Astro-solar projekti

Aloittaja Erik Pirtala, 12.05.2009, 14:47:45

« edellinen - seuraava »

ajt

Lainaus käyttäjältä: tidzu - 02.07.2009, 21:00:07
Ymmärrän... :D Vaikkakin minun ''telellä'' voi katsella ihan turvallisesti, sen verran tiedän.

Btw. muurahaisia on kiva kiduttaa suurennuslasilla  :evil:


Jaha. Sitä on sitten tehty empiirisiä kokeita vääristä lähtökohdista.

Erik Pirtala

#46
Nyt on sitten saatu kamera takaisin No tässäpä kuvia.


Kaukoputken valmis aurinkosuodin putkessa


Pelkkä putken suodatin


Kiikarien suodatin


Eka aurinko kuvani

Kuvattu kaukoputken läpi digipokkarilla


EDIT:Suodin on tehty kameraankin.




prototype

jahas päivää.olen näitä sivustoja lueskellut jo kauan mutta nyt on aika esittää kysymys. eli olen myös värkkäämässä aurinkosuodinta itse ja runko tulee alumiinista, mutta itse kysymys. onko mitään haittaa katselulle jos laitan aurinkokalvon kahden lasin väliin? olisi myös tarkoitus kuvata rakennelman läpi. putki on sky-watcher 200 skyliner.

naavis

Lainaus käyttäjältä: prototype - 15.06.2010, 15:56:14
jahas päivää.olen näitä sivustoja lueskellut jo kauan mutta nyt on aika esittää kysymys. eli olen myös värkkäämässä aurinkosuodinta itse ja runko tulee alumiinista, mutta itse kysymys. onko mitään haittaa katselulle jos laitan aurinkokalvon kahden lasin väliin? olisi myös tarkoitus kuvata rakennelman läpi. putki on sky-watcher 200 skyliner.

Voisin kuvitella, että kuvan tarkkuus kärsii, mutta kokeilematta on paha sanoa kärsiikö se mitenkään merkittävästi käytännössä.

prototype

joo no pitääpä testailla kunhan vaan sais kalvon perille. pidikkeen tekemiseen ei kauan mene. ajattelin vain tota lasia ihan lian ja pikku kolhujen varalle.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: prototype - 15.06.2010, 15:56:14
jahas päivää.olen näitä sivustoja lueskellut jo kauan mutta nyt on aika esittää kysymys. eli olen myös värkkäämässä aurinkosuodinta itse ja runko tulee alumiinista, mutta itse kysymys. onko mitään haittaa katselulle jos laitan aurinkokalvon kahden lasin väliin? olisi myös tarkoitus kuvata rakennelman läpi. putki on sky-watcher 200 skyliner.
Tulee edestakaisia heijastuksia kummankin lasin etu- ja takapintojen välillä sekä lasien ja suodinkalvon välillä. Mitä hyötyä tavoittelet lasilevyillä?

Kaizu
Kai Forssen

prototype

lasit tulisivat vain kalvon suojaksi ja pitämään kalvon tasaisena. voi olla parempi että jättää kokonaan pois. kuvan olisin laittanu mutta en näin hätäseltää onnistunut...

Wezen

Hei,

Älä laita laseja, tottakai ne pilaavat kuvan, jos eivät ole optisesta lasista (linssien raaka-aineesta) tehtyjä tasoja (pinnat yhdensuuntaiset ja tasaiset lambda/4 tarkkuudella). Ikkunalasi on kaukana tästä. Erilaiset suotimet on tehty optisesta tasolasista, myös kalliimmat täyden aukon aurinkosuotimet (ohut alumiinikalvo on höyrystetty lasin pintaan).

Ei tuollainen Baaderin mylar-suodin kovin helposti mene puhki tai naarmuunnu, eikä ole kovin kallis, jos sellainen tapaturma sattuisikin. Pienet reiät ja naarmut eivät haittaa ja isommat voi teipata läpinäkymättömällä teipillä.

