Uudet luukkupyörät luukuille valm v.1948

Aloittaja ken, 25.09.2008, 10:59:48

« edellinen - seuraava »

ken

Karjaalla eteläsuomessa on vesitornin päällä kupoli.

Kupoli valmistettiin v 1948 ammattikoulussa, ja torni oli ensin pari vuotta kalliolla. Karjaan vesitornin päälle kupu nostettiin luultavasti 50 luvun alussa. Liityin seuraan viime talvena ja ihmettelin raskaiden luukkjen tahmeaa aukeamista, joka kerta jännitti että jotain haojoaa.

Nyt ollaan viisaampia kun katsoimme rullia jotka ovat olleet alusta asti "mukana". Ne olivat enemmänkin ruostemöykky kun pyörä.

Mitkä ovat hyäksi havaittuja pyöria/laakereita jotka kestävät ilmoja. Pyörät ovat halkaisijaltaan n. 50 mm, C muotoisessa teräskourussa.

Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: ken - 25.09.2008, 10:59:48
Mitkä ovat hyäksi havaittuja pyöria/laakereita jotka kestävät ilmoja. Pyörät ovat halkaisijaltaan n. 50 mm, C muotoisessa teräskourussa.

Eipä ne pyörät taida koville joutua, kuormaa muutamakymmenkiloa (?) pörimisnopeudet pieniä. Taita tollanen 50mm nailon tai muovipyörä joita saa rautakaupasta,Tavaratalojen nippeliosastolta, Honkongista.. tai joistain työkaluliikkeistä ajaa asiansa hyvin. Korroosio kyllä iskee jos niitä ei seuraavan 60vuoden aikana kertaakaan öljyä.
Timo Kantola

ken

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 25.09.2008, 18:32:33
Eipä ne pyörät taida koville joutua, kuormaa muutamakymmenkiloa (?) pörimisnopeudet pieniä. Taita tollanen 50mm nailon tai muovipyörä joita saa rautakaupasta,Tavaratalojen nippeliosastolta, Honkongista.. tai joistain työkaluliikkeistä ajaa asiansa hyvin. Korroosio kyllä iskee jos niitä ei seuraavan 60vuoden aikana kertaakaan öljyä.

Tässäpä juuri se, pelkään että ne luukut painaa todella paljon. En ole mitannut mutta kupoli on ehkä n. 5m halkaisijaltaan. Teräsrunkoinen ja teräspellit pinnassa. Avausmekanismin kiskostot ovat jo aika miehekkäitä. Ja kun luukut hypähtävät jos ne tarttuu johonkin on tärinä tornissa melkoinen.
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: ken - 25.09.2008, 19:46:45
Tässäpä juuri se, pelkään että ne luukut painaa todella paljon. En ole mitannut mutta kupoli on ehkä n. 5m halkaisijaltaan. Teräsrunkoinen ja teräspellit pinnassa. Avausmekanismin kiskostot ovat jo aika miehekkäitä. Ja kun luukut hypähtävät jos ne tarttuu johonkin on tärinä tornissa melkoinen.
OK, sitten lienee viisainta käydä rautakaupassa kyselemässä, pitää olla vaan jonkinlainen arvio luukkujen painosta 200kg, 300kg?
Luulen että paras asiantuntemus löytyy sieltä, kannattaa käydä kyselemässä muutamasta liikkeestä..
Timo Kantola

ken

Toinen vaihtoehto:
Katsotaan mitä Ammattikoulu pystyy valmistamaan... luukut painanee 150kg /kpl
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Meade-mad

Meillä Kosmologikuupan kupu pyörii auton moottorikorjauksesta ylijääneillä nokkahihnan kiristysrullilla. Kupu on samaa kaliperia.

Ovat halpoja (=metalliromua autokorjaamosta) ja kestäviä (emme pyöritä kupua yli kahtasataatukattakilometriä).

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

ken

Kiitos vinkistä, seuroilla on harvemmin liikaa rahaa lipastossa.

KW
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Kaizu

Laita jotain mittatietoa nykyisistä pyöristä. Minulla on liiterissä laatikollinen Rajamäen Autopalvelusta kerättyjä vanhoja kiristysrullia.
Jos niistä vaikka löytyisi riittävä määrä sopivia. Valokuva olisi hyvä ja tieto luukkujen painosta, niiden perusteella voisi yrittää kuutioda yhden rullan kuormitusta.

Kaizu
Kai Forssen

ken

Meade mad tyyppisillä lähdetään liikkeelle.

Eli autohullosta saatiin ilmaset auton jakopään kiristinrullat, olivat muistaakseni 57mm halkaisijaltaan. Seuraavaksi haastava, vaihto, kupoli on vesitornin päällä. Pitää päästä kiskoihin kiinni jotka törröttävät kupolista ulos. Alemmat käy mutt en ylhäällä olevat...

KW
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.