Saturnus huhtikuussa 2009

Aloittaja Lauri Kangas, 04.04.2009, 20:30:48

« edellinen - seuraava »

YoKahainen


-Jarz-

Ensimmäinen mustavalkoversio Saturnuksesta YoKahaiselta mitä minä olen nähnyt. Hieno on sekin. Teitkö sen kuvankäsittelyohjelmalla vai pystyykö toucalla ottamaan mustavalkovideota?

Tässä Saturnus kuvattuna 16.4.2009.


Otin RGB kuvan Celestronin visuaalikäyttöön tarkoitetuilla värisuotimilla ja QHY5-mustavalkokameralla lisänä Celestronin Ultima 2xbarlow. Otin jokaisesta värikanavasta 2 minuutin avi-videon ja pinosin ne Registax 5:llä. RGB kuvan kasasin sitten Photoshopissa ja korjasin väribalanssia enemmän oikeaan suuntaan.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+


einari

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 21.04.2009, 22:04:48
Taitaa hyvin pelata Powermate yhteen C8 kanssa, ainakin hyviä kuvia näyttää tulevan, kun kelit kohdallaan...

Ssinun planeettakuvissasi olen huomannut heikosti erottuvan tiheän rasterikuvion. Johtuneeko käsittelystä vai talletusformaatista ?
Kotimonitorilla ei tätä juuri huomaa, mutta kun näyttö terävästi piirtää, näkyy planeetan pinta "rakeisena".

Tätä olen itsekin vähän ihmetellyt.
Aavistus on että olisiko Vestaan jäänyt raw-moodi päälle (tosin en muista kokeilinko Vestan kanssa raw-moodia aikoinaan mutta).
___
Tapio

Timo Kuhmonen

#19
Piäsiäesen aekaan Savonmualla kuvattu mollikka... 12/13.4.09 välisenä yönä oli pari...kolme tuntia selkeää. Mutta kuvaus oli yhtä tuskaa, tuulenpuuskat haittasi. Kummassakin kuvassa kamerana SPC900NC, ja putkena C8. Saturnuksen kuukuva on ilman barlowia (yllätykseksi myös himmeämpiä kuita tarttui kuvaan). Saturnus suurempana, kuvattu 2x barlowilla.

EDIT: kunnolla en saanut väritasapainoa säädettyä, jäi liika beigen sävyiseksi

Juha-Matti Penttilä

Todella upeita Saturnus kuvia kaikilla! Ei voi kun ihmetellä Teidän osaamista.

Tässä minun ottama kuva Saturnuksesta. Kuvattu 24.4.09 klo: 23:30. Taivas oli kuvaushetkellä lähes pilvien peitossa.

Tämä on järjestyksessään vasta kolmas kerta kun kuvasin Saturnusta. Kuvattu 10" newtonilla ja Atik 1C ccd-värikameralla, 66 kpl 1 sekunnin valotuksia, ei barlow linssiä. Sekä kuvien ottaminen että kuvien pinominen on tehty K3CCDTools ohjelmalla.

Kuvasta löysin 7 kappaletta Saturnuksen kuita. Kuvasin myös lyhyellä valotusajoilla videopätkiä, niitä käsittelen sitten kun on aikaa.

EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Lauri Kangas

Kuunsirpin jälkeen läiskin ruutuja saturnuksesta. Tässä 1500.


YoKahainen

Todennäköisesti kauden viimeinen, 23.4.2009



LKE

YoKahainen


YoKahainen

Ja vielä yksi. Mustavalkokuva on tehty Photoshopilla, en siis ota mustavalkokuvia Toucamilla.

12.4 22.22



LKE

Julius

Eilisillan Saturnus IR-suotimella. Mukaan  tarttui yllättäen Titan, 8,7 mag.