Suotimen valmistukseen käytetyn mylar-kalvon optiset ominaisuudet ovat käsittämättömän hyvät. Oman kokemukseni mukaan kestää suurennusta hyvin. Ao. linkissä on mitattukin ja hyväksi havaittu (no kauppiaan kehuja kuitenkin).

http://www.company7.com/astrophy/options/apasolar.html

Tärkeintä on hyvä suotimen runko, joka ei pääse irti eikä kalvokaan voi irrota. Mekaanisen puristuksen lisäksi kalvon kiinnitykseen pitää mielestäni laittaa myös liimaa/teippiä. Ja itse kehys myös mekaanisesti (ruuveilla, haoilla tai vähintään teipillä) kiinni putkeen, ei vain tökkäämällä. Eikä silmää pidä tökätä suinpäin kiinni okulaariin vaan ensin katsoa sivusta, että okulaarista ei tule auringonvaloa "raakana".

Sopiva etsin lisää aurinkohavainnoinnin mukavuutta selvästi.

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=590

Terveisin Antti
An tti Veit ola

prototype

kiitoksia tietoiskusta. joo lasit on jo haudattu ajatus. suotimen runko odottelee vielä sopivaa aikaa cnc-koneella, mutta pistän kuvaa kun saan valmiiksi.

prototype


tientallaaja

Tämmöinen tuli saksasta tänään "Baader Astro Solar Safety Film". Sitä kukkapurkin pohjaan viritellessä toiselta puolelta irtosi täysin läpinäkyvä kalvo, joka ei ollut foliossa millään tavoin kiinni. Olikohan kyseessä pelkkä suojakalvo vai menikö sudeksi koko suodin?



Celest1al Sphere

Kas, en huomannut tällaista ketjua aikaisemmin ollenkaan! No laitetaan nyt vielä tännekin linkki ketjuun, jonka aloitin omasta Astrosolar -projektistani!

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8155.0

Tässä valmis tuotos:



Saa käydä kurkkaamassa ja ideoita itselleen poimimassa!


Hyvän näköistä jälkeä olet saanut aikaiseksi, Prototyyppi! Varmasti kestävä ja laadukas aurinkosuodin!
Eikä yhtään hassumpi ole Tähti-Erkinkään suodinkavalkadi! Olethan Tähti-Erkki varmistunut siitä, että nuo suotimet pysyvät tiukasti paikallaan havaintotilanteessa?

Lainaus käyttäjältä: tientallaaja - 07.04.2011, 19:47:08
Tämmöinen tuli saksasta tänään "Baader Astro Solar Safety Film". Sitä kukkapurkin pohjaan viritellessä toiselta puolelta irtosi täysin läpinäkyvä kalvo, joka ei ollut foliossa millään tavoin kiinni. Olikohan kyseessä pelkkä suojakalvo vai menikö sudeksi koko suodin?

Luulen, että kyseessä oli jonkinlainen suojakalvo, mutta en ole aivan varma asiasta. Asiassa kannattaa käyttää tervettä maalaisjärkeä, on syytä välttää suotimen käyttämistä auringon katsomiseen, jos ei ole 100% varma siitä, että suodin on täysin virheetön ja ehjä! Astrosolar -kalvoa käsitellessä kannattaa olla huolellinen ja varovainen, ettei se vaurioituisi. Itse rakentelin sellaisen suodinkehikkomallin (ks. kuva), joka on halpa ja helppo tehdä, mutta joka mahdollistaa sen, että kalvoon ei tule ryppyjä eikä jännityksiä, ja näinollen kalvo pysyy varmemmin ja pidempään käyttökelpoisena ja turvallisena. Suodinta rakentaessa kalvoon kannattaa koskea vain senverran kuin on välttämätöntä, ja silloinkin koskea siihen vain reunoista!

/Juha

tientallaaja

Kyseessä oli suojakalvo. Pikkaisen hämäsi  kun en huomannut suojakalvoa pakettia avatessa vaan vasta kalvoa kiinnittäessä, jolloin se irtosi suodatinkalvosta. Molemmilla silmillä testailua jatkaen.... :laugh: