Matkaputki

Aloittaja Jarkko.A, 24.08.2009, 22:00:29

« edellinen - seuraava »

Jarkko.A

Nyt tuli sitten tarvetta pienelle, kevyelle ja edulliselle matkaputkelle jolla olisi tarkoitus lähinnä näyttää muille planeettoja ja muita kirkkaita kohteita joten seurantamoottori on melkeinpä pakollinen.
Ovatko nuo Celestronin Astromasterit (130mm newton) minkälaisia vekottimia, erityisesti minkälainen jalusta niissä on?

Järkevään hintaan olisi tarjolla myös käytetty SW Skymax-127, näiden välillä vaan pitäisi osata päättää.

Tane

 Se on sama moottorilla varustettu putki jonka yksi harrastustaan aloitteleva kaverini osti viime syksynä.Tuli tarve puuttua aiheeseen,nimittäin se putki vietiin seuraavana päivänä liikkeeseen takaisin ja otettiin muuta tilalle.Kaikki siinä oli kohdallaan tuohon hintaluokkaan nähden,mutta moottori toimi kun suostui niin miten sattui.Ehkä oli sitten jo ollut useammallakin "koekäytössä".Jalustahan näissä on tosi hutera.Ottaisin kyllä Skymaxin ennemmin tai käy se 130 peiliputkikin mutta vähintäin EQ-3 tyypin jalusta.Itse otin joskus EQ vitosen ja jälkeenpäin seurantamoottorin yhdelle akselille.Niihin moottoreihin on kyllä voinut luottaa.Matkaputken kriteeri on keveys ja sen Celestron 130 hyvin täyttää,mutta se olisi ostettava sellaisesta paikasta että saa kokeilla tai voi palauttaa avattunakin jos ei miellytä.
Celestron C14,

Jarkko.A

Pitänee kokeilla tuota astromasteria kun skymax ehti löytää jo uuden kodin ennen minua. Toivottavasti eräs Suomen suurin jälleenmyyjä ei myy minulle samaa putkea jonka kaverisi osti kun on punaisella merkitty hinta :)

Tane

 Ei siinä kuvanlaadussa ollut moittimista ja niin kuin ei yleensäkkään Celestronin tuotteissa.Vähän isompi CG5 jalusta on minulla toiminut hyvin.Se miten lämpöisemmistä havaintoympäristöistä tänne arktisiin talviin tuodut mekaniikat kestää jää nähtäväksi.Siitäkin on varoituksen sanoja.Ei ole vielä kymmentä miinusastetta kylmempää havainnoidessa kohdalle sattunut.
Celestron C14,

Tane

 Vielä matkaputkesta sen verran,että tältä foorumilta luin jäsen Munkin kokemuksia AZ-3 jalustasta ja ED-linssiputkista 80sekä 100milliä.Nyttemmin on niitä kokeiltu ja hyviä ovat.Joko Sky-Watcher tai Celestron 80 ED ja se jalusta painaa n.6 kiloa yhteensä.On passeli visuaali kokoonpano.Helppohoitoinen,ei huurru linssit,eikä himmene peilit.Matkallakin ehtii keskittyä havainnointiin kun jää turhauttava säätäminen vähemmälle.
Celestron C14,