IC 1805 Sydänsumu

Aloittaja Vesa Kankare, 31.10.2006, 18:43:39

« edellinen - seuraava »

jarikankaanpää

On hieno kuva Veskulta. Tässähän lähestytään jo Wolfgang Promperin visioita
Jari Kankaanpää

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jarikankaanpää - 09.09.2009, 18:57:23
On hieno kuva Veskulta. Tässähän lähestytään jo Wolfgang Promperin visioita
Mr. Properin visioihin on kyllä vielä jokunen fotoni matkaa... Kiitokset tästä vertauksesta kuitenkin! Ja Makelle myös kiitokset kannustavista kommenteista!

BTW, pankaa merkille, kun darkit puuttuvat näistä (OIII+SII) kuvista, kuvan vasemmassa alalaidassa on selkeä violetti alue. CCD kamerat ei ole sen vapaampia elektroluminenssista kuin DSLR:tkään. Tämä kun on erittäin rajusti venytetty muutaman kymmenen ADU:n hehku kulmassa tulee esiin. Ero järkkäriin tulee voimakkuuden lisäksi siitä, että kun jäähdytys on reguloitu, siitä pääsee samanlämpöisillä darkeilla täydellisesti eroon. Siitäpä tulikin mieleen... pitää mennä laittamaan se masiina räpsyttelemään.

Kuugradienttia pitää yrittää myös tappaa OIII:sta gradientXterminatorilla, mutta se voi tällaisessa sumukuvassa ollakin aika haaste. Katsotaan onnistuuko.
Vesku
www.vkastronomy.com

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 09.09.2009, 17:04:37
Tässä pikaviritys HST paletissa:


Tunti OIII ja tunti SII valotuksia lisättynä edelliseen H-alfaan. Kuva on vielä aika räpellysasteella, kun puuttuu darkit ja kaikki. Mutta jahka saan ne ammuttua, niin päivitän kuvaa.

Miksi tähdet on violetteja tuossa kuvassa?

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 10.09.2009, 12:07:31
Miksi tähdet on violetteja tuossa kuvassa?
Johtunee pääosin siitä, että OIII ja SII on aika vahvasti venytettyjä verrattuna H-alfaan. SII on punaisessa ja OIII sinisessä kanavassa, minkä tuloksena niistä tulee tuon värisiä. Selective colorilla voi tuota ilmiötä vähentää, tässä kuvassa en vaan ole sitä käyttänyt.
Vesku
www.vkastronomy.com

J-P

Hienoa jälkeä!
Itse vasta aloittelen kautta ja painin teknisten ongelmien kimpussa.
Jos haluat, niin kokeile kehittämääni "Sävykartta" menetelmää kapeakaistakanavien
yhdistämiseen:
http://astroanarchy.blogspot.com/2009/04/neaic.html
PDF-tiedostossa on "step by step" ohjeet.

Ideana esim. HST-paletissa on tasapainoittaa kaikki käytetyt allonpituudet
samanarvoisiksi väreiltään, jotta yksikään kanava ei dominoi väriavaruutta yksinään.
Yleensä voimakkain on Vihreä (H-a). Menetelmän etuna on, että kanavat voidaan venyttää
samanarvoisiksi ilman että syntyy pallotähtiä ja violetteja kehiä.

Voit aluksi vaikka kokeilla kuvaasi "curves" työkalua ja alentaa Vihreän kirkkaampia sävyjä ja nostaa Punaisia.

J-P

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 10.09.2009, 12:34:38
Johtunee pääosin siitä, että OIII ja SII on aika vahvasti venytettyjä verrattuna H-alfaan. SII on punaisessa ja OIII sinisessä kanavassa, minkä tuloksena niistä tulee tuon värisiä. Selective colorilla voi tuota ilmiötä vähentää, tässä kuvassa en vaan ole sitä käyttänyt.


Nyt puhutaan ilmeisesti jostain suotimista. Mutta enivei kuva on kyllä komea!

Veijo T

Hieno on Veskun kuva kapeakaistasuotimilla otettuna, minä kuvasin näitä sumuja UHCs suotimella, kahden tuuman H-alpha suotin on tilauksessa, mutta ei ole vielä tullut.
Viime yö 14-15. 9 oli selkä koko yön, paitsi aamulla näytti muodostuvan sumuja alaville paikoille, kerkisin kuvata 4 eri sumua, minulla ne menee aina parvekkeen reunan taakse, joten kovin pitkään ei ehdi kuvaamaan kerralla.



Veijo T

Cith

#67
5DMkII alkaa todellakin houkuttaa.

20D mod, 300mm@f/5, 12nm Ha, iso1600 4 ja 8 min valotuksia parisen tuntia.
AkiH

VeijoT

Hyvinhän tuo on Cith.n kuva 20D. llä tartunut, minullakin oli kerran samanlainen kamera.

