Canon 1000D IR modaus...?

Aloittaja GaryP, 11.02.2009, 21:42:49

« edellinen - seuraava »

Nurinniska Observatory

No, avasin jo kolmannen kerran kamerani ja nappasin sen AA-suotimen pois.
Testaillessani olin huomaavinani että kuva terävöityi hieman.

Minä voin modata 1000d-kameroita vaikka 50e hintaan. Jos hajoaa niin hajoaa, en ota vastuuta :)
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

rintape

Tarjouksesi on kyllä hinnaltaan erittäin kilpailukykyinen ja markkinointisi ilahduttavan rehellistä :grin:.

Luulenpa kuitenkin, että kun tulee ajakohtaiseksi niin otan sitten ylvan kautta. Pitää tässä kesä elellä ihmisiksi ja kartuttaa harrasterahastoa. Syksyllä sitten pläjäytetään Miikalle sellainen tilaus, että saan tuon kameran mukaan varmastikin lähes puoli-ilmaiseksi.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

tiukkapipo

 Näyttää tämä 1000Deen modausbuumi pahasti hyytyneen, joten puhalletaan kipinään.
Ostin eilen käytetyn ja purin IRn G.Honiksen ohjeiden mukaisesti. Paremman puutteessa laitoin mikroskooppilasin tilalle ja päivänvaloss olen jo koekuvannut.
Noista ongelmista, joista on kysytty, niin purkaessa metalliesineet, meisselit, ruuvit, veitset aiheuttavat helposti prossujen pimahtamisen.
Kennon ja filttereiden välissä oli mustaa liimanauhaa. Äkkiseltään, kuvittelisin, voisi olla kyse myös valon (kuumien pikseleiden) tiivistämisestä.
Sillä päätelmällä en jättänyt mitään paikkaa tyhjäksi ja kunhan saan pätevämmän lasin tai filsun tilalle, niin panedun siihen tiiviysjuttuun.
Kunhan ilta selkenee, niin pääsen testaamaan myös sitä puolta muiden toimintojen ohella.
Eikun modaillaan, kun ta-va-taan t:Tiukkis :angel:

paukar

Kamera ilmoitti modauksen jälkeen ERR99 vaikka teki ohjeiden mukaan. Kaikkii kaapeliliitokset on tarkastettu montakertaa. Että näinkin voi käydä.
Ari Paukkonen
Teuva, Pohojanmaa

tiukkapipo

Muista aina käyttää alkuperäisvaraosia.
Mikroskooppilasi filsun tilalla oli huono idea.
pimeällä, pitkä valotus laski valoa reunoista tai sitten teki jonkin ihme heijastuman.
Ei välttämättä istunut ihan oikealla tavalla kehykseensä.
Riprap ripeä osan irroitus näyttäisi korjanneen tilannetta.
Tiukkis:angel:

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: tiukkapipo - 10.09.2010, 20:15:37
Noista ongelmista, joista on kysytty, niin purkaessa metalliesineet, meisselit, ruuvit, veitset aiheuttavat helposti prossujen pimahtamisen.
Oma kokemukseni on että aiheuttaja istuu maadoittamattomana ruuvimeisselin toisessa päässä. CMOS- elektroniikka ei siedä käyttöjännitettä huomattavasti suurempia jännitteitä sisäänmenoissa. Koska ne ovat korkeaimpedanssisia, melko pieni staattisen sähkön varaus riittää tuhoamaan elektroniikan. Tämän välttämiseksi on hyvä kytkeä kaikki toimenpiteeseen osallistuvat maapotentiaaliin. Tarkoittaa kameran runkoa, työkaluja, työalustaa sekä säätäjää. Modattavasta kamerasta on syytä poistaa akku ennen operaatiota. Jos kamerassa on salamalaite, on sen kondensaattorin varaus myös hyvä purkaa etukäteen. Se kyllä purkautuu sormienkin kautta mutta ainakin minulta lensi yksi kamera seinään sen vuoksi. Kondensaattorista löytyy 200-300V jännite.
Lainaa
Kennon ja filttereiden välissä oli mustaa liimanauhaa. Äkkiseltään, kuvittelisin, voisi olla kyse myös valon (kuumien pikseleiden) tiivistämisestä.
Sillä päätelmällä en jättänyt mitään paikkaa tyhjäksi ja kunhan saan pätevämmän lasin tai filsun tilalle, niin panedun siihen tiiviysjuttuun.
Tämä teoria ei hyvää lupaa, ellen sitten ole ymmärtänyt jotain väärin.

Kaizu
Kai Forssen

tiukkapipo

Aivan. anteeksi epätäsmällisyyteni.

  Filtterit olivat kehyksissään jollain liimanauhalla ja filtteripakan ja kennon kehyksien välissä samaa sitkeää tarttuvaa tavaraa.
Irroitusvaiheessa siihen jäi epätasaisuuksia ja pimeäkuvaustestikuvissa siinä jotain heijastumia olikin.
Joka tapauksessa, kun poistin sen labralasin ja siloitelin kehyksien välit, niin pikakorjaus näyttäis toimineen.

  Tuo maadoitushomma tuntuu järkevältä.

