3C273

Aloittaja kaizu, 04.03.2007, 18:56:07

« edellinen - seuraava »

kaizu

?

Munkki

Kas kas,

Joo voi tosta 3C273 suurennetusta kuvasta tosiaan kuvitella näkyvän ton suihkun. Ootkos verrannut muihin lähteisiin täsmääkö "kohinapikselien" antama kuva suihkusta todellista suuntaa?

Ajoin tänään Tuorlan ohitse ja siitäpä tuli mieleeni, että onkohan sitä OJ287 ennustettua kirkastumista käytännössä todennettu? Maksimin piti olla kai joskus viime syksynä... Itse möin ison tuubini elokuussa ja olen viimevuoden maaliskuussa viimeeksi havainnut kyseistä qsota.
Mikko Salokannel

jmantyla

Viime yönä taisi olla Tampereen korkeudella kevään viimeinen ds-yö. Oli niin kirkasta, että päätin yrittää kvasaaria, ja löytyihän se:

Kohde on Neitsyeessä melko lähellä M61-galaksia. Tässä osasuurennus po. kuvasta:

[SW ED80 + Pentax K200D]
Valotusta on 7 minuuttia 60 ja 90 s. pätkissä.
Q3C273 on taivaan kirkkain kvasaari, n. 12-13 mag. Vertailutähdistä voi päätellä mitä se nyt oli.
SW ED80 on erinomainen kaukoputki, ja lisäpotkua siihen saa Williams Opticsin polttovälin lyhentäjällä,
joka vaikuttaa laadukkaalta tuotteelta. Tarkennus on tehty Bahtinovin maskilla. Kvasaarin outoa suihkua ei kuitenkaan saanut esiin tällä putkella.
Täytyy palata aiheeseen myöhemmin isommalla laitteella.
Muuten olen sitä mieltä, että taivaalla on nykyään riesoiksi asti satelliitteja  :angry:

Jorma M.
Kangasala