Canon 1000D IR modaus...?

Aloittaja GaryP, 11.02.2009, 21:42:49

« edellinen - seuraava »

einari

Laitetaan nyt ketjun jatkoksi (kun en muutakaan paikkaa keksinyt) Canon 1000D:n modauksen tuloksia.

Eli itse en uskaltanut modaukseen ryhtyä vaan turvauduin englantilaiseen firmaan (Astronomiser) josta aikaisemmin oli hyviä kokemuksia.
Hyvin toimi homma tälläkin kertaa, posti kulki kumpaankiin suuntaan (mainittakoon että Suomen Postin hintataso taas kerran aiheutti näppylöitä - kameran matkustus Englantiin maksoi tuplasti sen mitä paluumatka) ja lopputulos oli se mitä toivottiin.

Esimerkkikuva otettu Keski-Suomessa Sigman 70-300 APO-objektiivilla (70-millisenä).
Valotusta 20 x 3 minuuttia EQ2-jalustalla.



Isompi versio täällä:
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/milkyway_140809.htm
___
Tapio

MOK

Minut on puhuttu ympäri modatun kameran autuudesta ja niinpä ostin edullisesti Canon 1000D:n siinä ajatuksessa, että modaisin sen. Paneuduttuani tällä palstalla annettuihin yksityiskohtaisiin ja upeasti toteutettuihin ohjeisiin, varoituksen kellot alkavat kuitenkin kilkattaa. Onko yhteisöllä käsitystä siitä, kuinka moni oikeasti on toteuttanut muutostyön itse? Onko modaajilla ollut ammattinsa puolesta valmiiksi erikoistaitoja? Onko kuultu epäonnistumisista?
Onko kaupallisissa tarjouksissa suuria eroja?

Mikähän tässä nyt mahtaisi olla viisainta.

Matti Koskinen

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: MOK - 28.03.2010, 12:34:52
Onko yhteisöllä käsitystä siitä, kuinka moni oikeasti on toteuttanut muutostyön itse? Onko modaajilla ollut ammattinsa puolesta valmiiksi erikoistaitoja? Onko kuultu epäonnistumisista?
Onko kaupallisissa tarjouksissa suuria eroja?

Mikähän tässä nyt mahtaisi olla viisainta.

Matti Koskinen

Olettaisin että suomessa modaajat on laskettavissa kahdenkäden sormilla.
Itse modasin 350D:n. Modaamiseen vaaditaan malttia ja ehkä hieman hermojakin. Pikkutarkkaa näpertelyä, mutta ei se mitään erikoistaitoja vaadi. Jos itse modaa kameransa , niin kannattaa lähteä asenteella että kamera saattaa olla entinen modauksen jäljiltä.  Itse ryhdyin modaamiseen koska se oli halvin ratkaisu.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=343.0



Timo Kantola

Timpe

Lainaus käyttäjältä: MOK - 28.03.2010, 12:34:52
Minut on puhuttu ympäri modatun kameran autuudesta ja niinpä ostin edullisesti Canon 1000D:n siinä ajatuksessa, että modaisin sen. Paneuduttuani tällä palstalla annettuihin yksityiskohtaisiin ja upeasti toteutettuihin ohjeisiin, varoituksen kellot alkavat kuitenkin kilkattaa. Onko yhteisöllä käsitystä siitä, kuinka moni oikeasti on toteuttanut muutostyön itse? Onko modaajilla ollut ammattinsa puolesta valmiiksi erikoistaitoja? Onko kuultu epäonnistumisista?

Luin tuon http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d1.html ohjeistuksen läpi tällaisena asiaa ennen kokeilemattomana henkilönä + elektroniikka-asentajan ammattitaidon omaavana. Pari asiaa ja mahdollista pulmakohtaa nousi esiin:
1.) osien hukkaaminen ja kasaus väärin (paljon pieniä ruuveja etc.)
2.) liiallisen voiman käyttäminen ja vahinkovaurioiden tekeminen kameran rakenteisiin/elektroniikkaan (purkuvaiheessa)
3.) mahdolliset piiloviat (mm. staattisen sähkön purkautumisesta aiheutuvat ESD-ongelmat ja lattakaapelien liittimien mekaniikkakestävyys arveluttavat)