  Kiitti huomiosta.
t:Tiukkis  :angel:

tiukkapipo

Tuli joskus luvattua ja kelejäkin on ollut, niin tässä tätä sitten ois:  raakakuvat, 2min valotus, ilman kalibrointeja, ISO800, meade200LX, M27 vakio EOS1000D ja IR-modattu
http://www.lahdenursa.fi/kuvia/kuvaaja%3A+Lepola%2C+Hannu
Onhan niissä jotain eroa!
Terkkuja:Tiukkis

Kaizu

Siis kuvista tuli punaisia. Ei muuta kuin Ha suodin eteen ja sumuja kuvaamaan.

OT. Meteorikuvasi on mielestäni sateliitti, liian symmetrinen meteoriksi. Iridiumit tekevät saman näköisen jäljen mutta kirkkaamman.

Kaizu
Kai Forssen

tiukkapipo

Terkkuja Kaizu.

  Ovat monet samoilla linjoilla sen meteorin suhteen, mutta ennen paint shoppia se oli selkeästi epäsymmetrinen. Olisikin ollut fiksumpi veto julkaista raakavedos, mutta kun kovin himmeä viiru oli ilman terästystä, etten tiennyt, kuin ois näkynyt. Nettisvujärjestelyt tökkii, että kuvan vaihtaminen jälkeen päin ei nyt ihan ole vaihtoehto.
  Tuossa Lursan konttorilla tihrustettiin niitä kelloaikoja, kameran-, kesä-talvi- ja jotain satelliittiaikatauluja.
Iridiumia ei ainakaan ko. aikaan ainakaan mennyt ja siitä on jo tovi, etten nyt muista mitä muita aikatauluja siinä oli.
  Siinä sitten vihelsin vielä pelin poikki, että antakaa mun pitää eka meteorikuvani, jotta jos sitten Orionidit syynätään tarkemman kamman kans.

t:Tiukkis

prototype

Tuli sitten hivenen heräteostoksena ostettua toinen canon 1000D, joten kai se on aika modausta kokeilla. Kysymys kuuluukin että:

Kannattaako tuo ir-filtteri korvata tuolla baaderin lasilla vai ei? Ja jos laitan baaderin niin tarvitsenko vielä erikseen jonkin ir-block filtterin? Pääsääntöisesti käytän peiliputkea kuvauksessa, mutta myös linssiputki on satunnaisessa käytössä. Eniten kiinnostaa että pääseekö ilman korvaavaa lasia likaa kameran kennolle asti?

Fokusointiongelma on tiedossa.

Lauri Kangas

Vastaus löytyy tästä ketjusta noiden kolmen ensimmäisen spektrin jälkeen lihavoidulla: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=9425.0

Toistan sen tähän: Poista kennolla olevista kahdesta filtteristä sisempi eli se joka on liimattu mustaan muovikehykseen. Jätä etummainen, lattakaapelilla varustettu lasi paikalleen. Näin saat tähtikuvaukseen täydellisen läpäisyspektrin ilman lisähankintoja. Baaderin lasilla et saavuta mitään lisäarvoa aallonpituuksien suhteen, vain autofokus autofokus lakkaa toimimasta oikein, niinkuin tiesitkin.

prototype

Kamera tuli tänään postissa ja paloiksihan se oli heti pistettävä. Poistin ir-suotimen ja jätin sen pölyravistimen.
Meinasi ruveta harmittamaan, kun ensimmäisellä koekäytöllä ei kamera herännytkään henkiin. No ei kun uudestaan palasiksi ja kasaan, ei vieläkään eloa.

Tässävaiheessa meinasi epäusko jo astua mukaan kuvioon, mutta ajattelin että kai se kolmaskerta todensanoo ja ei kun kamera vielä kerran palasiksi.
Sain paketin kasaan, akku kiinni ja virrat päälle. Tulihan sinne henki vielä takaisin  :cheesy:
Muutaman tuskaisen hetkenjälkeen on nyt kamera modattuna ja toimii. Melkoisen hermojaraastavaa toimintaa, mutta kun on pakko niin on pakko.

Mikä tuohon olisi hyvä korvaussuodin IR:ää vastaan? Clippifiltteri olisi varmaankin kaikkein käytännöllisin, mutta apua kaivattaisiin oikean valinnassa.

naavis

Lainaus käyttäjältä: prototype - 21.08.2012, 17:44:57
Mikä tuohon olisi hyvä korvaussuodin IR:ää vastaan? Clippifiltteri olisi varmaankin kaikkein käytännöllisin, mutta apua kaivattaisiin oikean valinnassa.

Jos 1000D:n filtterit vastaavat yhtään 450D:n filttereitä, sinun ei tarvitse lisätä mitään korvausfiltteriä. Pölyravistin-/AA-filtteri ajaa asian mainiosti, kuten Laurin linkkaamista spektrimittauksista näkee.

Lauri Kangas

Näin on. Toistetaan vielä kerran:

-Pölynravistin estää IR:n muttei H-alphaa, joten se saa jäädä kameraan.
-Varsinainen IR-filtteri estää IR:n sekä aika paljon H-alphaa, joten se kannattaa ottaa pois.