Sähköä mukaan

Aloittaja Vesa Kankare, 23.02.2009, 18:55:57

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Nyt alkaa kuvaussetti olemaan sen verran virtasyöppö, että Bilteman 18Ah:n pakki jää vähän pieneksi. CCD kamera kun ei selviä ilman tietokonetta (kuten DSLR) on virran saanti koko sessioksi varmistettava jollakin, että tulee kaikki kuvat otetuksi mitä on aiottukin. Virtabudjetti on seuraava (tyyppikilvistä ja arvauksia):

5.6A Tietokone (Ladatessa)
2.0A Kamera (TEC täysillä)
0.7A Huurrellämmittimet (50% teholla)
0.5A Jalusta
--------------------
8.8A Yhteensä

Näillä ei kuvata Bilteman akulla kuin reilu 2h (kokoajan ei tietenkään kulu täyttä tehoa). Ja 5A virtalähteelläkään ei pärjää... :( Systeemi olisi muutenkin kiva rakentaa 12V akun päälle, että se toimii sekä kotona, että tien päällä.

Valmiina saisi tuplasti isompaa akkua täältä: http://www.vmtools.fi/?s=tuote&tid=19558&sid=432-1040 Hintaa vaan on aika roisisti, mutta olisi koteloitu ja siisti paketti. Kokemusta?

Vaihtoehtona olisi tietenkin rakentaa itse pakki. Ilmaista ei ole sekään: Tarvittaisiin Akku, kotelo, sulakkeet, laturi, liittimet jne.

Miten olette ratkaisseet kovan virrantarpeen kentällä? Oikealla läppärillä virtaa menee jo pelkästään läppärille varmaan 10A.

Vesku
www.vkastronomy.com

TuRe

Melkoinen haastehan tuo on. Yleensä lasketaan jonkinlainen tasoituskerroin kokonaistehon tarpeeseen, mutta mikä se olisi tässä tapauksessa, en osaa sanoa.
Vaihtoehtoja:
1. Sähkövirran saanti parhaalle kuvauspaikalle.
2. Jaetaan teho kahdelle pienemmälle akulle (helpompi kantaa paikalle).
3. Rinnankytketään kaksi pienempää akkua ( täytynee rakentaa kytkentä valmiiksi koteloon).
4. Tehon priorisointi eri kojeille.
5. Sähkögeneraattori (kallis).
Omaa kokemusta noin suurista 12 V tehon tarpeesta ei ole.
Tuomo Repo

Timo Kuhmonen

Sama homma olisi täällä ratkaistavana, kentällä alkaa mennä "virtasta" pajon. Omassa systeemissäni arvoisin karkeaksi kulutukseksi esim läppärin-5A, jalusta-2A, huurrelämmitin-2A. Tuo on karkea arvio, saisi varmaan muutamilla keinoilla pudotettua pois 1...2A-tuskin sen enempää.

Oma Bilteman akkupakki meni rikki, ja uusikin virtasysteemi olisi saatava. Itse käännyn jonkin pienen autonakun puoleen. Kapasiteetti noin 40...60 Ah. Painoa systeemille kyllä tulee. Lamppuja, radiota, ilmakompressoria, apukaapeleita yms tilpehööriä mitä useamman akkupakin mukana tulee, en tarvitse omassa systeemissäni...

Tällä hetkellä korvaamassa Bilteman pakkia on alkuperältään ilmavoimien laite. Painaa aivan julmetusti, on rujon näköinen mutta toimii silti.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 23.02.2009, 20:35:41
Itse käännyn jonkin pienen autonakun puoleen. Kapasiteetti noin 40...60 Ah.
Minkähänlaisista paloista tuollaisen rakentelisi, niin että siitä tulisi mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Akkukoteloita löytyy mm. Biltemasta. sitten tarvittaisiin luonnollisesti jotkut kengät napoihin, sulakekotelo ja tupakansytytinpistoke (tai joku fiksumpi vaihtoehto, XLR ehkä?)
Vesku
www.vkastronomy.com

Vesa Kankare

Mistähän löytyisi kätevä virtamittari, että saisi kunnolla speksattua näitten laitteiden virrankulutuksen? Vai onko vaan pantava jatkopiuha poikki ja liitettävä yleismittariin (täytyykin harkita...)
Vesku
www.vkastronomy.com

GaryP

Jokaisessa laitteessa on tietysti erilainen liitin, joten helpoin on tehdä niinkuin sanoit, yleismittari kokonaisvirran keskelle. Sitten vaan yksi laite kerrallaan käyntiin.

On se harmillisen iso se virrankulutus, mutta kuinka moni laitteista on tarkka jännitteen suhteen? Pitäisi miettiä, mikä on optimaalisinta sille akulle. Jos olisikin pari pienehköä 12 voltin laitetta sarjassa, styroksilaatikossa, ja laittaisi jännitteenalentimen samaan laatikkoon tuottamaan hieman lämpöä, samalla kun reguloidaan sopivat jännitteet kaikille tarvitsijoille erikseen? Lämpö menisi hyötykäyttöön pakkasella ja akkujen jännite pysyisi paremmin siellä missä pitääkin?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 23.02.2009, 21:12:55
Mistähän löytyisi kätevä virtamittari, että saisi kunnolla speksattua näitten laitteiden virrankulutuksen? Vai onko vaan pantava jatkopiuha poikki ja liitettävä yleismittariin (täytyykin harkita...)

Hommaa pihtivirtamittari, jolla mitataan induktiolla johdossa kulkevaa virtaa ilman katkomista. Löytyy biltemasta yms. Vähän tenkkapoota tulee siinä että pitää saada yksittäinen johdin pihtisilmukan sisään, mutta jos nykyinen systeemi käy akulla, niin siitä navan vierestähän sen saa mitattua.

GaryP

Nuo pihtimittarit ovat aika karkeita, soveltuvat parhaiten isoille virroille. Kyllä tuo perinteinen yleimittari 10A rajoilla pitäisi olla helpois ja halvinkin. Tai sitten kunnon viisarimittari, ostaa samantien sekä voltti- että ampeerimittarin, näkee kulutuksen ja ominaisjännitteen yhtäaikaa, se on varmasti hyödyllisin. Jos vaikka saisi samaan pakettiin kaikki nätisti, mittarit, akun ja liitännät.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Kyllähän normaali mittari ne pieksee jos vain johonkin väliin mahtuu. Yksi apukeino on tosin kieputtaa johto useammalle kierrokselle pihdin ympäri ja jakaa saatu virta kierrosten lukumäärällä.

Tapanivi

Pihtimittarikin on aivan normaali mittari ja niitä löytyy tarkkuudeltaan joka lähtöön.  Tarkkuutta voit sovittaa mitta-alueeseen paremmin sopivaksi viemällä johtimen useamman kerran mittarin pihtien läpi.  Nyt täytyy huomata kuitenkin se, että kaikkein halvimmat pihtiampeerimittarit eivät sovellu tasavirran mittaukseen, ne eivät tunnista kuin vaihtovirran aikaan saaman magneettikentän.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

GaryP

Joo, muistelen samaa ongelmaa tasavirran suhteen, mutta eiköhän nää nykyisetkin halvat jo jotain saa aikaiseksi? Ja tuo on kyllä hyvä idea ottaa vähän kertoimia mukaan, jos vaan piuhaa riittää kieputettavaksi asti. Eipä tullut heti minulla mieleen, jotenkin sitä ajattelee sen sopivan vaihtovirtaan ja muuntajiin.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timo Kuhmonen

minä suosittelisin virtamittaukseen tavallista yleismittaria. Useimmat niistä mittaavat DC 10A asti, jotkut ylikin. Pitemmän päälle on monikäyttöisempi ratkaisu... Pystyy jännitteet mittamaan, yksinkertaiset katkokset, jänniitteen napaisuuden, resistanssit jne... Ei maksa tuollainen mittari paljoa. Edillisella perusmallilla pääsee pitkälle.

Joihinkin mittareihin on saatavana jälkikäteen erillisiä virtapihtejä, joten siinäkin suhteessa yleismittari on käyttökelpoinen. Tosin halvat markettimallit yms. itse sulkisin tästä kategriasta pois...(virtapihti laadukkaan perusmittarin pariksi)

GaryP

Ja jos epäilee ettei mittari riitä, laittaa vielä tehokkaan sunttivastuksen rinnan mittarin kanssa. Sitten pitääkin osata vähän matematiikkaa ja laittaa se pakollinen volttimittari mukaan kuvioon. Mutta eipä lopu mittarista ämpärit kesken.

Eiköhän tuosta jo ala ratkaisutapoja löytymään?
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Vesa Kankare

Noniin! Onpahan illaksi taas puuhaa. Pitääkin kartottaa tarkemmin nuo virrankulutukset ihan ensi lähtöön.
Vesku
www.vkastronomy.com

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 24.02.2009, 00:04:56
Ja jos epäilee ettei mittari riitä, laittaa vielä tehokkaan sunttivastuksen rinnan mittarin kanssa. Sitten pitääkin osata vähän matematiikkaa ja laittaa se pakollinen volttimittari mukaan kuvioon. Mutta eipä lopu mittarista ämpärit kesken.
Bilteman yleismittarin 10A:n alue on rakennettu juuri noin. Isojen virtojen mittauksessa haittana on se että virtamittarin vastus tulee sarjaan virtalähteen sisäisen vastuksen kanssa ja pudottaa ulos tulevaa jännitettä kun virta on suuri. Tämän välttää pihtimittarilla.

Minulla on muutama läppäri ja niiden virtalähteistä eniten virtaa tarjoaa Dell, 4.8A (19V). Jos se tehdään 12 voltista, virtaa kuluu n.10A. Siihen päälle Jalusta 2A ja kamera 1A, yht 13A. Tuo on siis "worst case". Jännitteen putoamiselle herkin on jalusta, goto sekoaa kun jännite käy alhaalla. Auton akku on halvin paketti jossa kannettavaa sähköä on saatavissa riittävässä määrin, niidenkin hinnat ovat jonkin aikaa sitten hypähtäneet ylös.

Kaizu
Kai Forssen