Dobson 8" vai 10"?

Aloittaja Starsky, 17.02.2009, 14:46:38

« edellinen - seuraava »

Starsky

Yli parinkymmenen vuoden tauon jälkeen päätin aloittaa taas putkella havaitsemisen, kun varsinkin dobsonien hinnat ovat näköjään varsin maltilliset. Pikkasen pihalla olin erityisesti näistä dobsoneista, nyt olen  selvittänyt asioita, mutta tuo otsikon kysymys on edelleen päättämättä. Ainakin Villen kellossa SW Skylinerien hintaero on 130 €, mikä on mielestäni ihan perusteltua maksaa suuremmasta peilistä. Mutta, mutta... 8-tuumainenkaan ei ihan pienikokoinen laite ole, ja käytännössä havaitseminen tullaan tekemään automatkan päässä, niin vähän hirvittää tuo kymppituumainen. Eli millaista on käytännössä erot putkien kuljettamisessa autossa ja kantaen? SW:n sivujen mukaan putkiosa painaa 4,5 kg enemmän 10-tuumaisessa, pituus on näköjään sama, eli luulisi että autossa kuljettamisessa ei olisi paljon eroa?. Eihän tuo painoerokaan suurelta kuulosta, mutta johonkin on aina raja vedettävä. Meneekö raja sitten tuossa vai jossain muualla?

Onko itse havaitsemisessa eroja, tarkoitan "käytännöllisyyttä", en siis optisia ominaisuuksia. Onko isompi putki jotenkin hankalampi? Entä kollimointitarve?

Ja keksittekö muita perusteita suuntaan tai toiseen?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Never

8" tuumainen putki ei ole iso eikä varsinkaan iso jos havaintopaikalle meno tapahtuu autolla. Itse olen huonoina päivinä polkenut 20-senttistä putkea pyörän pakkarilla metsään...

Jos 8" tuumanen mahtuu autoon niin varmasti menee tuo 10" putki kanssa. Paksuudessa eroa 5cm varmaan joo... mittaa auton ja jos penkit kaadettuna menee niin mikäs siinä. Sama pituus kuitenkin kuten sanoitkin.

Enkä kyllä usko että tuon kokoisessa putkessa paino tulee ensimmäisenä vastaan. Lähinnä putken/jalustan muoto voivat hankaloittaa kantoa, mutta eiköhän noissa nykyisin ole aika hyvät kantokahvat jne. Ei se 20kg ole paino eikä mikään näissä kaukoputkissa.

Muutenkin tässä tapauksessa ainoa todellinen ero mielestäni on että "Tässä on 56% enemmän valotehoa kuin 8" putkessa." Näin. Osta isompi jos mahtuu autoon ja on rahaa.

Kaizu

Minun vanha 10" F5 newton on edellisessä elämässään matkustellut keskikokoisen Toyotan takapenkillä niin että takaovet olivat kiinni.

Kaizu
Kai Forssen

Starsky

Kiitos vastauksista, homma etenikin sitten niin nopeasti, että olen juuri kokoamassa SW Skyliner 10-tuumaista!