Iris - häiriötaajuuksien poisto planeettakuvista

Aloittaja Timo Kuhmonen, 13.04.2009, 18:48:32

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

Olisi tarvetta poistaa Registaxilla pinotuista "raakakuvista" SPC900NC tekemää raitaa. Muutaman kerran olen kokeillut, Iris otti vain MV kuvaa vastaan. Tarkoitan nyt kuvan muuttamista taajuustasolle (fft) - häiriön poistoa - ja muutto takaisin (inverse fft)

1.
Millä tiedosto moodilla olisi paras tuoda kuvat sisään ? Kuvissa tulee häiriöraitaa jokaiselle kanavalle (RGB). Olisiko grayscale tiff paras ?

2.
toinen ongelma on sellainen että ensin käsittelemättömän - ja käsitellyn (häiriöpiikit -> ffill 0) kuvan välillä tulee selvät kirkkauserot. Kuvan ladatessa tulee perusvalikko esille, josta saa tietääkseni histogrammin perusarvot valittua. Millä saa kuvien kirkkauden / kontrastin pysymään samana - siten että vain häiriökomponentit poistuu ?

Häiriöt aiheutta ikävää lisätyöstöä, en ole keksinyt muuta keinoa kuin filtteröidä joka kanava erikseen...

Timo Kuhmonen

Aikansa tutkittuani, sain ensimmäiset kuvat prosessoitua -kanavakohtaisesti- niin että häirötaajuudet katosivat kokonaan. Näppäpä työkalu tuo IRIS. Kun vain keksisi, millä saa usein toistuvan komennon promptille - ettei tarvitse kirjoittaa sitä joka kerta uudestaan. Jostain syystä käsitelty kuva TIFF formaatissa talletettuna, on tosi tumma. BMP formaatilla ei vastaavaa ilmiötä näy...

Homma jatkuu häiriölähteiden selvittelyllä. Pitää kysellä, josko CN foorumilla olisi tietoa.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 17.04.2009, 14:01:42
Näppäpä työkalu tuo IRIS. Kun vain keksisi, millä saa usein toistuvan komennon promptille - ettei tarvitse kirjoittaa sitä joka kerta uudestaan.
Iris tukee komentosarjoja, oisko siitä apua?
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

Täytyypä kokeilla komentosarjoa, tarvitsisi vinkkiä mistä ne saa käyttöön...

Päivitin oman IRIS softan, versioon 5.57. Tälläkin softaversiolla - erikoista käsitellyn kuvan talletuksessa on se, että TIF formaatilla menee sävyt sekaisin... Photoshoppiin avatussa kuvassa, kuva näyttää aluksi aivan mustalta. Kun raakasti venyttää (=PS levels), muutama sävyarvo tummasta päästä näkyy. BMP formaatilla IRIS tallettaa sävyt oikein, mutta jostain syystä vain 8 bittisenä ??

Vesa Kankare

BMP on 8-bit formaatti ja se tallentaa sen mitä ruudussa näkyy (esim. missä asennossa ne visualisation liukusäätimet ovat). TIF taas on 16-bit ja siihen tallennetaan data sellaisena kun se on, eli sävyalueet 0-32768 Iriksen tapauksessa. Tästä johtunee tuo havaitsemasi ero.

Skriptit on helppoja käyttää. Asetuksista löytyy skriptikansion polku. Sinne tallenetaan .pgm päättellä tekstitiedosto, joka sisältää komentoja. Skriptille voi antaa parametreja, joita voi sitten hyödyntää skriptin ohjauksessa.  Esimerkiksi vaikka tällainen copy.pgm tiedosto:


load $1
save $2


Tallennettuna skriptikansioon toimii sitten komentoriviltä näin:

run copy m100 m100_copy

ja entterin painalluksen jälkeen IRIS ajaa komennot

load m100
save m100_copy
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

Onko tuo 8-bittisyys ohjelman rajoitus ajalta 256 väriä? Wikipedian mukaan bmp tiedostoja on 32 bittiseen asti. Käyttämäni Corelin photopaint ainakin tukee 24-bittistä bmp tiedostoa.

Kaizu
Kai Forssen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 21.04.2009, 22:31:13
Onko tuo 8-bittisyys ohjelman rajoitus ajalta 256 väriä? Wikipedian mukaan bmp tiedostoja on 32 bittiseen asti. Käyttämäni Corelin photopaint ainakin tukee 24-bittistä bmp tiedostoa.
´
Ei se taida olla rajoitus vaan yleinen käytäntö ja ohjelman ominaisuus. Kyseessä siis 8-bit per kanava, eli värikuvat on 24-bittisiä. Harvemmin näkee käytettävän syvempiä bmp kuvia, vaan 16-bit/kanava kuvissa näkee usein juuri TIF formaattia.
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

Laitan käsitellyn ja käsittelemättömän kuvan esille (Toisaalla ketjussa ollut 12/13.4.09 kuvattu Saturnus). Toivottavasti on tästä esimerkistä hyötyä, jos joku muukin näiden ongelmien kanssa painii...

Prosessi meni näin:
-Registaxilla pinottu kuva, wavelettia sopivasti. Häiriöt näkyy vinoraitoina.
-edellinen raakakuva Photoshoppiin, jossa värikanavat erotellaan
-kukin värikanava talletetaan harmaasävykuvana
-IRIS softaan aukaistaan punainen "kanava" - harmaasävyssä.
-painetaan komentorivipainikketta yläpalkista, komentoikkuna tulee esille
-muutetaan kuva taajuustasolle (fftd x y)
-venytetään tasoja sen verran, että häiriöpiikit näkyy hyvin (ylin tasosäädin esim arvoon 1500)
-maalataan kukin "piikki" hiirellä, eli neliö sen ympärille
-annetaan komento (ffill 0)
-toistetaan tarpeeksi monta kertaa, jotta suurimmat häiriö komponentit häviää
-annetataan komento (save x)
-muutetaan kuva pois taajuustasolta (ffti x y)
-tasot venytetään, yli säädin esim 255.
-nyt näkyvillä suodatettu kuva, jossa ei pitäisi enää häiriötä olla.
-kuva talletetaan esim BMP formaatissa
-toistetaan sama häiriöpoisto joka värikanavalle.
-käsitellyt kuvat viedään photoshoppiin takaisin värikanavina, joista koostuu suodatettu värikuva.
-loppusäätö kuvalle (levels, color balance jne...)

Summa summarum:
kohtuullisen hyvin pääsee eroon tällä tapaa häiriökomponenteista. Mutta parempi ratkaisu on tietenkin systeemi, joka ei tuota edes raakavideolle tuota näkyvää ja ikävää häiriöraitaa.


Lauri Kangas

Hyvin näyttää toimivan. Myös iriksellä voi muuten tosi helposti erotella värikanavia niin ei tarvitse käyttää fotarissa. Värikuvan ollessa ladattuna ruudulle komento "split_rgb r g b" ja käsitellyille värikanaville sitten yhdistäminen "trichro r2 g2 b2".