Tähtitieteen opiskelu

Aloittaja starfoto, 04.04.2009, 17:09:02

« edellinen - seuraava »

starfoto

Pitää tässä vähän kysellä, että työskenteleekö joku astronettiläisistä tähtitieteen parissa. Onko esim. opiskellut alaa. Osaako neuvoa ja kertoa alasta jotain omia kokemuksia. Oletteko käyneet joitain kursseja ( esim. avoimen yliopiston). Itseäni kiinnostaisi ala ja olen käynyt yhden avoimen yliopiston kurssin. Kertokaa jos on jotain omia kokemuksia. :huh:

Lauri Kangas

Itse tein tietoisen valinnan ja jätin hienon alan harrastuksen tasolle, silloin voi keskittyä harrastamaan juuri sitä mitä haluaa. Harrastajilla on muutenkin parempi ote tähtiin, harva ammattilainen tuntee edes tähtikuvioita.

Tähtitieteen opinnot sinänsä on toki oikein mielenkiintoisia ja otinkin niitä 20op:n verran sivuaineeksi HY:ltä (pääaineena luen optiikkaa TKK:n fyssan laitoksella). Tusinoittain kavereita kyllä opiskelee helsingin observatoriolla. Kun kysyy mitä heistä tulee isona on vastaus yleensä "jatko-opiskelijoita". Työtilanne Suomessa siis on mitä on. Ulkomaillahan mielenkiintoisia työpaikkoja tietysti on riittämiin.

starfoto

Kitoksia Lauri ! Itse on oikein tiedä alan opiskelu-mahdollisuuksista paljoa, mutta kun kävin sen kurssin, niin rupesi ala vähän kiinnostamaan, mutta niitä on kyllä monia muitakin aloja, mitkä kiinnostaa. Mutta voi olla parempi pitää tähdet harrastuksena. :smiley:

Horus

Allekirjoittanut on töissä Ilmatieteen laitoksella avaruushommissa ja tarkemmin vielä tekniikkapuolella. Avaruustekniikkaa voinee opiskella vieläkin TKK:lla..... Tosin avaruusalan opiskelut taitavat nykyään olla hieman "hajautuneet" eri osastoille, kun enää ei ole omaa avaruustekniikanlabraa (on nykyään osa radiotekniikanosastoa tms.).
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Toni

Yötaivaasta olin kiinnostunut jo penskana, mutta yliopistoon lähdin sillä asenteella, että tähtitieteestä ei ammattia tule jos ei rajojen taakse lähde. Otin kiinteän maan geofysiikan pääaineeksi ja luenkin sitä varmaan melkein 200 op, mutta yhtenä sivuaineena olen lukenut 30 op tähtitiedettä. Tässä vaiheessa olen ihan tyytyväinen ratkaisuun, jossa tähtien katselu on mukavaa vapaa-ajalla rentoutumista ilman sen kummempia matemaattisten kaavojen pyörittelyjä. Harvaa muuta luonnontiedettä voi ihan harrastusmielessä harjoittaa, geologia nyt tulee ensiksi mieleen.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Meade-mad

Työt ovat muualla - sivuaineopintoina myös tähtitiedettä Helsingin yliopistossa.

Perusopinnot ovat vielä sen verran hauskoja että ne eivät häiritse harrastusta. Suosittelen!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

veka

Kannattaa myös muistaa, että aineenopettajaksi opiskelevilla tähtitieteen opinnot lasketaan kuuluviksi fysiikan opintoihin, ainakin näin oli Oulun Yliopistossa 80-luvulla. Opiskelin pääaineena fysikaalisia tieteitä erikoistuen tähtitieteeseen, jolta alalta tein myös gradun. Tähtitiedettä tuli siis opiskeltua kaikkiaan 60 ov. Matematiikkaa oli tietenkin myös vättämätöntä opiskella samalla ja myös kemiaa viran- ja työnsaannin varmistamiseksi. Se ainakin jäi mieleen, että lähes kaikki tähtitieteen kurssit olivat varsin matemaattispainotteisia paitsi esim. tähtitieteen historia ja planetologia. Jotain tähtitieteen opinnoista olen voinut hyödyntää harrastustoiminnassakin ja olen tyytyväinen nykytilanteeseen kun minulla on vapaus suunnata kaukoputkeni mihin kohteeseen itse haluan eikä tieteelliisiä tuloksia tarvitse välttämättä syntyä. Ammattilaisethan saattavat käsitellä tietystä kohteesta saatuja havaintotuloksia jopa vuosiakin.

