Astrotrac GEM

Aloittaja Jarmo_, 03.04.2009, 13:24:18

« edellinen - seuraava »

Jarmo_

Tuli sitten tuollainen hommattua kameran alle. Kolmijalka menee kyllä vaihtoon,
huojuu sen verran kovasti..

Nyt vain odotellaan jos tulis vielä edes yksi pilvetön yö ennen kesää.

awallin

ostitko myös napatähtäimen?
Olisi kiva kuulla miten hyvin tuon saa napasuunnattua, eli onnistuuko useamman minuutin kuvat esim 135mm tai 200mm linssillä.



Jarmo_

Lainaus käyttäjältä: awallin - 03.04.2009, 14:28:21
ostitko myös napatähtäimen?
Olisi kiva kuulla miten hyvin tuon saa napasuunnattua, eli onnistuuko useamman minuutin kuvat esim 135mm tai 200mm linssillä.
Joo, napatähtäin oli mukana.
50 ja 105millisellä pääsee tällä hetkellä kuvailemaan.
Laitan kyllä kuvia näkyville, jos yhtään onnistuu...

pkortetj

Minä pääsin viime yönä testaamaan omaa Astrotraciani. Näyttäis siltä, että aika hyvin (ja helposti) suuntaus onnistui AT:n napatähtäimen avulla. Tuossa alla on yksi 120 sekunnin otos polttovälillä 35 mm. Pidempi polttoväli ja lähempänä ekvaattoria sijaitseva kohde saattaisi toki paljastaa suuntauksen mahdolliset virheet. Kovasti näyttää tuo Sigman 18-200 -millinen löytäneen "komeettoja" ...

hmanty

Joko on kertynyt kokemuksia Astrotracista? Itsellä olisi 300 milliin asti ulottuva zoomi jota haluttaisi käyttää jalustan päällä.
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO

Jarmo_


pnuu

Alkoi kiinnostaa tuo astrotrac, kun tuon EQ5:n ronttaaminen on niin vaivalloista näin autottomana ja valosaasteen keskellä asuvana. Saati sitten sen vieminen lomilla lappiin.. Järkkärin ja kameraoptiikan alla olisi oikein riittävä monessa suhteessa (<= 400 mm polttovälit), mitään 200 mm newtonia en siihen kiinnittäisi kuitenkaan.

Keksikääpäs lisää syitä miksi en tuota haluaisi, sillä nettiä selattuani en itse keksi kuin yhden syyn miksi en tuota ostaisi: korkeahko hinta.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Lauri Kangas

Omat tekosyyt: Tarvitsee kaksi hyvälaatuista kamerapäätä ja pitää välillä kelata takaisin.

pnuu

Ei riittäneet omat eikä Laurin tekosyyt:



Tällä setupilla (tosin ensin lyhyemmällä röörillä) olisi tarkoitus tehdä ensimmäiset testivalotukset, kunhan sattuu selkeät kelit. Olen melko varma, että tuo napasuuntauspalikkana oleva kinopää pitää korvata jollakin tukevammalla, sen verta paljon siinä on taipumaa. Jos osaisi, niin mahdollisesti omatekoisella wedgellä. Rakentelua ajattelin kokeilla joka tapauksessa, tulee sitten mitä tulee :-D Napatähtäykseen ajattelin tehdä telrad-tyyppisen ratkaisun.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

tk1

Hyvän ostoksen teit.Hommasin itsekkin Astrotracin viime keväänä ja en voi kyllä moittia laitetta,mahtavan hyvä seurantatarkkuus.
Kameraoptiikalla kuvattaessa todella helppokäyttöinen,jopa minä jolla ei ollut jalustoista oikein mitään kokemusta sain puutteellisella
napasuuntauksella 300mm objektiivilla 3min yksittäisvalotuksia.Wedge vois olla kova sana,TS:llä olisi Astrotraciin tarkoitettu mini wedge.
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4046_Mini-polar-wegde-for-Astro-Trac-or-similar-systems.html
Tero Korhonen
Lieksa

pnuu

Itsekin tuota ATC:n wedgeä harkitsin, mutta ajattelin ensinnä kokeilla olemassaolevalla kinopäällä ja sitten kokeilla rakentelua. Saas nähdä miten käy..

Tk1, oliko sinulla jonkinlainen napatähtäin kuitenkin käytössä, vai puhtaasti kokeilemallako sait noin hyvin napatähtäyksen kohdilleen? Drift-alignilla tietty saisi säädettyä, mutta sitten tarttisi olla kinopäätä paremmat säädöt jonkinlaisilla hienoliikunnoilla.

Onko kokemuksia Astrotracin käyttämisestä kunnon pakkasessa? Viime talven -30 keleillä EQ5 alkoi olla huomattavan jähmeä, mutta seurasi yllätyksekseni kuitenkin oikein hyvin. Luultavasti suurin osa talvikauden kuvausajastani (joululoma) on -20 asteen kieppeillä lapissa.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

tk1

Kyllä napatähtäin löytyy mutta "säästin" ja ostin tavallisen napatähtäimen johon sorvautin soviteholkin.Tuo normaali napatähtäin on
kuitenkin niin pimeä että sen takia tuo suuntaus on niin vaikeaa ja myös kinopään säätäminen ilman hienoliikuntoja toi omat vaikeudet suuntaukseen.
Nyt sitten on ostoslistalla Astrotracin oma valaistu napatähtäin ja parempi kinopää tai wedge.
Viime keväänä kun harjoittelin laitteitten käyttöä taisi kovin pakkanen olla jotain -20 eikä AT:n kanssa ollut minkäänlaisia ongelmia.
Tero Korhonen
Lieksa

Jarmo_

18.8 otettu testikuva m31:stä, 10x2min valotuksia, kamerana nikon d700 putkena equinox 80
ATC:n wedge ja napatähtäin (kahden tähden suuntaus, ei ihan osunut nappiin...).


jacofin

Mistä olette Astrotracinne tilanneet? Itse alkoi kovasti kiinnostaa kyseinen laite parhaiden havaintoaikojen nyt lähestyessä. Ilmeisesti napasuuntaukseen tarvitsee käytännössä tähtäimen lisäksi jonkinlaisen geared headin (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3275 )?

pnuu

Lainaus käyttäjältä: jacofin - 01.09.2010, 15:20:26
Mistä olette Astrotracinne tilanneet? Itse alkoi kovasti kiinnostaa kyseinen laite parhaiden havaintoaikojen nyt lähestyessä. Ilmeisesti napasuuntaukseen tarvitsee käytännössä tähtäimen lisäksi jonkinlaisen geared headin (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3275 )?

Itse ostin TS:ltä. Tuon Manfrotton pään sijaan hommaisin tällaisen wedgen, joka ei jousta aivan yhtä herkästi kuin tuo frotto. Itse ajattelin yrittää rakennella suuntaus-wedgen itse vanhan huonon kaukoputken vielä huonomman jalustan osista. Laitan kuvia kunhan saan edistystä aikaiseksi. Jos ei edisty tai tulee riittävän huono, niin sitten mennee tuommoinen Tele-Optic hankintaan.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"