Mitähän tuli kuvattua?

Aloittaja JVO, 19.04.2009, 20:09:58

« edellinen - seuraava »

JVO

Eilen yönä varttia vaille 3 ... pari minuuttia yli 3 tuli kuvattua seuraava kuvasarja jonka pinosin maaston mukaan:



Kirkas rakennelma on suoraan etelässä 17 kilometrin päässä (tarkistin Googlen kartasta). Ajattelin että alin viiru olisi varmaan Antares (lähinnä väri, erittäin punainen ja sijainti), mutta Stellariumin mukaan se olisi ollut vielä horisontin takana noihin aikoihin.

Tässä käsittelemätön (pl. pienennys) kuva mistä voi katsella EXIFit yms.

Kolkkisti

Olisko kuopion lentokenttä tuolla suunnalla? Jos on niin kentältä lähtevä lentokone.
Canon EOS 1000D

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: JVO - 19.04.2009, 20:09:58
Eilen yönä varttia vaille 3 ... pari minuuttia yli 3 tuli kuvattua seuraava kuvasarja jonka pinosin maaston mukaan:

Miten ja millä ohjelmalla pinosit kuvat? Minulla olisi kanssa monelta yöltä sekvenssikuvasarjaa, jotka voisin pinota ja nähdä yhdessä kuvassa yön tapahtumat.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

JVO

Lainaus käyttäjältä: Kolkkisti - 19.04.2009, 20:28:25
Olisko kuopion lentokenttä tuolla suunnalla? Jos on niin kentältä lähtevä lentokone.
En usko, monia lentokoneita nähnyt sieltä nousevan eikä se oikein sovi siihen mitä näin. Plus tähtiä on tuossa neljä viisi kpl, jotka kaikki liikkuu taivaalla samaan suuntaan samalla nopeudella.
LainaaMiten ja millä ohjelmalla pinosit kuvat? Minulla olisi kanssa monelta yöltä sekvenssikuvasarjaa, jotka voisin pinota ja nähdä yhdessä kuvassa yön tapahtumat.
Huginilla ja GIMPillä. Hugin hoiti kuvien geometrian (barrel, vinjetointi, oikaisu) korjauksen ja GIMPillä käsin kuvat kohdilleen (Puijon torni toimi kiintopisteenä).

Kolkkisti

Lainaus käyttäjältä: JVO - 19.04.2009, 21:58:22
(Puijon torni toimi kiintopisteenä).
Jaa puijon torni selittäneekin valoilmiön mitä minä kuvassa katsoin :rolleyes:
Canon EOS 1000D

JVO

Hmm, jos vertaa tähän kuvaan, joka on otettu samasta paikasta samoilla välineillä niin huomaa että tähden korkeus on horisontista on noin puoli astetta mikä on sama kuin ilmakehän taittovaikutus[1], eli sain kuvattua tähtitaivasta horisontin takaa :D