Astrotrac GEM

Aloittaja Jarmo_, 03.04.2009, 13:24:18

« edellinen - seuraava »

jacofin

Onko kellään kokemuksia pienten apokromaattien käytöstä Astrotracin kanssa? Ajattelin hankkia pienen kuvaus/matkaputken, Ylvan pienempi Draco tai vaihtoehtoisesti Baader Scopos 66 kiinnostaisi. Onko 400mm polttoväli mahdollisuuksien rajoissa seurantaa ajatellen?

softis

Lainaus käyttäjältä: jacofin - 22.07.2011, 00:24:03
Onko kellään kokemuksia pienten apokromaattien käytöstä Astrotracin kanssa? Ajattelin hankkia pienen kuvaus/matkaputken, Ylvan pienempi Draco tai vaihtoehtoisesti Baader Scopos 66 kiinnostaisi. Onko 400mm polttoväli mahdollisuuksien rajoissa seurantaa ajatellen?

Pitäisi onnistua polaarisuuntauksen ollessa kunnossa. Itse olen kuvannut SW ED 600mm apokromaatilla 40s aikoja
ilman kunnon napasuuntausta. Kunnollisella napasuuntauksella pitäisi päästä kai jopa 5 min aikoihin.

jouni.R

softis

#32
Lainaus käyttäjältä: vesa k - 09.10.2010, 18:11:15
Myyjä muuten mainitsi, että kannattaa käyttää hyvää virtalähdettä. Jännitevaihtekut voivat vaikuttaa seurantaan ??


Hei,

Itselläni on se Astrotracin edellinen toinen malli (ilman ST4-porttia) ja napatähtäin + 190XProb jalusta ja kaksi
manfrotton hienosäätöpäätä. Tilasin kuitenkin AstroTrac Pier TW3065 ja varmaan sen wedgen perään myös.
Vaikka tuo yhdistelmä painaa enemmän on se varmaan helpompi kuljettaa siinä putkikassissa koska kaikki
paitsi kamera mahtuu sinne.

Virtalähteenä on käytetty 8x1.5V AA paristokoteloa, 10x1.2V AA ladattavia, 12V muuntajaa ja Celestronin
12V akkupakkia. Ainoa joka antaa tasan 12V on muuntaja ja muut sitä enemmän, yli 13V alussa. Richard T.
sanoi että 16V on max. ja voi käräyttää vehkeen mutta jännitteen vaihtelulla ei ole niin suurta väliä koska
laitteessa on askelmoottori (joka teknisesti on intolerantti pienille vaihteluille jännitteessä). Minä en tuohon
sano mitään koska en tunne tätä tekniikan alaa kovinkaan tarkasti.

jouni

softis

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 09.10.2010, 18:11:15
Astro Tracin kiinnitäminen Astro Tracin omaan wedgeen tapahtuu 3:lla pienellä ruuvilla. Kehotan kiinnityksen tekemään sisällä lämpimässä, jotta ei tarvitse etsiskellä ruuvejä maasta.

Tällä viikolla tavarat saapuivat. UPS-kuljetus ihan ovelle asti. Wedgen kiinnitys on todella hankalaa, jopa sisällä valoisassa mukavasti sohvalla istuen. Olen samaa mieltä että
se kannattaa tehdä etukäteen. Pitänee kokeilla saako kaiken silti pakattua putken sisään. Kansi pitää ruuvata irti wedgestä jos haluaa yrittää sitä.

jouni.R

softis

Lainaus käyttäjältä: softis - 29.07.2011, 18:25:47
Tällä viikolla tavarat saapuivat. UPS-kuljetus ihan ovelle asti. Wedgen kiinnitys on todella hankalaa, jopa sisällä valoisassa mukavasti sohvalla istuen. Olen samaa mieltä että
se kannattaa tehdä etukäteen. Pitänee kokeilla saako kaiken silti pakattua putken sisään. Kansi pitää ruuvata irti wedgestä jos haluaa yrittää sitä.

jouni.R

Nopea kokeilu osoitti että putken sisälle voi pakata kolme jalkaa vaijereineen kääreessään, Astrotrac wedgessä kiinni, napatähtäin, kuulapää kameralle ja paristokotelo johtoineen.
Tiukkaa tekee mutta mahtuu juuri sopivasti. Tämän kun pistää selkään kuljetuspussissaan niin kamera kulkeekin helposti mukana jossain pikkulaukussa tai ihan vaan edessä roikkuen.
Nyt vaan odotellaan syksyä.

calster

Päivää arvon Astrotracin omistajat.

Itselläni taitaa tulla ajankohtaiseksi kyseisen laitteen hommaaminen.
Joten kysyisin teiltä millaisia kolmijalkoja käytätte/suosittelette, ei tosin mitään hiilikuitujalkaa kannata suositella  :laugh:  .
Hinta voisi olla "max. 200 euroa. Saako moisella budjetilla toimivaa ?.

Tällä hetkellä, pyörän sarvissa on kulkenut Eq-3-2 ja sillä ei kovin pitkää siivua hermostumatta poljeta.

T: Pyöräilevä amatööri taivaantiirustelija.

softis


Olen käyttänyt näitä kamerajalustoja:

Manfrotto 055XPROB
Manfrotto 190XB


calster

Tattista hyvistä ehdotuksista.

Sellaista vielä kysyisin käyttötuntumista itse laitteesta, viimeisest asiaan kuuluvat kommentit ovat tulleet reilu vuosi sitten.
Mitkä ovat fiilikset, hyvät ja huonot puolet tällä hetkellä Astrotraciin?.

calster

Softis:
Oletko käyttänyt tuon 190XB jalustan kamerapäätä vai onko sinulla jokin muu käytössä?.

Ja mistähän te olette omanne AT:n ostaneet?.

softis

Hankin aikoinaan "Vacation Special Day"-paketin jota myydään edelleenkin hieman päivitettynä. Se sisälsi:

AstroTrac TT320X
AstroTrac Polar Scope
Manfrotto 055XPROB Tripod
Manfrotto 496 RC2 Ball Head
Manfrotto 410 Junior Geared Head
AstroTrac 8xAA Battery Holder & Lead

Tarkkuuspää (410 Geared Head) on aivan välttämätön, ellei sitten omista säädettävää pientä kiilaa (AT myy niitäkin).
Toista sellaista voi myös käyttää jos haluaa helpottaa elämää kameran ja pitkän linssin kanssa. Ja virtalähteenä on
käytetty 12V muuntajaa, Celestronin akkupakkia, 8x1.5V ja 10x1.2V paristokoteloita.

055XPROB on varsin tukeva mutta hieman kevyempi 190XB käy myös.

Gahpir


Lainaus käyttäjältä: TimoSu - 14.12.2015, 00:01:19
Minulla on astrotrackerin alla tuo astron oma wedge. Ja nämä istuvat Heq5:n kolmijalan päällä. Kamerana Canon 60Da. Tukeva toimiva paketti. Huom. aloittelijan kokemustasolla arvioitu. Ennen wedgeä kokeilin kuvata kaikenlaisilla virityksillä ja tämä on huomattavasti parempi. Helpompi suunnata ja ennen kaikkiea tukeva. Hieman kallis, mutta säilyttää arvonsa, luulisin. Ja veikkaan pitkäikäiseksi.

-Timo

Kuinka pitkää putkea olet arvannut tuon päälle laittaa?