Dobson aloittelijalle

Aloittaja Kimmo Oinonen, 27.07.2006, 22:04:33

« edellinen - seuraava »

Kimmo Oinonen

Haluaisin ostaa kiikareilleni kaveriksi kaukoputken yötaivaiden havainnointiin. Koska minua ei tähtikuvaus juuri kiinnosta olen päätynyt hankkimaan itselleni dobsonin. Haluaisin vain katsella ja opetella piirtämään syväntaivaan kohteita. Mutta valittavana on hurjasti erilaisia putkia samassa hintaluokassa. Lähinnä olen tutkinut Skylinereita ja GSO:n dobsoneita.  GSO-250 Crayfordin 2" tarkennuslaitteella on todella herkuttelevan oloinen putki mutta hintaa on jo liki 600eur. Samalla rahalla saisin esimerkiksi GSO 200 dobsonin ja siihen mukaan TS:n okulaarisalkun. Joten kysymys deep-sky harrastajille: pärjäänkö aluksi GSO250:n mukana tulevilla 32mm ja 12mm okulaareilla, vai kannattaisiko minun valita suosiolla pienempi 200mm dobson ja runsaampi okulaarivalikoima?  Elokuu ja _pilvettömät_ yöt odottavat.

Iiro Sairanen

Katselin juuri tänään Villenkellon sivuilta putkia ja silmiini pisti kaksi putkea, jotka ovat nuo mainitsemasi 10" Skyliner ja GSO. Mikäli budjetti suinkin antaa myöden niin kannattaa ostaa ehdottomasti 10" putki 8" sijaan. Noilla 32 ja 12 mm okulaareilla pääsee varmasti alkuun ja uusia okulaarejahan saa ostamalla. Okulaarisalkun jättäisin ostamatta tässä vaiheessa. Joku pienipolttovälinen okulaari tai barlow-linssi olisi varsin hyödyllinen, jotta saisi suurempia suurennuksia, mitä noilla 32 ja 12 millisillä saa. Kannattaa myös kytätä käytettyjä putkia.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Kimmo Oinonen

Tilasin sen GSO:n.  Kiitos Iiro varmasti asiantuntevasta avustasi ja antoisia havaintoja peileilläsi kun saat ne kirkkaana takaisin.

Oscuro

Voiko tuommoisella dobson putkella harjoittaa kuvaamista? Saako nuihin siis seurantamoottoria, jos saa niin missä hintaluokassa? Olisiko tuollainen dobson hyvä ensimmäiseksi putkeksi?
Fakta on vain jähmeä mielipide.

MikkoM

Dobson putki on hyvä aloittelijalle, ei ole turhaan elektronista vipstaakkia ja hilavitkutinta jotka kuitenkaan eivät toimi.

Dobsoneilla voi myös kuvata, vaatii ekvatoriaalisen seurantajalustan, esim kotimaisen Juhani Salmen valmistaman:
http://www.saunalahti.fi/~jsobser/ekvatjalusta3.jpg
Seurantatarkkuus ei tosin ole ihan sitäluokkaa (autoguidaus hankalaa, deklinaatiomoottori puuttuu etc..) mitä tämän palstan valokuvaus gurujen huippujalustoilla, mutta ne maksavatkin pienehkön henkilöauton verran. Kyseisen seurantajalustan saanee muutamalla satasella ja tukevuus riittänee esim SkyWatcherin 250/1200 putkelle.

HJ

tähtibasaarissa olisi hyvä setti myynnissä...  (vinkki  ;D)

Oscuro

millainen tuo intelligent scope 8 on? toimiiko se niinkun GOTO periaatteella? jos ostaisin tuommoisen niin saisinko rahoilleni vastinetta? Paljonko muuten on postikulut jos tilaa ulkomailta?

ja tässä vielä linkki http://www.telescope-service.com/OrionUSA/dobs/dobs.html#In8
Fakta on vain jähmeä mielipide.

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: OH90 - 26.09.2006, 16:44:00
millainen tuo intelligent scope 8 on? toimiiko se niinkun GOTO periaatteella? jos ostaisin tuommoisen niin saisinko rahoilleni vastinetta? Paljonko muuten on postikulut jos tilaa ulkomailta?

Se on "semi goto", eli putkessa ei ole moottoreita, vain optiset enkooderit jotka ilmoittavat käsikapulalle mihinkäpäin kaukoputki sojottaa, käsikapulan ohjeiden mukaan pitää sitten itse työnnellä putkea käskettyyn suuntaan ja se ilmoittaa koska putki osoittaa haluttuun kohteeseen. Valokuvauksessa systeemi ei siis auta koska seurantamoottoreita ei ole.

Aika suosittujahan nuo enkooderi hässäkät on ulkomailla, ilmankin pärjää jos opettelee tähtihyppelyn ja tähtikartan käytön. Itselläni on 10" SkyWatcher, vastaava Orionin intelliscope on n.400e kalliimpi, itse en tuota extraa intelligentistä maksaisi, mieluummin parempi fokusointilaite + laadukas laajakulma okulaari (Pentax/Televue).