Kuvasin näitä sumuja nyt uudelleen 500mm objektiivilla, kumpaakin erikseen, putkessa oli h-alpha suodin joka toi tuon punaisen värin, en viitsinyt nyt kuutamolla käyttää UHCs suodinta, jolloin tuohon olis voinut saada sinistä väriä mukaan, voi olla että nuo sumut vaatii silti OIII suotimen, sehän pitäisi tartua modaamattomallakin kameralla.

Alku ilta meni kuvatessa laajakantti kuvia, nämä otin sitten ihan lopussa puolenyön jälkeen, sumu rupesi nousemaan noin klo 01 maissa jolloin piti lopettaa.

Veijo T




VeijoT

Vielä yksi versio 13. 10 otettu kuva tästä sumusta.
Vaikka tässä kuvassa on käytetty pelkkää Ha suodinta, niin iris käsittelyn jälkeen sinne jää varsin paljon vihreää ja sinistä singnaalia, näitä värejä sitten sekotin tuohon lopulliseen kuvaan.
Vihreässä singnaalissa oli reilusti mukana itse sumua.

Veijo T


Vesa Kankare

#70
Noniin, viimenään sain aikaiseksi kalibrointikuvat tätä projektia varten. SII data jäi erittäin surkeaksi, ehkä pitäisi kuvata vielä uudestaan tätäkin kohdetta pidemmillä ja pidemmillä valotuksilla. Kokeilin pelastaa jotain käyttämällä J-P:n tonemapping tekniikkaa ja tällainenhan siitä tuli:



Iso versio

Kova urakka tuossa tone mappingissa on, ja hieman tulee sellanen "rikollinen" olo, kun kaivelee kohinan seasta väriläiskiä kuvaan... Tulihan kuitenkin opittua se, että ilman kunnon hyvin valotettua kohinatonta Master-kuvaa ei saa vaan luonnollista kuvaa aikaiseksi. J-P:n tekniikalla näistä rippeistä saa kuitenkin nippanappa kuvan aikaiseksi. Ehkä paras tulos tuosta J-P:n tekniikasta on nätin näköiset tähdet. Niiden hallinta perinteisellä tavalla on aika tuskaista. Jos lähtödata olisi kunnolla kuosissa, tällä menetelmällä saa varmasti (siis ei varmasti vaan saa - näkeehän sen J-P:n kuvista) todella hyvää jälkeä aikaiseksi. Jätin aikaisempaan postaukseen liitteeksi sen alkuperäisen kuvan.
Vesku
www.vkastronomy.com

J-P

Tuohan näyttää hyvältä.

Mikään ei korvaa hyvää dataa, piste.
Käsittelymenetelmäni on hyvä renki, mutta huono isäntä. Tarkoittaa, että lähtöaineiston täytyy olla
kunnossa. Hyvin, siis erittäin hyvin, kalibroitua ja liukumista vapaata.
Jos näin ei ole, menetelmä kaivaa esille etupäässä virheitä.

Kohina todellakin sisältää informaatiota, "rikosta" ei siis tapahdu!
Ei yksittäisissä valotuksissa, vaan valotusten välisesissä muutoksissa.
Nämä muutokset ovat tallentuneena pinottuun kuvaan. Kun kuvasta sitten poistetaan korkean singaali/kohinan kohteet (yleensä tähdet)
voidaan dataa venyttää niin rankasti, että tämä kätkeytynyt informaatio saadaan esiin.

Edellä lyhyesti koko Tone Mapping menetelmän toimintaperiaate.

J-P

Vesa Kankare

Vaikeinta tuossa kohinaisen kuvan hallinnassa näin tähtirikkaalla alueella on saada tähdettömän kuvan taustasta tasainen. Kaikki jätökset siitä dust-n-scratch filtteristä menee helposti lopputulokseen klönttisenä mössönä. Täytyy harjoitella ja kokeilla erilaisia parametreja, millä saisi parhaan tuloksen aikaiseksi.
Vesku
www.vkastronomy.com

J-P

Jos kuvassa on suuria alueita "klönttisiä" tähtijämiä, kannattaa kokeilla D&S filtteriä suurilla säteillä > 40+
Sitten vaan säätämään hävitettäviä osia. Tämän jälkeen tarvittaessa pieni gaussian blur tai median arvolla 2-4
poistamaan porrastuneita  alueita.

Em. kannattaa tehdä ennen suuria datan venytyksiä, niin se ei poista aitoa informaatiota.
Muista, että näin käsitellään ainoastaan väridataa! Sävyillä ei ole siis suurta merkitystä, vain alueellisella informaatiolla.
Sävyt määräytyvät sitten myöhemmin luminenssikanavalta.

J-P

DarkSide

Vautsi Vesku !!!  Toihan näyttää upealta kuvalta :shocked: :shocked:  Kyllä tuon kehtaa julisteeksi painaa, ehdottomasti..

Onnittelen!

V.Timosen kuvat näyttävät ruudullani hirmu punaisilta?? Kohdettakin niissä näkyy kuitenkin hyvin..

t.Jyrki  :wink: