika perustasoa oleva tuplaydinprosessorilla ja 1,5GB muistilla varustettu kone. Eniten ehkä juuri tuo muisti on se mistä hiertää. CCDStack on isompien pinojen kanssa heitellyt vähän varoituksia, joten syksyyn mennessä täytynee pumpata täydet XP:n tukemat muistit sisään. Windows 7 on saanut paljon positiivista palautetta, joten sitä odotellessa on pärjättävä 32-bittisellä koneella.

...

Mulla on ollut Vista käytössä kohta 2 vuotta eikä kertaakaan mitään ongelmia kuvankäsittelyn kanssa. Itse asiassa Vista on ollut paljon XP:tä vakaampi ja blue screenejä on ollut vain pari tänä aikana. Tuplaydin koneessa on muistia 4GB:tä ja CCDStack herjaa edelleen isojen pinojen kanssa muistin riittämättömyydestä. Ainoa lääke tähän on tällä hetkellä 64-bittinen Vista tai XP.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa