Raspberry tähtikuvauksessa

Aloittaja AaJii, 16.02.2024, 12:21:03

« edellinen - seuraava »

AaJii

Hello,

Vanha kuvausläppäri vetelee viimeisiä ja pitäisi löytää uusi kone ohjaamaan kuvausprosessia. Pohdin Raspberryä (4pi, 8gt). Aikaisemmat aloitukset aiheesta ovat aika vanhoja, mutta mitä kokemusta teillä on Windowsin 10/11 pyörittämisestä Raspberryllä, ja onko tullut ongelmia PHD:n, SGP:n tai laiteajureiden (esim. ATIK, Starlight xpress) kanssa? Onko jotain muuta mitä pitäisi huomioida Raspberryn kanssa tai suositteletko jotain muuta kojetta?
aj
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

ispa

Tuota... Jos koko ei ole kriittinen ominaisuus, niin läppäreitä voi saada samalla hinnalla kuin Raspberryjä. Ominaisuuksia voi olla enemmän. Minulla on kokemusta Raspberry Pi 2B:stä, jota käytin vuosia palvelinkoneena. On huonoja kokemuksia Raspberry 3:sta. Se tilttaili herkästi lämpöongelmien takia. Saattoi olla myös virtalähteen riittämätön teho. Nelosesta ei ole kokemusta.

Raspberryjen hinta on kohonnut aikojen kuluessa korkeaksi.

On muuten muitakin tuonkaltaisia "mikrotietokone piirilevyllä" -tyyppisiä tietokoneita.
Ilpo Kantonen

einari

Tuota noin,ei kai nyt Raspilla Windowsia ajeta?
Jos haluat Windowsia käyttää niin suosittelen ennemmin NUCia tai läppäriä.
___
Tapio

AaJii

Kiitos kommenteista. Pähkäilin jo itsekin, että Raspin kanssa saattaa tulla kaikenlaista pientä vääntöä kuitenkin, joten pitäydyn läppäreissä, vaikka ilmeisen hyvin uudet Raspit kyllä pyörittävät myös Windowsia.
C8 Hyperstar, C925, TS71Qf4.9, CEM60, Atik 460ex, ASI 178MM, Canon R, 5dmkII mod

nipodeus

Moikka,

Raspberry Pi 4 ja ilmainen Astroberry-distro oli mulla käytössä pitkään, mutta kaluston vaihduttua jouduin hankkimaan siihen maksullisen Stellarmate-ohjelmiston ajurituen takia. Toimii ihan hyvin, mitä nyt joskus kaatuu... Mutta joo jos Raspi 4 8GB maksaa sen 90€, Stellarmate 70€ päälle saa samaan hintaan kohtuullisen käytetyn winkkariläppärin... Jälkimmäinen kannattanee varsinkin jos ei tunne Linuxin käyttöä omakseen :)

T:Janne

LGM-1

Minulla ei vielä ole kokemusta Astroberrystä, mutta kohta on. Minulla on pitkäaikaista kokemusta Rasberryistä yleensä, sekä HW:n että SW:n osalta.

Ensimmäinen juttu on se, että Raspberryt tarvitsevat jäähdytystä. Passiiviset jäähdytysrivat CPU:n ja muutamien muiden chippien päälle on minimivaatimus. RPi 5 vaatii jo järjeämpiä ratkaisuja, esimerkiksi kunnon aktiivijäähdytyksen tai sitten passiivijäähdytykseen suunnitellun tukevan alumiinikotelon.

Toinen juttu on sitten se, että sitä käyttistä ei kannata aja muistikortilta, eikä myöskään usb-tikulta. Ne eivät kestä jatkuvaa käyttöä. Joko kiintolevyltä tai sitten pxe-bootti joltain NASsilta, johon ne astrokuvat kuitenkin menevät.

Raspberryn virransyöttöön on elegantti ratkaisu, nimittäin power-over-ethernet, POE. Jos ei halua investoida POE-kytkimeen, niin soppaa voi myös injektoida verkkopiuhaan. Välttämättä POE:n kautta tuleva sähkö ei riitä pyörittämään fokusoinnin askelmoottoreita.

Kaizu

Minulla on kuukauden päivät tauotta pyörinyt pihalla T&A:n allskykamera. Käyttis on muistikortilla ja prosessori ilman jäähdytysta. Sulanapito/kuivaus vastukset ottava virtansa Raspin omasta USB:sta. Tehonsyöttö on verkkopiuhaa pitkin Poe-kytkimellä. Katsotaan kauanko pelittää.
https://www.forssen.fi/picturestorage/latestcity.jpg
Kaizu
Kai Forssen