veka

Kalendae

Lainaus käyttäjältä: starfoto - 04.04.2009, 17:09:02
Pitää tässä vähän kysellä, että työskenteleekö joku astronettiläisistä tähtitieteen parissa. Onko esim. opiskellut alaa. Osaako neuvoa ja kertoa alasta jotain omia kokemuksia. Oletteko käyneet joitain kursseja ( esim. avoimen yliopiston). Itseäni kiinnostaisi ala ja olen käynyt yhden avoimen yliopiston kurssin. Kertokaa jos on jotain omia kokemuksia. :huh:

Olen opiskellut tähtitiedettä ja tehnyt gradunkin siitä - ja jämähtänyt alalle. Tosin työskentelen nykyään lähialalla, mutta olen luennoinnut (ja luennoin edelleen) tähtitieteen kursseja. Tähtitieteen opiskelusta saa parhaiten selville yliopistojen (Helsinki, Turku ja Oulu) sivuilta. Jos taas haluaa tietää jotain tarkkoja tietoja opiskelusta, niin tähtitieteen laitoksilla (tai millä nimellä ne missäkin ovat) olevilta opintoasioita hoitavilta henkilöiltä voi kysellä.

Avoimessa yliopistossa luennoidaan ainakin Helsingissä tähtitieteen kursseja. Koko arvosanaa (esim. perusopinnoista eli ent. approbatur-taso) ei voi suorittaa, koska kaikkia perusopistoihin kuuluvia kursseja ei luennoida avoimessa yliopistossa.

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.04.2009, 18:13:47
Itse tein tietoisen valinnan ja jätin hienon alan harrastuksen tasolle, silloin voi keskittyä harrastamaan juuri sitä mitä haluaa. Harrastajilla on muutenkin parempi ote tähtiin, harva ammattilainen tuntee edes tähtikuvioita.

Noh, noh - kyllä ns. ammattitähtitieteilijätkin tunnistavat tähdistöt. En ole tehnyt galluppia asiasta, mutta kuvittelisin, että (suurin?) osa ammattilaisiksi päätyneistä henkilöistä ovat sellaisia, jotka ovat alkujaan harrastaneet tähtitiedettä ja lähteneet sitten opiskelemaan alaa.

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.04.2009, 18:13:47
Tähtitieteen opinnot sinänsä on toki oikein mielenkiintoisia ja otinkin niitä 20op:n verran sivuaineeksi HY:ltä (pääaineena luen optiikkaa TKK:n fyssan laitoksella). Tusinoittain kavereita kyllä opiskelee helsingin observatoriolla. Kun kysyy mitä heistä tulee isona on vastaus yleensä "jatko-opiskelijoita". Työtilanne Suomessa siis on mitä on. Ulkomaillahan mielenkiintoisia työpaikkoja tietysti on riittämiin.

Suomen työtilanne tähtitieteen alalta on sitä mitä se on. Moni jatkaa opintoja gradun jälkeen eli päätyy jatko-opiskelijoiksi. Osa lähtee muille aloille. Tähtitieteilijöitä löytyy mm. firmoista ATK-tehtävistä jne. Nokiallekkin taisi jokunen päätyä. No ulkomailla on tietysti enemmän paikkoja, jos haluaa jäädä alalle.
Asko Palviainen

VeikkoM

Itse aloitin tähtitieteen opinnot jo 1980-luvulla, mutta siirtyminen työelämään alkoi hidastaa
opiskelua, mutta olen säilyttänyt opiskelun "harrastuksena" (normaalin tähtieteen harrastamisen
ohjella) ja yritän suorittaa toki maisterin tutkinnon loppuun.  Alemman tutkintotason eli
luonnontieteen kanditaatin sain lopulta kasaan viime kesänä, kun oli viimeinen mahdollisuus
vanhan tutkintojärjestelmän mukaan tehdä se.

Tähtitieteen opiskelu kaikkine tarvittavine sivuaineineen antaa kyllä sellainen yleispohjan
luonnontieteelliseen tutkimukseen ja sen menelmiin.  Uskoisin, että perusopintojen
suorittaminenkin antaisi harrastajalle hiukan laajemman pohjan ymmärtää esimerkiksi
päivittäin uutisoitavia uusia löytöjä.  Myös "vakavammin" tähtihavaintoja tekeville opinnot
voinevat antaa hyvää taustatietoa.

Kokemuksia? Luentojen ja kurssien taso vaihtelee, mutta meillä on kyllä hyviäkin
luennoitsijoita. Ja mielestäni opettajan merkitys voi olla joillekin tärkeää asioiden
sisäistämiselle, vaikka asioita pystyy pitkälle itsekin lukemaan.

Tähtitieteen perusopetus lienee (?) edelleen hyvin perinteistä luento-opetusta.
Aika vähän tähtitieteilijät ovat ottaneet käyttöönsä uusia opiskelumenetelmiä, mm.
verkko-opetusta. Tai itse asiassa en ole ihan täysin tietoinen nykyisestä tilanteesta.

Kirjallisuutta on hyvin saatavilla jopa suomeksi. Tähtitieteen perusteet on ties kuinka
monennessa painoksessa ja kevyempää johdantokurssitasoistakin aineistoa on
saatavilla. Harjoitustehtäviä ja havaitsevaa tähtitiedettä on tarjolla painettuina
kurssimonisteina.

Lainaus käyttäjältä: Kalendae - 12.04.2009, 02:08:50
Avoimessa yliopistossa luennoidaan ainakin Helsingissä tähtitieteen kursseja. Koko arvosanaa
(esim. perusopinnoista eli ent. approbatur-taso) ei voi suorittaa, koska kaikkia perusopistoihin
kuuluvia kursseja ei luennoida avoimessa yliopistossa.

Mitä ilmeisimmin avoimen yliopiston opetustarjonta vaihtelee vuosittain, tai ainakin muutaman
vuoden välein.

Kuten Asko sanoi Helsingissä ei saa koko perusopintoja kasaan, vaikka hyvät johdantokurssit
luennoidaan ja niistä saa aika laajan peruskäsityksen tähtitieteen tutkimusaloista.

Avoimen ylioiston portaalisivuilta (www.avoinyliopisto.fi) saa tietoa opetuksesta koko Suomessa.
Oulun yliopisto tarjoaa tällä hetkellä Jyväskylässä tähtitieteen persuopintopakettia (26 opinto-
pistettä).  Yksittäisiä kurssejaon tarjolla myös Turussa, Lahdessa, Oulussa ja Jämsässä.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Jarmo

Lainaus käyttäjältä: starfoto - 04.04.2009, 17:09:02
Pitää tässä vähän kysellä, että työskenteleekö joku astronettiläisistä tähtitieteen parissa. Onko esim. opiskellut alaa. Osaako neuvoa ja kertoa alasta jotain omia kokemuksia. Oletteko käyneet joitain kursseja ( esim. avoimen yliopiston). Itseäni kiinnostaisi ala ja olen käynyt yhden avoimen yliopiston kurssin. Kertokaa jos on jotain omia kokemuksia. :huh:

On tuota tullut opiskeltua, varmaan se 90-130 opintoviikkoa, en ole enää aivan perillä tilanteesta... Olen nääs yksi näistä pahamaineisista jatko-opiskelijoista, ja erittäin tyytyväinen valintaani. Ehdottomasti mulle sopivampi ala kuin teoreettinen fysiikka jota lähdin aluksi Oulussa opiskelemaan. Olen kylläkin suuntautunut planetologiaan, eli planeettojen pintojen ja sisäosien geologiaan. Joten "oikeat" tähtitieteilijät voivat vapaasti nyrpistellä nenäänsä ;-)

Kaikkien taivaankappaleiden ja -ilmiöiden osalta suosittelen lämpimästi lisäkurssien ottamista ja tiedon kartuttamista, jos se kiinnostaa. Edes pikkaisen. Jos tykkäät jostain seuraavista, niin alalta voi hyvin löytyä slotti sinullekin: matematiikka, fysiikka, kemia, geologia, avaruustekniikka, robotiikka, mittauslaitteet. Kuten mainittu, sivuavia aloja löytyy paljon, tähtitiede antaa hyvät luonnontieteen perustiedot ja kouluttaa myös soveltamaan niitä hyvin. Jos haluat tutkijaksi, niin edessä on 10 plusmiinus 5 vuoden opiskelurupeama ja työpaikkoja on oletusarvoisesti suht niukasti (ks. alla lisää aiheesta).