J-M

Lainaus käyttäjältä: OH90 - 26.09.2006, 16:44:00
millainen tuo intelligent scope 8 on? toimiiko se niinkun GOTO periaatteella? jos ostaisin tuommoisen niin saisinko rahoilleni vastinetta? Paljonko muuten on postikulut jos tilaa ulkomailta?

Postikulutu on vastaavalle 10":lle 55 euroa vakuutuksineen Telescope-Serviceltä. Kannattaa ottaa huomioon, että tuolla rahalla tulee kotiovelle asti. Jos tilaat Suomesta, sen saa hakea jostain rannikolta tai vähintäänkin matkahuollosta.

Itse pidän tähtihyppelystä, mutta pidän myös nukkumisesta. Siksi hommasin tuon Intelliscopen, ehtii havaita ja vielä ajoissa sänkyynkin. Jos kohde on vaikea, niin se on kätevämpi hakea kerralla kohdalleen DSC:llä kuin tähtihyppelyllä. Pätee erityisen hyvin himmeisiin kohteisiin. Vaikka käytänkin tuota computerized object locatoria harvoin (tai no... harvammin kuin voisin) niin pidän sitä kyllä hintansa arvoisena.

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Meade-mad

Mielestäni tähtihyppely on yksi harrastuksen keskeinen ilo. Siitä saa  onnistumisen riemun. Hyppelyä voi verrata purjehdukseen. Päämäärä on toki tärkeä mutta jo itse matka on antoisa.

Onnistumisen riemun voi kokea minkä kokoisella instrumentilla hyvänsä. Kaikilla laitteilla tulee raja jossain vastaan ja löytäminen muuttuu haasteelliseksi.

Dobson on hyvä hankinta visuaaliharrastukseen.

Kuvausta varten laitteiston optimointivaatimukset ovat toisenlaiset. Kunnollisessa kuvauslaitteessa ei välttämättä ole edes visuaalhavainnot (helposti) mahdollistavaa perää.

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

diesel

Aivan turhaa maksaa siitä.

Ostaa sillä rahalla vaikka kunnon okulaareja niin hyötyy monikertaisesti enemmän.

J-M

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - 26.09.2006, 16:55:34
Se on "semi goto", eli putkessa ei ole moottoreita, vain optiset enkooderit jotka ilmoittavat käsikapulalle mihinkäpäin kaukoputki sojottaa

Pikku tarkennus: ne eivät ole optiset, vaan magneettiset, mistä seuraa omat ongelmansa. Ne ovat nimittäin (kuuleman mukaan) aika alttiita vaurioitumaan jalustaa koottaessa. Optinen reikälevy voi periaatteessa olla vähän vääntynyt, eikä se vaikuta vielä tarkkuuteen, mutta magneettisessa kiekossa pienikin muodonmuutos vaikuttaa kenttään silläkohdalla, eikä koko sektorilta enää löydä ikinä mitään. Magneettisen hyvänä puolena on pienempi koko. Optoelementillä valmistetu systeemi tarvitsee aika ison kehän ollakseen yhtä tarkka kuin magneettikehä. Nuo magneetit ovat halkaisijaltaan jotain kuuden sentin luokkaa.

Dieselin kanssa olen vähän eri mieltä siitä, että ei siitä maksaminen aivan turhaa ole, mutta ei se mitenkään välttämätönkään ole. Siitä olen taas ehdottomasti samaa mieltä, että kunnon okulaari- ja varustesetti menee kyllä hankintajärjestyksessä sen edelle. Se on vähän niinkuin auton kattoikkuna, kiva lisä.

Intelliscopea hankkivan kannattaa myös ottaa huomioon, että vaikka laatikon kyljessä lukee Intelliscope, niin se tarkoittaa vasta sitä, että jalustassa on ne enkooderit mukana. Se Computerized oject locator tulee ostaa erikseen.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Oscuro

Noniin olen nyt harkinnut tuommoisen dobsonin ostamista.
niin onko tuollaisella Sky-Watcher SKYLINER 10:llä ja Sky-Watcher skyliner-200:lla käytännössä mitään suurta eroa? :)
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: OH90 - 29.09.2006, 10:10:08
Noniin olen nyt harkinnut tuommoisen dobsonin ostamista.
niin onko tuollaisella Sky-Watcher SKYLINER 10:llä ja Sky-Watcher skyliner-200:lla käytännössä mitään suurta eroa? :)

Katso tämä viestiketju: http://astronetti.com/foorumi/index.php?topic=308.0

Saman asian voi yleistää 8 ja 10 tuuman kuin 10 ja 12 tuuman putkille.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Oscuro

nyt tulee vähän OT, mut kannattaako tuota kaukoputkee ostaa vielä ku mulla on vähän tuo tähtikuvioiden opettelukin kesken? :D
Fakta on vain jähmeä mielipide.