Valosaasteen vähentämistä

Aloittaja LGM-1, 27.04.2024, 10:36:23

« edellinen - seuraava »

LGM-1

Mitähän käytännön eroa näillä kahdella filtterillä on:

https://www.firstlightoptics.com/light-pollution-reduction/ae_fltr_cls_2_v2.html

https://www.firstlightoptics.com/light-pollution-reduction-imaging/astro-essentials-cls-filter-125-2.html

Aion harrastaa kuvaamista modaamattomalla Canon EOS 5D:llä kaupungin laitamilla. Mutta mitä käytännön eroja noilla on, jotta voisin perustella itselleni hintaeron kalliimpaa tilatessa?

einari

Valitettavasti nykyään vastaus on että perinteiset valosaastesuodattimet on melko hyödyttömiä.
Ja syynä on valaistuksen siirtyminen LED-aikaan.
Ja kun LED valo on laajakaistaista niin sitä ei voi suodattaa pois.

Nykysuositus siis on kuvata ilman suodatusta, tai vain UV/IR-suodattimen kanssa, ottaa lyhyempiä valotuksia mutta enemmän ja käyttää prosessointityökaluja valosaasteen poistoon.
Tai sitten voi modata kameran ja käyttää ns duo tai trioband-suodattimia (mutta vain emissiosumuihin).
___
Tapio

LGM-1

Tuosta päästäänkin seuraavaan kysymykseen.

Kuinka pitkiä valotuksia ja kuinka monta valotusta tarvitaan? Ensi syksynä, kun laittteet toivottavasti ovat kasassa ja kalibroituna, ajattelin ottaa ensimmäiseksi kuvauskohteeksi M15:n. Se on putkeni suunniteltuun sijaiin nähden hyvin näkyvillä, eli eteläisellä taivaalla.

Astronomy.toolsin FOV-laskin sanoo, että putkeni ja kamerani näkee tämän (ks. liite).

Tässä on monta aspektia mietittäväksi, ainakin: 1) kameran kohina, 2) kameran sulkimen kesto (laskuri on nyt 115 k tienoilla), 3) näkökentän läpi kulkevien sateliittien poisto.

einari

Digijärkkäreille on jotain suosituksia ISO-arvoista.
Katsoin täältä mitä sanotaan 5D:stä.
Jos on perus 5D niin ISO 800, jos 5D Mark II niin ISO 1600.

Pallomaisista on mukava jos saa tähtien värit näkyviin ja se tarkoittaa sitä ettei kannata polttaa niitä puhki.
Riippuu sitten optiikastakin että mikä on maksimi valotusaika ettei näin tapahdu.
Mutta arvelisin että 30s - 60s on hyvä lähtökohta.
Ja kokonaisvalotusaika voisi olla 30 - 60m.
Kun ottaa tarpeeksi monta valotusta (30-60) niin satelliit saa häipymään sopivalla pinoamistavalla (sigma stack).
___
Tapio

LGM-1

Olen tosiaan aloittelemassa tätä astrokuvaamista. Monta asiaa on ollut mielessä ja moni niistä on jo ratkaistu tyydyttävästi (ja jotkut vaimon mielestä liian kalliisti).

Putki, kollimointi, kamera, guidausputki, jalusta, guidauskamera, flättipaneeli, lämmityspannat, suodattimet, tarkennusmaskit, virransyöttö (kameroille, jalustalle, ohjauskoneelle), ja niin edelleen.

Kuvauskohteitakin pystyn miettimään etukäteen, kiitos Stellariumin. Tosin pitäsi mallintaa oma takapiha tuohon, että näkisi milloin joku naapurin tontilla oleva puu tai muu korkea kohde peittää jotain, ja pitäisi ehkä tehdä ohjelmanpätkä, joka sopivan kuvaussään sattuessa osaisi ehdottaa parhaita kohteita.

En nyt vielä osaa sanoa, että millä ohjelmalla tulen tekemään pinoamisen. Harkinnassa on PixInsight, mutta joka tapauksessa minulla on kiintolevytilaa ns. tarpeeksi että voin säilytellä raakakuvia ja kokeilla erilaisia pinoamisratkaisuja kunnes löydän sen joka sopii itselleni parhaiten. Sellainen rajoitus minulla on että käytän ainoastaan Linux-pohjaisia ratkaisuja.

