Kysymys kuvan koon muuttamisesta

Aloittaja TähtiJussi, 16.02.2009, 21:00:03

« edellinen - seuraava »

TähtiJussi

Hei! Tänään aijoin lähettää foorumeille ensimmäiset Venus kuvat mutta huomasin että kuvan koko oli liian suuri. Miten pystyn pienentämään kuvan kokoa? Kuvan koko oli noin 700 kt.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Joke

Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

GaryP

Tai sitten IrfanView + plugin paketti. Sieltä sitten vaan save as ja pudottaa laadun vaikka 85%:iin, ei huomaa mitään, mutta koko pienenee. Ehkä sitten sitä ennen vielä resize, käyttäen aspect ratio rastia.
Ei kuitenkaan tietenkään planeetakuviin resize, vaan kylmästi rajaus.

Kuulostaa hankalalta ja sekavalta, mutta on maailman helpoin, varsinkin kun on iso kasa kuvia.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

rintape

Lähetän kuvat itselleni sähköpostilla. Ainakin microsoftin outlookissa on helppo lähettäessä muuttaa tiedoston kokoa.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Timo Kuhmonen

Itse teen kuvien koon muutokset photarilla.

Pienentäessä yleensä "Bicubic sharper" ja suurentaessa "bicubic smoother" -metodit. Pienentäessä tarvitsee usein terävöintiä. Joskus terävoin erikseen pienennyksen jälkeen, kuvasta / yksityiskohtien määrästä riippuen.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: rintape - 17.02.2009, 09:28:21
Lähetän kuvat itselleni sähköpostilla. Ainakin microsoftin outlookissa on helppo lähettäessä muuttaa tiedoston kokoa.

Petri per... äijä osaa käyttää pinoamisohjelmia, mutta kiertää kuvan pienentämistarkoituksessa noin hankalan reitin kautta...
:angry:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

rintape

Niin. Voishan sen tietysti tehdä helpomminkin irfanview+plugin paketilla skaalata tiedostomuodon kodekki photariin ja binnata väriskaalat binäärimuotoon ir/uv-cutterin kautta aspect ja respect ration rezise sharpening metodilla.

Vakavasti otaen ekoja kertoja kun itse yritin pienentää niin hämmästyin kuinka vaikeaa se tuntui olevan. Tai eihän se varmaan vaikeaa sinänsä ole, mutta kuvankäsittelyohjelmissa (mulla photo elements) on vaan niin käsittämätön määrä toimintoja että sen oikean löytäminen on joskus aika tuskaa. Enkä näköjään ole ainoa joka tuota joutuu miettimään. Tuo sähköposti on ainakin mulla ehdottomasti helpoin ja nopein tapa. 30 sekunttia alusta loppuun ja pienennetty kuva on mulla tallennettuna "nettikäyttöön" kansioon josta niitä voi sitten poimia vaikka tälle foorumille.

Picasalla olen myös pienentänyt kuvia. Se on kaiken kaikkiaan oikein hyvä ja näppärä kuvien hallinta ja (kevyt)käsittely ohjelma. 
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

GaryP

Petri, pidetäänpä joku ilta pieni sessio, kun saat ipanat nukkumaan nin kipaise meille. Näytä mulle registaxjipot, mä näytän omani... eikun...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: rintape - 17.02.2009, 14:10:41
kuvankäsittelyohjelmissa (mulla photo elements) on vaan niin käsittämätön määrä toimintoja että sen oikean löytäminen on joskus aika tuskaa.

PSE:ssä toiminto löytyy tekstivalikoista täältä:
Image -> Resize -> Image resize...
- Timo Inkinen

TähtiJussi

#9
Kiitos kaikille avusta  nyt on ladattu IrfanView ja toimii!  :azn:
P.S. Seuraavaksi joku pinous ohjelma hakusessa.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein