IC 1805 Sydänsumu

Aloittaja Vesa Kankare, 31.10.2006, 18:43:39

« edellinen - seuraava »

dirty

Yritin lisätä valotusta Sydänsumuun, mutta viime yö oli kyllä aika kökkö. Sumu ja yläpilvet huononsivat läpinäkyvyyttä aika ikävästi. Tässä on kuitenkin 180 minuuttia lisää (yht. 400 minuuuttia). Ehkä tuo S/N suhde vähän parani, mutta tiedä sitten pitäskö tätä vielä valottaa Ha-puolella lisää paremmalla kelillä.
Isompi kuva löytyy täältä.

Harri Hytönen

dirty

Kylmä ilmavirtaus luoteesta piti pilvet poissa Espoossa myös viimeyönä. Sydänprojekti päättyi tältä erää 240 minuuttiin RGB:tä. Lopputuloksena on HaRGB -komposiitti, jossa valotusta yhteensä 10h 40m. Vakiovehkeet EM-200USD3, SW80ED, WO 0.8x FR/FF, QHY8 ja IDAS LPS. Iso kuva täällä.

Harri Hytönen

PetriKe

#17
Alkaa olla Harri valotusajat kohdallaan :o

Tässä oma pikaviritys eiliseltä (kohennusversioita tulossa myöhemmin). Valotusta yhteensä 3,5 tuntia ja kuva on HaGB kanavien yhdistelmä. Kuva on croppi alkuperäisestä ja 60% pienennetty. Tämä sydän on omistettu vaimolle, joka on jaksanut aika maltilla katsoa tätä kohellusta jo muutaman vuoden  :-*

EDIT: Tämä ei ole enää pikaversio, vaan uudelleen käsitelty.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

#18
Päivitin jo kuvaa. Täällä ISO versio. Tästä sumusta löytyykin paljon mielenkiintoisia rakenteita.

EDIT: Ja vieläkin päivitetty. Nyt aletaan olla jo lähellä  :)
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

Hieno kuva Petri  :o!
Pidän rajauksesta, valitettavasti en itse saanut mahtumaan mukaan tuota idän puoleista osaa.
Harri Hytönen

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: dirty - 12.10.2007, 10:50:03
Hieno kuva Petri  :o!
Pidän rajauksesta, valitettavasti en itse saanut mahtumaan mukaan tuota idän puoleista osaa.

Kiitos Harri  :D Itse rajasin kuvan 'huonommat' ulkoreunat pois. Tämä kuva on n. 60% alkuperäisestä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

jarikankaanpää

Todella hienoja kuvia Harrilta ja Petriltä. Silmiähiveleviä kosmisia pölypilareita "purple haze"-säestyksellä. :)
Jari Kankaanpää

PetriKe

Pieniä arjen iloja elämässä, itse Robert Gendler laittoi kuvastani palautetta  ;D ;D

Tässä viesti:

"Pete,
A very nice image. The nebula color is excellent. There is a cyan shift
in the star colors which is an artifact of the HAGB combine method.
This has happened to me with these types of images. Its fairly easy to
correct by selecting the stars and working either with selective color
or color balance.

Rob Gendler"
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

tapioe

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 16.10.2007, 14:38:26
Pieniä arjen iloja elämässä, itse Robert Gendler laittoi kuvastani palautetta  ;D ;D

Sitä on päästy "isojen poikien" porukkaan! Kuviesi laatu onkin sitä luokkaa, että sinne sinut pitääkin rankata.

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

Timo-Pekka Metsälä

#24
Sain molemmat mahtumaan samaan kenttään, "Sydän ja Sielu", Hubble-väripaletti:



(edit: linkki kondikseen)

Vesa Kankare

Komea kuva ja erinomainen rajaus!
Vesku
www.vkastronomy.com

dirty

On se ilmoja pidellyt  :(
No, ajan kuluksi piti sorkkia vanhoja raakakuvia uudestaan. Tässä on sydänsumuun yritetty sovelltaa Zone Systemin ohjeita Ha:n sotkemiseksi RBG:n sekaan. Tällä kertaa sekoitin datat PhotoShopin layereillä, niin kuin Wodaskin kirjassa neuvottiin. Alla on Ha(Ha+R)GB versio ja loput (Ha, RGB, (Ha+R)GB ja HaRGB) löytyvät täältä

Harri Hytönen

J-P

Hei,

Sain aikaiseksi värit tähän kohteeseen.
Pikkuhiljaa alkaa tulla sinuiksi H-a ja RGB datan yhdistämisen kanssa.
Blogissa on kuvattu tämänkertainen metodi. http://astroanarchy.blogspot.com/
Toimii aika hyvin...

PetriKe

Hienosti tulee tuon ytimen yksityiskohdat esiin!

Itse käytän myös samaa menetelmää Ha-datan lisäämisessä. Tämän lighten-layerin etuna on se, että Ha-data ei jyrää RGB:tä alleen vaan korostaa punaisen kanavan Ha-alueita. Himmeämmät tähdet tahtovat tässä menetelmässä jäädä hiukan sinivihreiksi, mutta sen voi korjata säätämällä ko. tähtien väribalanssin kohdilleen.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

J-P

Hei Petri,

Kokeilin parantaa tähtien tiukkuutta ja väriä.
Haluaisin säilyttää H-a kuvan tähtien pistemäisyyden uhraamatta värejä.
Kokeilin pastettaa Ha-kuvan edellisen "valmiin" värikuvan päälle.
Parhaan tuloksen sain, kun pistin "valmiin" värikuvan alkuperäisen Ha kuvan päälle Color moodissa PS:sa.
Värit säilyivät yllättävän hyvin, pientä säätöä "selective color" toiminnolla.
Tässä testikuva. (Siinä on tummat renkaat R-kanavalla tähtien ympärillä, jotka saa helpohkosti pois. En vaan nyt ehtinyt)
Mukava kun kommentoit, tässähän voi vielä oppia jotain.

J-P