13" tarkkuus paljain silmin (linjan suuntaamisessa)

Aloittaja mrkat, 21.03.2009, 19:07:39

« edellinen - seuraava »

mrkat

Innostuin harrastamaan kokeellista arkeoastronomiaa elikkä kun egyptiläiset pystyi luemma suuntaamaan 1'(kulmaminuutin) tarkkuudella pyramidit tähtiin suunnaten, niin olen kokeillut ihmissilmän suuntimatarkkuutta.  Tosin epäsuorasti toisenlaisella menetelmällä kun Suomi ei ole kovin etelässä eikä taivaannapa kätevästi alhaalla kuten Egyptissä..

Olen kokeillut sihdata korkeaa tornia sivuavia tähtiä 20-50 m päästä ja ottaa tarkkoja aikoja. Useita tähtiä ja linjoja. Kahtena päivänä peräkkäin olen saanut erotukseksi melkein sen 3 m 56 s kuten pitääkin mutta ajanottokeinon muutos rannekellosta tarkempaan kännykkään teki pienen systemaattisen virheen (-0.61s). Siitä huolimatta tilastollinen keskihajonta sigma oli vain 0.888 sek joka tekee  noin +-13" (13 kaarisekuntia). (Yhden 10.3 sek erotuksen hylkäsin oudon suurena, oli kovin vaalea taivas silloin ja vaikea erottaa eps Orionia..).
50 metrin päässä tämä kulmatarkkuus tekee +-3 mm (tai +-6 mm 95%).  Tässä tulee rajaksi ihmispupillin koko ja toisaalta Fresnelin diffraktiokin? (valoa taittuu kulman taa koska valo on aaltoliikettä).

"Paljain silmin" on käytännössä, että minulla on kahdet rillit päällekkäin likinäköisyyteni täydelliseksi kumoamiseksi (vastaa 0.8x kiikaria eli pienentää kuvaani terveeseen ihmiseen verraten).

Nämä olivat vain alustavia tuloksia, tutkimukset jatkuvat, tänä iltana tai huomenna tai..