Mutta yksi juttu minulla on vielä, mihin en ole löytänyt ratkaisua. Millainen tietokaknta ja tai millaiset metatiedot tarvitaan jotta kuvista selviäisi pelkän keskipisteen RA:n ja DEC:n lisäksi orientaatio? Eli jos nyt kuvaan taivasta sijainnista RA, DEC ja puolen vuoden päästä RA+1, DEC, niin miten helpoiten koostan kuvan jossa keskipisteeksi RA+0.5, DEC? Entä jos kalusto vaihtuu tuossa välissä siten että kuvien resoluutio ja tai näköalue (FOV) muuttuu? En nyt usko että ikinä tulen tekemään samaa mitä J-P Metsävainio, mutta siitä huolimatta uskon että joskus tulee tarvetta koostaa jonkinlaisia mosaiikkeja kuitenkin.

einari

Olisi ehkä kysymyksen voinut esittää jossain muussa kuin valosaasteketjussa...

Mutta onko siis myös kuvaus ohjelmisto Linux-pohjainen?
Itselle tuttuja vain SGP ja Nina ja niissä kun asettaa kameran orientaation niin se tallentuu myös fits-tiedostoon.
Linuxille on vaihtoehtona Kstar/Ekos. Luulisin että siinä sama mahdollista.
Toinen vaihtoehto on tehdä kuville platesolvaus.
___
Tapio

LGM-1

Jep, varmasti parempia ketjuja olisi, pohdin sitä itsekkin hetken ennen lähettämistä. Ongelma tietysti on että keskustelu sirpaloituu. Ja kyllä, koko ketju kohteiden valinnasta aina lopulliseen pinoamiseen asti tulee olemaan Linux-pohjaista. Saan näppylöitä sekä Microsoftin että Applen tuotteista.

Mutta jos hetki puhutaan vielä valosaasteen vähentämisestä niin onko raadilla mielipiteitä siitä auttaako Optolongin L-Pro tai L-Enhance tapauksessani (Oululainen taajama, modaamaton Canon 5D) mitään? Extremen hylkäsin jo ajatuksitani.

MJoker

Ennen filttereiden hankkimista lähtisin melkein modaamaan kameran. Peruskenno on niin epäherkkä integroidun suodatinpaketin takia, että kennolle tulevan datan määrä jää aika pieneksi ja silloin filtereidenkin hyöty jää mielestäni aika reilusti vajavaiseksi.

Mitä filsuihin tulee, niin itse porrastelin päätyen lopulta L-Ultimateen. Välissä hukkui rahaa huonompilaatuisten filsujen myyntiin ja uuden ostamiseen. Jos on vahva luotto oman harrastuksen jatkuvuudelle ja lompakko kestää, niin suosittelen napsimaan suoraan L-Ultimaten.

Tommi L

Optolongin tuplakaistat L-extreme ja L-ultimate ovat ihan hyviä filsuja hintaansa nähden, mutta täysin halottomia ne eivät ole. Antlia ALP-T (kultainen filsu) on vielä hieman parempi, mutta myös kalliimpi.

Toisaalta tuplakaistat (Ha + Oiii) ovat vain lähinnä emissiosumujen kuvaamista varten. Ne suodattavat niin galaksien kuin heijastussumujen (siniset sumut) lähettämän tähtien valojen valtaosin pois ja sellaisten kuvaamiseen tuplakaistasuotimista on vain haittaa.

Varsin valosaasteisessa ympäristössä en toisaalta kuvaisikaan juuri muita kuin emissiosumuja tuplakaistoilla tai erillisillä SHO-suotimilla, mikäli monokamera. Esimerkiksi Plejadeihin ja Andromedan galaksiin käyttäisin sitten puhtaita valosaastesuotimia, jotka blokkaavat osan "vanhan maailman" oranssinhehkuisesta valosaasteesta pois, mutta eivät led-valoa, kuten Tapiokin aiemmin mainitsi. Voisin yrittää muita kuin emissiosumuja myös ilman suodatinta tai pelkällä UV/IR-blokkerilla.
Celestron C8, Celestron EdgeHD 800, Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, iOptron CEM26, Celestron AVX
ASI294MM, ASI183MM, ASI462MC, ASI174MM, ASI120MM