Yliopistoissa luennoitsijoiden tasoerot ovat valtavia. Joku saa tylsän asian uppoamaan päähän kuin kuuman naulan voihin, kun taas joku on mielenkiinnon tappaja. Jälkimmäiseen pätee yliopisto-opiskelun vanha sanonta: luennot ovat lukutaidottomia varten. Se vaatii itseltä suht paljon, mutta on oikein opettavaista, ja muilta/vanhemmilta/jatko-opiskelijoilta voi aina kysyä. Ja huom: kun/jos opiskelee tähtitiedettä, niin kansainväliset oppimismahdollisuudet ovat ihan sairaan hienot. Joka vuosi järjestetään kesä/intensiivikursseja varmaan kymmenistä eri aiheista, joko Pohjoismaissa, Euroopassa tai kauempanakin, ja näiden luennoitsijat ovat alan parhaimmistoa. Ja joka yliopistossa käy paljon ulkomaisia vierailijoita, jotka pitävät satunnaisia kursseja.


Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.04.2009, 18:13:47
Itse tein tietoisen valinnan ja jätin hienon alan harrastuksen tasolle, silloin voi keskittyä harrastamaan juuri sitä mitä haluaa. Harrastajilla on muutenkin parempi ote tähtiin, harva ammattilainen tuntee edes tähtikuvioita.

En kyllä yhtään ymmärrä miksi minkään asian opiskelu pilaisi harrastuksen. Vähän niinkuin sanoisi että jos pitää koirista ei kannata alkaa biologiksi tai eläinlääkäriksi. Jos tykkää asiasta, niin kai siitä haluaa tietää enemmän...? Ymmärryksen kasvaessa myös mielenkiinto kasvaa, sillä en tiedä montaakaan asiaa joka ei herättäisi lisäpohdiskelun jälkeen lisäkysymyksiä johon pitää saada vastaus. Ja minusta paras mahdollinen tilanne on se, että saa tehdä töitä joista on kiinnostunut, eikä suinkaan se että opiskelee/tekee ihan muita töitä jotta saa harrastaa vapaasti...

Tähtikuvioiden tunnistamisesta... Jos se on harrastuksen tärkein olemus, tunnistaa kuvioita, niin ihan hyvä ettei opiskele. Kyllä se vain on niin että jos tietää että ne vierekkäiset valopisteet siinä kuviossa ovat kauempana toisistaan kuin viereisten kuvioiden pisteistä, niin kyllä, se muuttaa maailmankuvaa jotenkin. Mutta minä olen sitä mieltä että muutos on lähes poikkeuksetta parempaan suuntaan. Tieto auttaa ymmärtämään. Ja minusta se, että tietää Merkuriuksen, Kuun tai Europan pinnan toiminnasta jotain ei vie yhtään iloa niiden löytämisestä taivaalla...


Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.04.2009, 18:13:47
Tusinoittain kavereita kyllä opiskelee helsingin observatoriolla. Kun kysyy mitä heistä tulee isona on vastaus yleensä "jatko-opiskelijoita".

:O Onko siellä oikeasti noin paljon opiskelijoita tähtitieteessä? Täytyy olla jonkin peruskurssin tilastoja.. vai?


Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.04.2009, 18:13:47
Työtilanne Suomessa siis on mitä on. Ulkomaillahan mielenkiintoisia työpaikkoja tietysti on riittämiin.

Juu näin on. Yleensäkin Suomessa vakitöitä saa vain ja ainoastaan niiltä tieteen aloilta jotka voidaan linkittää jotenkin teollisuuteen - tai sitten sieltä missä on vakiintunut kaveriporukka joka jakaa toisilleen rahaa valtion kassasta. Perustutkimuksen työllisyystilanne on kotomaassa kaiken kaikkiaan aika heikko, ainakin sille joka aikoo alkaa uutena työntekijänä hommiin. Esimerkki alojen sisäisestä kilpailusta: Minulle vihjaistiin että jos siirtyisin tekemään tutkimusta eksoplaneetoista (eli teoreettisia laskelmia valovuosien päästä nähtävistä tähtien valokäyrien muutoksista) niin hommia voisi löytyä paljon ennemmin kuin lähinaapuriemme olemukseen tutustumisessa, ihan vain koska eksolla/elämällä saa rahoitusta ja se on nyt "in".

