Kaukoputken kulmaetsimen kääntäminen

Aloittaja AriR, 15.09.2009, 11:28:57

« edellinen - seuraava »

AriR

Hankinpa tuossa äsken Ursasta Skymax 127:n seuraavana askeleena kiikaroinnista ylöspäin. Paketissa tulikin Black Diamond -versio, jossa ei olekaan mukana punapistetähtäintä, vaan kulmaetsin. Sepä aiheuttikin havainnoidessa ongelman, kun en keksinyt, miten etsintä voi kääntää sopivaan katseluasentoon. Kulmapeiliähän kyllä voi, ja pitääkin voida, mutta kulmaetsin oli usein hankalassa asennossa, kun käänsin putkea eri suuntiin. Onko tähän ongelmaan olemassa jotain kätevää ratkaisua, vai kannattaisiko hankkia saman tien suora etsinputki tai punapistetähtäin?

Kaizu

Minulla on kaukoputkessa suora etsi ja 2/3 tapauksista se on väärässä paikassa. Seurantaputkena on SW127 ja siihen laitoin kunnollisen punapistetähtäimen. Punapistetähtäintä voi katsoa aika kaukaa takaa joten se on useammin käytettävissä kuin etsinkaukoputki. Punapistetähtäimellä saa kohteen sillä tarkkuudella paikoilleen että se pääputkella löytyy vielä n.100X suurennuksella.

Kaizu
Kai Forssen

AriR

Jepjep ja kiitosta, punapistetähtäin lähtee tilaukseen.

Jarkko.A

Olen huomannut että metsästyskäyttöön tarkoitetut punapistetähtäimet ovat hinta/laatusuhteeltaan huomattavasti parempia kuin mitä astroversionsa.

Useimmiten astromallit ovat pieniä, osa jopa alle 20mm lasilla varustettuja sekä niiden kirkkaussäädöissä ei ole hirveästi varaa ja pistettä ei usein saa tarpeeksi himmeäksi

Maksimakasiinista saa 25 euron hintaan 45mm mallia jossa on 12 astetta kirkkaudelle. Kiinnitys hoituu lohenpyrstötyylillä ja kisko lähtee mukaan muutamalla eurolla. Kisko taas kiinnittyy hyvin loctiten pikaliimalla joka tarvittaessa liimaa myös anopin huulet yhteen.

Liimatessa pitää kuitenkin varoa ettei sormista löydy operaation jälkeen kiinnityskisko-ominaisuutta. Yllättävän hyvin pikaliima pitää esineet yhdessä. Muutama tuulinen yö sitten etx-80 putkeni tipahti parvekkeelta kerroksen alaspäin ja silti oli punapiste paikoillaan ja jopa kohdistettuna.

Kaizu

Punapistetähtäin kannattaa hakea itse. Tilaamalla et pääse katsomaan sen läpi ennenkuin on liian myöhäistä. Useimmat halvat etsimet tummentavat läpi näkyvää kuvaa ja ovat melko hyödyttömiä astrokäytössä. Näitä ovat useimmat astrokäyttöön myytävät punapiste etsimet.
Parempi punapistetähtäimeni on Walther merkkinen ja kestää myös käsiaseen rekyylin, eli kestää myös kaukoputken rekyylin. Ei aivan yhtä hyviä mutta kuitenkin siedettäviä, kirkkaussäädöllä ja n. 40mm halkaisijaltaan, saa HongKongista ja Tarjoustalosta. Asekäyttöön tarkoitetut ovat aika kalliita, samaa luokkaa tai kalliimpia kuin SW127.

Kaizu
Kai Forssen

Meade-mad

Varsin hyvä pyssyn tähtäin löytyy halpiskaupoista. Muistuttaa valtteria. Valoaukko on 40mm, säädettävä kirkkaus ja hinta alle30€. Myydään monilla nimillä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Tapsa

Olenkin tässä tuskaillut tuon nykyisen vakiopunapistetähätimen kanssa, kun se on niin onneten tihru. Täytyykin rynnätä tänään honkkariin ostamaan tuommoinen vähän järeämpi. Onkohan noissa missään mallissa automaattisesti sammuva valo? Siis semmonen "porrasvalo" -systeemi eli nappia painamalla syttyy palamaan ja sammuu esim. 1min kuluttua (säädettävä pituus). Tahtoo ainakin mulla jäädä tuo ledi aina palamaan (palaa varmaan nytkin). Helppohan tuommoinen kytkentä on tietysti itsekin tehdä, mutta jos olisi valmiina.

Tapsa

Kaizu

Ne sammuu itsestään kun patteri loppuu. Itse käytän etsintä niin että käytän valoa päällä vain sen hetken kun kurkistan putkeen. Siltikin aina silloin tällöin huomaan että patteri on loppu kun olen unohtanut vekottimen päälle.

Kaizu
Kai Forssen