Sähköä mukaan

Aloittaja Vesa Kankare, 23.02.2009, 18:55:57

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 27.02.2009, 23:42:32
Ohittaako tuo kytkentä Kendrick ohjaimen kokonaan, vai onko sinulla kehittyneempi Kendrick - jonka kyljestä tulee kiinteästi 12V, riippumatta siitä mikä on tehoasetus lämmityspannalla ???
Joo, mulla on digifire 7, jossa on kaksi kiinteää jatkuvaa 12V lähtöä neljän sääädettävän lisäksi.
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

akkupakkia nikkaroineet, onko kukaan toteuttanut purkaussuojaa ?

mietin, mikä mahtaisi olla sopiva keino estämään akun ylipurkautuminen. Liekö kennon kuormitettu napajännite sopiva ? Onko esim 11V hyvä raja tavalliselle autonakulle (katkaisee tämän jälkeen kuorman)

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 28.02.2009, 22:00:02
akkupakkia nikkaroineet, onko kukaan toteuttanut purkaussuojaa ?

mietin, mikä mahtaisi olla sopiva keino estämään akun ylipurkautuminen. Liekö kennon kuormitettu napajännite sopiva ? Jos on niin mikä arvo, esim 11V hyvä tavalliselle auton akulle (katkaisee tämän jälkeen kuorman)
Mulla virkaa toimittaa Huurrelämmittimen ohjain, joka katkaisee 11.6V jännitteellä virrat. Tosin siinä on pikkunen ongelma tällä hetkellä, joten joutunee virittämään koko systeemin vielä kerran uusiksi... Kerro jos löydät hyviä ratkaisuja tuohon. Itse mietin aikanaan samaa, että olisi käyttänyt sellaista vaiheittaista katkaisua. Eli ensimmäisenä lähtisi sähköt PC:ltä (joka selviää sen jälkeen omalla akullaan vielä hetken). Tämä katkaisu mulla olikin jo käytössä mutta Gigantin kikkare palautti aina sähköt kun jännite nousi. No tottakai se nousi, kun 3A kuorma PC:ltä hävisi. Seurauksena hyvin rytmikästä vilkkumista... Eli katkaisun pitäisi olla sellainen, että käyttäjä naksauttaa sen takaisin päälle.
Vesku
www.vkastronomy.com

Lauri Kangas

Mistäs Vesku ostit 12V laturin EEE:lle? Oliko sulla 7 vai 9-satanen? Tarttisi itsekin saada. Dealextreme.comin "laturia" ei vissiin kannata ostaa: http://pic.ipicture.ru/uploads/090417/1g37JH72fU.jpg
Kompaktisti toteutettu jännitteen regulointi, ei voi muuta sanoa.

Pitäisi pykätä joku samanlainen akkusysteemi. Kotimaassa kyllä ajattelin suurimmaksi osaksi pärjätä seinäsähköllä, mutta Espanjan reissuilla pitäisi saada matkasähköä. Jospa ottaisi vain auton akusta ja käyttäisi moottoria välillä? Mitähän vehkeet sanoo kun käynnistää kesken valotuksen. Jos laittaisi vielä 3Ah akun rinnan siihen ennen kameroita ja koneita.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 29.09.2009, 12:55:57
Mistäs Vesku ostit 12V laturin EEE:lle? Oliko sulla 7 vai 9-satanen? Tarttisi itsekin saada. Dealextreme.comin "laturia" ei vissiin kannata ostaa: http://pic.ipicture.ru/uploads/090417/1g37JH72fU.jpg
Kompaktisti toteutettu jännitteen regulointi, ei voi muuta sanoa.
Asuksen oman laturin jostain suomalaisesta putiikista, oisko ollut Multitronic. Mulla on 900:nen eee.
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 29.09.2009, 12:55:57
Pitäisi pykätä joku samanlainen akkusysteemi. Kotimaassa kyllä ajattelin suurimmaksi osaksi pärjätä seinäsähköllä, mutta Espanjan reissuilla pitäisi saada matkasähköä. Jospa ottaisi vain auton akusta ja käyttäisi moottoria välillä? Mitähän vehkeet sanoo kun käynnistää kesken valotuksen. Jos laittaisi vielä 3Ah akun rinnan siihen ennen kameroita ja koneita.
Ymmärtääkseni starttimoottori ottaa aika reilusti virtaa. Ja samalla kun akusta revitään lyhyenkin aikaa paljon virtaa, napajännite väistämättä laskee. Jossakin tulee raja vastaan, jolloin jalusta tms. laite ei enää toimi oikein alijännitteellä. Ehkä tuo voisi selvitä mittaamalla sellaisella yleismittarilla, jossa on esim min/max hold toiminninnot ? Tarvitsisi olla sellaiset että ehtii seuraamaan jännitteen lyhyetkin minimit...

Lauri Kangas

Joululomalla on edessä livahtaminen pois lumen ja verkkovirran luota, niin mittailinpas vihdoinkin härveleideni virrankulutuksia.

Asus EEEPC 901: 3.3A latauksessa, 1.5A ilman akkua.
Dewnot kontrollerilla neljän tuuman panta täysillä 550mA ja kolmen tuuman 450mA. Minimiasetuksella yksi panta ~40mA.
HEQ5 parkissa 330mA, seuranta 640mA ja kumpaankin suuntaan täysillä kääntyessä 1.13A.
Seletek kontrolleri + EQ3:n moottori fokusointiin 80mA paikallaan ja 400mA pyöriessä.
Atik EFW filtteripyörä 16mA paikallaan, 210mA pyöriessä.
Atik 314L+ CCD idlenä/valottaessa 250mA ilman jäähyä, 300mA kuvaa ladatessa. Lämmintä kennoa jäähdyttäessä tasan 1A, tasaisemmalla jäähyllä n. 0.8A.

Tarkoittaa siis että jos kaikki vipstaakit pyörii samaan aikaan (eli ei koskaan) on huippukulutus 7.5A.  Ilman läppäriä 4.3A. Siispä kelpaa nykyiset liittimet joissa on 10A sulake akun luona ja 8A sulake kaikkien romujen edessä läppäriä lukuunottamatta. Ehdoton minimikulutus 2.6A. Tyypillinen kulutus (läppäri ilman akkua, kaksi pantaa kolmannestehoilla, seuranta päällä, fokuseri ja filtteripyörä paikallaan, tasaiset lämmöt kamerassa ja pieni marginaali USB-virroille) tekee n. 3.3A.

Ehkäpä näistä lukemista on hyötyä jollekin samanlaisia härveleitä omistaville.

Tarkoitus on kuitenkin Suomessa kuvata aina verkkovirran luona joten jätän tässä ketjussa rakennellut akkupakit tekemättä. Espanjassa sen sijaan olisi tarkoitus ottaa virta auton tupakansytyttimestä. Matkakohteessa on valmiina pieni 3Ah moottoripyörän akku jonka ajattelin kytkeä tupakansytyttimen jälkeen systeemin rinnalle. Kun autoa sitten haluaa välillä pitää käynnissä ettei jäädä erämaahan, voi tupakansytyttimen irrottaa jolloin systeemi jaksaa toimia käynnistyksen ajan pienen akun varassa eikä vehkeet sammu kun auton akulla on parempaa tekemistä moottoria käynnistellessä.

Jarkko.A

Tuli tässä mieleen kun vaimon kanssa hankittiin uudempi Kia entisen tilalle ja siellä on takakontissa tupakansytytinliitäntä josta saa 15A asti virtaa. Ajattelin että jos laittaisi takakonttiin erillisen akun joten voisiko jotenkin toteuttaa sellaisen kytkennän että tuosta tupakansytyttimestä tylysti ladataan se takakontissa oleva akku mutta siten että sen virta ei karkaisi auton omalle akulle ilman erillistä toimenpidettä kuten painikkeen painamista tai vivun vääntämistä? Eli tarkoituksena siis se ettei sitä alkua kuluttaisivat vain havainnointilaitteet eikä esm. Webasto ja sen puhallin.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 20.12.2010, 00:56:53
...Ajattelin että jos laittaisi takakonttiin erillisen akun joten voisiko jotenkin toteuttaa sellaisen kytkennän että tuosta tupakansytyttimestä tylysti ladataan se takakontissa oleva akku mutta siten että sen virta ei karkaisi auton omalle akulle ilman erillistä toimenpidettä kuten painikkeen painamista tai vivun vääntämistä?

Voithan tehdä pienen kytkennän joka mittaa latausjännitteen, ja ainoastaan vaikka yli 14V tapauksessa vetäisee releellä piirin sulki. Kun auto sammuu, jännite putoaa taas tupakansytyttimen puolella, ja on aika napsaista virta poikki. Tuohon on suhteellisen helppo tehdä ohjaus.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

JariG

Jarkko.A ota huomioon tällaisen lisäakun asennuksessa starttaustilanne. Ymmärsin, että pitäisit pistokkeen kiinni jatkuvasti. Pistokkeen olessa kiinni startatessa ottaa starttimoottori virtaa myös lisäakusta. Silloin virta voi nousta hyvinkin suureksi, koska startatessa jännite putoaa helposti 10,5 voltin vaiheille. Ainakin se 15 A:n sulake palaa joka startissa, onneksi, muuten johdot sulaisivat.
Diodillahan tuon pystyy estämään. Koska diodi alentaa jännitettä n. 0,7 V, ei akkua saa koskaan ladattua täyteen tällä systeemillä.
Jari Grén

TH

Lainaus käyttäjältä: JariG - 20.12.2010, 08:12:44
Pistokkeen olessa kiinni startatessa ottaa starttimoottori virtaa myös lisäakusta. Silloin virta voi nousta hyvinkin suureksi,Jari Grén

Käsittääkseni virtalukko (ohjaus) kytkee kaikki lisälaitteet (start-asennossa) pois päältä. Ja akku yhdistyy suoraan releen välityksellä starttimoottoriin sormenpaksuisin johtimin. mutu n. 100A. Varsinaiseen lisäakun kytkentään en ota kantaa.
Tapani H.     Celestron Skymaster 20x80, Barlebach report 8043

Jarkko.A

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Radiokin menettää virtansa startin ajaksi. Vai johtuuko se siitä että startti vie niin paljon virtaa?

GaryP

Tuo on hyvä syy tehdä jännitteen perusteella tapahtuva kytkentä auton sähköjärjestelmään. Voihan kytkentäjännite olla alempikin, mutta ei liian alhainen, jolloin suojataan auton oma akku purkautumasta liiaksi tähän lisälaitteistoon, voi tulla äitiä ikävä kun keskellä metsää, paukkupakkasella, yrittää startata autoa...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

LoneWolf

Miniagrekaatti olisi kyllä kätevä tuolla seikkaillessa, mutta alkaa mennä varmaan jo vähän liian hurjaksi. Toisaalta saisipahan sitten varmasti sähköä leluille ja ei pakkasesta tarvitse välittää.

Kaizu

Laurin mittamalla virrankulutuksella ihan tavallinen auton akku riittää koko yöksi. Ottaisin mukaan hyväkuntoisen, täyteen ladatun auton akun enkä kytkisi sitä autoon session aikana. Akku on halvempi kuin agrekaatti ja helpompi kuljettaa mukana.

Olen kerran joutunut vierasvenesatamassa lataamaan veneen akkua kun käytimme starttivirran oluiden kylmänä pitämiseen. Onneksi oli töpselisähköä saatavilla, venettä ei tahdo saada työntämällä käyntiin.

Kaizu
Kai Forssen