Peiliputken ja kiikarin rakennus

Aloittaja jame1967, 26.01.2011, 10:52:37

« edellinen - seuraava »

jame1967

Laitoin tässä ihan uuden polun , kun tosta kiikarin rakentelusta ei ole.

Eli siis alkuun mulla on vaan noi ursan celestronit 15x70 kiikarit ja hyvät suuret kiikarit maksaa näköjään HEL....
Mua on kinnostanut jo pitemmän aikaa peilin hiominen itse,eli kertokaas kuinka suuri kannattaa ensikertalaisen hioo,tietysti mahd suuri.

Ja toi toinen juttu ,eli kiikarit. Mä oon jossain nähnyt kuvia itse rakennetuista kiikareista, jossa on kaksi suurta peiliputkea vierekkäin.
Onkos kellään täälä kokemusta, en ajatellut hioo kiikariin peilejä vaan ostaa teknofokuksesta valmiit , sais varmemmin samanlaiset.
Kokoa ajattelin tommoset 150 ja mahdollisimman lyhyt polttoväliset.  En vielä tota kiikarien mekaniikkaa miettinyt sen kummemmin.
Taitaa jäädä haaveeks on varmaan sen verran monimutkaisemmat, että täytyy ensin harjoitella pelkän putken rakentelulla.

Joten pistäkää kokeneemmat neuvoja ja linkkejä mieluiten suomenkielisiä,tietysti hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

JOS JOKU IHMETTELEE MIKSEN OSTA VALMISTA PUTKEA VAIKKA KÄYTETTYNÄ, NIIN TOI RAKENTELU JUST KIINNOSTAA.


:shocked:

Meade-mad

Keski-Uudenmaan Altairin Terho on rakentanut peilikiikarin (ja monta muuta kaukoputkea). Terhoon saat yhteyden Altairin kotisivujen kautta.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Arzka

Hmm.... Projektisi kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta! Toivottavasti projektisi onnistuu!

PS. Haaveet on tarkoitettu toteutettavaksi!  :smiley:

mistral

Mietiskelin, kuinka kuva saadaan oikein päin "newton-kiikareilla". Onnistuuko se kulmapeilin avulla, siis ensimmäisen käännön tekisi apupeili ja seuraavan kulmapeili? Ja vielä että pitääkö kiikaria silloin katsoa aukkopuolelta vai pääpeilin puolelta? Ja vielä, kuinka fokuseri voi toimia, jos se tässä ratkaisussa muuttaa silmäväliä, siis jos ihmisen silmäväli on esm. 68mm ja fokuseri muuttaa sen vaikka 72mm:iin. :smiley:

Lauri Kangas

Newtonissa maakohteita katsellessahan se kuva näkyy oikeinpäin jos seisot putken etuaukon edessä ja kumarrut siitä katsomaan okulaariin (olettaen että tarkennuslaite osoittaa ylöspäin). Kulmapeilin käyttäminen tuonee omat hankaluutensa tuohon asentoon. Tarkennusvarakaan ei helposti riitä.

Kaizu

Newton tyyppiset kaukoputket soveltuvat huonosti kiikarin aihioiksi. Okulaarien saaminen yhdensuuntaisiksi 7 cm:n päähän toisistaan verottaa optista pituutta niin että apupeilit tulevat suhteettoman suuriksi pääpeiliin nähden. Ainakin yhdessä Meade-Mad:in mainitseman Terhon kiikarissa oli offset peilit. Tällä vältetään apupeilien varjostus. Hankaluutena on se että kaksi identtistä offset peiliä ei synny kaikilta. Mekaniikkarakenteisiin tarvitaan, jos ei ihan avaruus- niin ainakin lentokonetekniikkaa.

Kaizu
Kai Forssen

jame1967

Arvelinkin että ei taida peilikiikarin valmistus olla ihan helppoa. Millainen systeemi tämä Kaizun mainitsema ofset peili on, apupeilit ei siis varjosta pääpeiliä, voisko joku pistää jonkun selventävän kuvan.

Tossa jollain toisella polulla oli puhetta että tavallinen ikkunalasi olis paljon halvempi vaihtoehto kun joku pyrex, mitä haittoja siitä tulisi.

Ja sitten noista valmiista putkista on ollu juttua , että peilin laatu saattaa olla huono. Pääseekö itse hiomalla helposti 1/10 valoaallon tarkkuuteen, eli onko vaivan arvoista. Kertokaapa jotka olette itse hioneet ,miten olette onnistuneet, ainakin Allarilla on mainiot sivut
mitä olen selaillut.

Meade-mad

Tässä olisi offset newton:

http://www.telescope-service.com/OrionUSA/reflectors/reflectors.html#Clant

Terho hioi vanhan telkkarin etulasista ensi suuren praboloidipeilin, josta hän leikkasi kaksi pientä pyöreätä pääpeiliä kiikarin eri puolille. Tällä konstilla peileistä tuli keskenään samanlaisia ja niillä on yhteinen kaarevuussäde.

Ikkunalasin huono ominaisuus peilinä on lämpölaajeneminen. Eli peilin ja ulkoilman lämpötilan ero aiheuttaa peiliin muodon muutoksia. Valtaosa kaupallisista kaukoputkista halvimmassa hintaluokassa on tehty ikkunalastista. Näyttäähän tuo toimivan.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas