SW ED80 + suotimia, okuja

Aloittaja zenix, 08.11.2006, 08:41:04

« edellinen - seuraava »

zenix

Terve,

Tuli hankittua topicin mukainen putki. Nyt tarvitsen kuitenkin suotimia, koska katselen Helsingin keskustan valosaasteessa (kevät-talvella kainuuseen keskelle mettää.. syyhsyyh). Putken mukana tuli 5mm ja 20mm okut.. Varsinkin sumujen katseluun luultavasti laajakulma olisi parempi? Tosin putkella ei saa samoja kohteita kuin 20cm dobsonilla näkyviin, joten realistinen pitää olla :) Kaikki vinkit ja linkit ovat tervetulleita. Tarkoitus olisi myös valokuvata, kunhan tulen tutuksi putken kanssa.

Okut+suotimet saavat olla laadukkaita sillä mitään ritsoja en aio ostaa. Entäs se Barlow?


Kiitoksia jo etukäteen :)

ps. Yksi Messier kohde nähty(42), muutama vielä jäljellä :D


-jari

diesel

Okulaareista ainakin Baader Hyperion on hyvä valinta.

Ehkä kannattais hankkia 2" barlow ja 2 kertaa suurentava riittää hyvin.

Munkki

Ei tuohon putken mun mielestä mitään 2" kamoja kannata hommata. 1.25" kokoiset on mukavampia käyttää ja niillä saa tuolla putkella näkökenttää niin paljon kun riittää. Ovat halvempiakin eikä tuo niin kamalasti painoa putken perälle.

Barlowiksi suosittelen putken kaveriksi 1.25" Orion Shorty Plussaa joka antaa 2x suurennukset. Mainostavat sitä APO:na ja omakohtaisena kokemukena voin sanoa sen olevan rutkasti parempi kuin TAL tai SW barlowit.

En tiedä mikä diagonaali sulla on mutta jos kukkaron nyörit on löysällä, niin kannatta miettiä dielektrisiä malleja.

Okulaareista en nyt niin osaa sanoa. Mulla on muutama Tele Vuen Plössl ja ovat kyllä oikein kelvollisia. Jos jotain laajakulmaisia kattoo, niin William Opticsin SWAN okut ovat vähintään kohtuu laadukkaita. Selvää on, että halpaa ja hyvää lyhytpolttovälistä okulaaria ei ole vielä keksitty. Itse olen kovasti miettinyt viime aikoina josko sijoittaisi seuraavaksi Nagleriin tai kahteen.
Mikko Salokannel

zenix

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 08.11.2006, 21:29:03
Ei tuohon putken mun mielestä mitään 2" kamoja kannata hommata. 1.25" kokoiset on mukavampia käyttää ja niillä saa tuolla putkella näkökenttää niin paljon kun riittää. Ovat halvempiakin eikä tuo niin kamalasti painoa putken perälle.

Barlowiksi suosittelen putken kaveriksi 1.25" Orion Shorty Plussaa joka antaa 2x suurennukset. Mainostavat sitä APO:na ja omakohtaisena kokemukena voin sanoa sen olevan rutkasti parempi kuin TAL tai SW barlowit.

En tiedä mikä diagonaali sulla on mutta jos kukkaron nyörit on löysällä, niin kannatta miettiä dielektrisiä malleja.

Okulaareista en nyt niin osaa sanoa. Mulla on muutama Tele Vuen Plössl ja ovat kyllä oikein kelvollisia. Jos jotain laajakulmaisia kattoo, niin William Opticsin SWAN okut ovat vähintään kohtuu laadukkaita. Selvää on, että halpaa ja hyvää lyhytpolttovälistä okulaaria ei ole vielä keksitty. Itse olen kovasti miettinyt viime aikoina josko sijoittaisi seuraavaksi Nagleriin tai kahteen.

Tuli tilattua Barlow x2 Celestron Omni, Baader Hyperion 5mm/13mm ja Baader UHC-S. Kaikki 1.25". Eiköhän noilla alkuun pääse. Tosin 5mm mietitytti hetken, mutta koitetaan... :) Tosin luulen, että 2x13mm antaa paljon paremman kuvan...

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: zenix - 08.11.2006, 23:20:29
Tuli tilattua Barlow x2 Celestron Omni, Baader Hyperion 5mm/13mm ja Baader UHC-S. Kaikki 1.25". Eiköhän noilla alkuun pääse. Tosin 5mm mietitytti hetken, mutta koitetaan... :) Tosin luulen, että 2x13mm antaa paljon paremman kuvan...

Miulla on samat okulaarit ja valittamista ei ole ollut. 5 mm yllätti positiivisesti  ja sillä on ollut selvästi eniten käyttöä. Kuva on hyvä ja siihen on todella helppo katsoa. 5 mm tulee käytettyä lähes poikkeuksetta galakseihin ja 13 mm hieman laajempiin kohteisiin. En tosin tiedä miten okut toimivat pienemmässä putkessa, kun en ole sellaista päässyt vielä testaamaan.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Tikkis

Lainaus käyttäjältä: zenix - 08.11.2006, 08:41:04
Tuli hankittua topicin mukainen putki. Nyt tarvitsen kuitenkin suotimia, koska katselen Helsingin keskustan valosaasteessa (kevät-talvella kainuuseen keskelle mettää.. syyhsyyh). Putken mukana tuli 5mm ja 20mm okut.. Varsinkin sumujen katseluun luultavasti laajakulma olisi parempi? Tosin putkella ei saa samoja kohteita kuin 20cm dobsonilla näkyviin, joten realistinen pitää olla :) Kaikki vinkit ja linkit ovat tervetulleita. Tarkoitus olisi myös valokuvata, kunhan tulen tutuksi putken kanssa.

Itselläni on sama putki kakkosputkena ja olen parin muun kommentoijan kanssa samaa mieltä siitä että 1,25-tuumaiset okulaarit ja lisätarvikkeet riittävät mainiosti. Toinen laadukas vaihtoehto 1,25" tuuman Barlowiksi Shorty Barlown rinnalle on Celestron Ultima, jotkut väittävät niiden olevan aivan identtiset. ED80 on optiseltä laadultaan niin hyvä putki, että okulaareissa ei kannata pihdata. Vähintään hyvää keskiluokkaa kuten Baader Hyperion tai Meaden ja Celestronin paremmat okulaarisarjat. Itselläni ei ole kokemusta Televuen kaltaisista huippu(-kalliista)okulaareista, joten en osaa ottaa kantaa niiden mahdollisesti parempaan laatuun.

Tikkis   

zenix

Lainaus käyttäjältä: Tikkis - 09.11.2006, 22:40:11
Itselläni on sama putki kakkosputkena ja olen parin muun kommentoijan kanssa samaa mieltä siitä että 1,25-tuumaiset okulaarit ja lisätarvikkeet riittävät mainiosti. Toinen laadukas vaihtoehto 1,25" tuuman Barlowiksi Shorty Barlown rinnalle on Celestron Ultima, jotkut väittävät niiden olevan aivan identtiset. ED80 on optiseltä laadultaan niin hyvä putki, että okulaareissa ei kannata pihdata. Vähintään hyvää keskiluokkaa kuten Baader Hyperion tai Meaden ja Celestronin paremmat okulaarisarjat. Itselläni ei ole kokemusta Televuen kaltaisista huippu(-kalliista)okulaareista, joten en osaa ottaa kantaa niiden mahdollisesti parempaan laatuun.

Tikkis   

Vaihdoin tuon 5mm 8mm okulaariin viimemetreillä. Näin saan siitä myös barlow-hyödyn irti. (mikä menee rajoilla) Mikäli tuo Celestronin barlow ei toimi, niin tilaan Baaderin VIPin.

Sehän on sama kun ostais #¤%&#! hienon ja kalliin DVD-soittimen jossa on brilliantti kuva ja kattelis matkatelkkarilla sitä :) Ei näin. Vaan panostetaan myös siihen töllöönkin joka antaa hyvää kuvaa :)

HarriK

Käytetäämpä tätä vanhaa ketjua, kun itse pähkäilen samaisen asian parissa. Eli tuollainen ED80:en on tullut hommattua ja siihen pitäisi hommata nyt muutama suht laadukas okulaari (mukana tuli tuo 28mm:en). Jalaustana on tuollainen perus manuaali alt az jalusta ja olen ymmärtänyt, että mahdollisimman laajalla näkökentällä varustettut okulaarit voisivat olla näppäriä (kohde pysyisi pidempään näkökentässä)...  mitä okulaareja ko putkelle suosittelisitte ? 

Hintaa saisi olla enintään se 100-160 eur per okulaari.

Lithos

Hyperioneja on aika vaikea päihittää tuossa hintaluokassa.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

HarriK

Kiitos Lithos

katselin tuolta netistä noita  Explore Scientificin, Meaden 5000 UWA ja WO:n UWAN okulaareja.... menevät tuonne hintahaitarin yläpäähän, onko näissä laadullisesti eroa, jos vertaa noihin hyperioneihin ?

VeskuP

Itse olen hankkimassa 8,8 millistä 82 asteista Explorer Scientificin okulaaria. Noiden ES:n okujen pitäisi olla hyvinkin laadukkaita...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

HarriK

Mitä, noita foorumeita on nyt pari iltaa lueskellu, niin näyttää nuo ES: in kovasti kehuja saneet, tiedä sitten miten ne vertautuu noihin hyperinioihin... Taidan laittaa pari ESin okulaaria tilaukseen

HarriK

No niin tilaus 14 ja 8,8 millisestä ES 82 sta laitettu menemään, nyt ei voi muuta kuin odotella

Lainaus käyttäjältä: HarriK - 14.03.2015, 11:14:53
Mitä, noita foorumeita on nyt pari iltaa lueskellu, niin näyttää nuo ES: in kovasti kehuja saneet, tiedä sitten miten ne vertautuu noihin hyperinioihin... Taidan laittaa pari ESin okulaaria tilaukseen

VeskuP

Varmasti hyvä valinta! Ihan mielenkiinnosta mistä tilasit??
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

HarriK

Juu eiköhän ne ole ihan kelpo pelejä, jos foorumi kirjoitteluihin on uskominen. Tilasin ne suoraan  niiden omilta sivuilta http://www.explorescientific.de

Katselin eka astroshopista ja TS:stä mutta heiltä ei löytynyt heti hyllystä

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 14.03.2015, 20:37:49
Varmasti hyvä valinta! Ihan mielenkiinnosta mistä tilasit??