Sky-Watcher 102/500 vs. Sky-Watcher 80ED??

Aloittaja @kiistoni, 01.11.2006, 15:37:32

« edellinen - seuraava »

@kiistoni

Olen puntaroinut, mutta kysyn kumminkin, teiltä joilla kokemusta ja näkemystä on,
kumpi enemmän suositeltava, katseluun tarkoitettuna, olisi parempi...

Veikkaan äänten menevän tasan.  ::)



zenix

Itselläni on tilauksessa S-W ED80 + EQ3-2 =) Kerron kokemuksista kunhan saan sen ensin :)

@kiistoni

...jos olen oikein ymmärtänyt,
niin Sky-Watcher 102/500 on vastaava kuin Helios startravel 102?

Mistä sais Helioksen ;D

diesel

Helioksen valmistus on lopetettu ja se oli aivan sama kuin S-W. Vain väri oli eri.

Kyllä noilla putkilla optiikassa on huima ero ja toi ED malli on moninkertaisesti parempi kuin toi S-W 102 malli.

MarkoM

Jos pääasiassa katseluun on tarkoitus niin silloin tietysti valonkeräyskyky ratkaisee eli ottaisin suuremmalla objektiivilla varustetun (S-W 102/500). Värivirhettä voi vähentää, jos ottaa ottaa 102/1000 mallin (hintaerokaan ei ole kovin suuri)...  ;)
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

@kiistoni

Lainaus käyttäjältä: Marko Myllyniemi - 02.11.2006, 09:26:20
Värivirhettä voi vähentää, jos ottaa ottaa 102/1000 mallin (hintaerokaan ei ole kovin suuri)...  ;)

Entäs malli SW 120/600 vs. SW 102/1000.
Puntaroidaan nyt jokainen vaihtoehto..

8)

@kiistoni

..siis etsiskelen itselleni putkea, joka ei olisi kuljetukseen
liian pitkä (100?) mutta kuitenkin valovoimainen ja jolla voisi kuvata.

80ED on vankka vaihtoehto, mutta jokseenkin tuo 120/600 kiehtoo enemmän.
Hinnaltaan huokeampi siis on se.

8)

diesel

Lainaus käyttäjältä: althus - 02.11.2006, 10:39:56
..siis etsiskelen itselleni putkea, joka ei olisi kuljetukseen
liian pitkä (100?) mutta kuitenkin valovoimainen ja jolla voisi kuvata.

80ED on vankka vaihtoehto, mutta jokseenkin tuo 120/600 kiehtoo enemmän.
Hinnaltaan huokeampi siis on se.

8)

Valovoimaa siinä 120/600 on enemmän, mutta kuvan laatu on huonompi kuin ED putkissa.

Tosin sitäkin voi parantaa ostamalla laadukkaita okulaareja.

xpro

Itse ehkä päätyisin 80EDputkeen...

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Tikkis

Lainaus käyttäjältä: althus - 02.11.2006, 10:10:49
Entäs malli SW 120/600 vs. SW 102/1000.
Puntaroidaan nyt jokainen vaihtoehto..

8)

Itselläni on ollut tällainen aukkosuhteeltaan tehokas f/5 putki SW 150/750. Päätin luopua siitä koska sen väripoikkeama oli todella raju. Jos sillä tähtäili vähänkään kirkkaampaa kohdetta niin värivirhe suorastaan soi silmissä. ED80 on käytännössä värivirheetön ja muutenkin erinomainen putki, suosittelen.

Tikkis

Munkki

Mulla on ollut kaksikin 102/500 putkea. Ihan kivoja ja näppäriä pelejä, lisäksi helppo ja halpoja. Optiikan puutteet alkaa armotta kyllä näkymään yli 100x suurennuksilla joten mikään kaksoistähtitutkimuksiin soveltuva värkki se ei ole. Itse jos pitäisi valita, niin ottaisin Celestronin ED80:n, koska siinä se tuubi ei ole niin naurettavan iso objektiiviin nähden kun Orionin tai SW:n putkissa.
Mikko Salokannel