Veikkaan kuitenkin että oman aurinkokuntamme planeetoilla lienee meille vähän enemmän merkitystä kuitenkin pidemmän päälle. Tästä johtuen: Kiitti vain, Saksa on osoittautunut oivaksi työpaikaksi. Ja alle kuukauden päästä siirrynkin Teksasiin... :D

J

Celest1al Sphere

Itse en ole tähtitiedettä opiskellut kuin parin kurssin verran, olen nimittäin käynyt Turun yliopistossa Tähtitieteen peruskurssi I:n ja Astrobiologian perusteet. Pääaineenani olen lukenut geologiaa ja pitkänä sivuaineena biologiaa. Minun pitäisi valmistua parin vuoden päästä, ja olenkin kuumeisesti miettinyt, että mitä tekisin sen jälkeen. Olen miettinyt, että voisin ruveta opiskelemaan tähtitedettä, ainakaan ei motivaatiosta tulisi pulaa, senverran kiinnostusta aihetta kohtaan on! Olen myös miettinyt, että mitä jos lähtisi Ouluun lukemaan tähtitiedettä ja erikoistuisi planetologiaan, niin siten voisin luontevasti yhdistää geologian ja tähtitieteen!  :smiley:

Jarmo

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 26.08.2009, 01:21:03
Itse en ole tähtitiedettä opiskellut kuin parin kurssin verran, olen nimittäin käynyt Turun yliopistossa Tähtitieteen peruskurssi I:n ja Astrobiologian perusteet. Pääaineenani olen lukenut geologiaa ja pitkänä sivuaineena biologiaa. Minun pitäisi valmistua parin vuoden päästä, ja olenkin kuumeisesti miettinyt, että mitä tekisin sen jälkeen. Olen miettinyt, että voisin ruveta opiskelemaan tähtitedettä, ainakaan ei motivaatiosta tulisi pulaa, senverran kiinnostusta aihetta kohtaan on! Olen myös miettinyt, että mitä jos lähtisi Ouluun lukemaan tähtitiedettä ja erikoistuisi planetologiaan, niin siten voisin luontevasti yhdistää geologian ja tähtitieteen!  :smiley:

Planetologia on kyllä yhdistettyä geo- ja tähtitiedettä yhdistettynä kaukokartoitukseen, mutta käytännön työssä pitää hallita aspekteja kaikista. Joten ylimääräisiä kursseja pitää tietysti käydä. Jos sellaiseen siis meinaat ruveta niin kannattaa soitella / sähköpostitella jo valmiiksi Ouluun J. Raitalalle ja kysellä mitä kursseja on tarjolla kunakin vuonna ja mitä hän suosittelee muiksi siltaopinnoiksi suorittamiesi kurssien perusteella. Koska yksittäisiä planetologian kursseja pidetään parin vuoden välein niin kannattaa mahdollisuuksien mukaan, jos on aikaa, käydä suorittamassa jotain jo valmiiksi ennen tuota valmistumista tai sitten kysellä tenttikirjoja...

Jarmo

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Jarmo - 26.08.2009, 11:03:03
Planetologia on kyllä yhdistettyä geo- ja tähtitiedettä yhdistettynä kaukokartoitukseen, mutta käytännön työssä pitää hallita aspekteja kaikista. Joten ylimääräisiä kursseja pitää tietysti käydä. Jos sellaiseen siis meinaat ruveta niin kannattaa soitella / sähköpostitella jo valmiiksi Ouluun J. Raitalalle ja kysellä mitä kursseja on tarjolla kunakin vuonna ja mitä hän suosittelee muiksi siltaopinnoiksi suorittamiesi kurssien perusteella. Koska yksittäisiä planetologian kursseja pidetään parin vuoden välein niin kannattaa mahdollisuuksien mukaan, jos on aikaa, käydä suorittamassa jotain jo valmiiksi ennen tuota valmistumista tai sitten kysellä tenttikirjoja...

Jarmo

Tuo kuulostaa kyllä varsin mielenkiintoiselta! Kyllä minusta tuntuu nyt hyvin vahvasti siltä, että aion pyrkiä opiskelemaan tähtitiedettä tämän tutkinnon jälkeen!