Tyon tekeminen vaatinee rauhallisen/häiriöttömän tilan ja systemaattisen luonteen tekijältään, mutta on varmaankin suoritettavissa onnistuneesti noiden ohjeiden perusteella. Lopputuloksen laatu riippuu sitten tekijän taidoista, mutta on yhden purku/kasauskerran verran tehtaan laatua heikompaa. Ylimääräiselle hukkakameralle tuollaisen voisi tehdäkin, muttei sille ainoalleen.
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Olen itse modannut 40D:n ja seurannut olan yli sekä 300D:n että 5D2:n modausta. Niinkuin sanottu niin se purkaminen ei ole teknisesti ollenkaan vaikeaa eikä vaadi mitään erikoistaitoja. Sellaista näpräämistä vain.

Hankalin vaihe varsinkin kokemattomalle voi olla juottaminen, jota tarvitaan sellaisen suojapellin irroittamiseen jotta päästään irroittamaan sen alla oleva lattakaapeli. Siinäkin juotokset ovat vain kiinnityksiä, eli mitään elektroniikkahommia ei joudu pähkäilemään. Lisähankaluutta tuo ainakin 40D:ssä kun se lattakaapeli on niin lähellä irroitettavaa juotosta. 5D2:ssä ei muuten tarvitse kolvia, sen modaaminen on muutenkin paljon helpompaa kuin noiden muiden.

Jos tykkää paljon kuvaamisesta eikä omista toista kameraa, niin sille ainoalle tosiaan ei kannattane lähteä tekemään lobotomiaa. Paras vaihto edelleen on ostaa parilla sadalla käytetty 20D tms. Modauspalvelujahan saa nykyään muuten Suomestakin Ylvan kautta.

Onnistumisen todennäköisyyttä kasvattaa kun hankkii selkeät ohjeet, opettelee ne etukäteen ja järjestää hyvän työympäristön ja paljon työkaluja saataville. Erityisen käteväksi havaitsin sellaiset pikkuiset muovikipot, johon laitoin joka vaiheesta tulleet ruuvit omaan kippoonsa säilöön.

Aika pessimistinen arvio Timpalla modaajien määrästä. Infrapunan näkeminen kiinnostaa kuitenkin muitakin kuin tähtikuvaajia ja tästä maasta löytyy jos jonkinlaista nörttiä. Itse veikkaisin reilua sataa.

Katselin tässä viimeksi toissapäivänä kun tuota samaa 5D2:a auotaan ihan perstuntumalta ilman mitään ohjeita. On niin helpon näköistä että melkein saattaisin itsekin uskaltaa modata tuon parin tonnin kameran.

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 28.03.2010, 15:40:52
Aika pessimistinen arvio Timpalla modaajien määrästä. Infrapunan näkeminen kiinnostaa kuitenkin muitakin kuin tähtikuvaajia ja tästä maasta löytyy jos jonkinlaista nörttiä. Itse veikkaisin reilua sataa.
Joo se oli hatusta, ja siitä mitä täällä foorumilla on ollu modaajaksi "ilmottautuneita". Eli ei mitään tarkempaa tietoa, reilu sata voi olla lähempänä totuutta.
Timo Kantola

Nurinniska Observatory

En jaksanut enää odottaa Baaderin IR/UV-korvausfiltteriä Teleskop-Serviceltä ja modasin eilen 1000d:ni. En kohdannut suurempia ongelmia paitsi pölyn, joka tuntui tunkeutuvan joka paikkaan heti kun CMOS-paketti filttereineen oli purettuna pöydällä... Työpisteen pölyttömyyteen siis kannattaa kiinnittää huomiota mielestäni enemmän kuin mihinkään muuhun ettei homma mene tuhraamiseksi, ja kannattaa hankkia kumipuhallin tai paineilmaa ennen kameran avaamista.
No, modaus kuitenkin onnistui, pölyä ei loppujen lopuksi jäänyt ainakaan suuremmin kameran sisuksiin ja ainakin kolvin kärki tarttui testikuvaan.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 29.03.2010, 10:48:56
En jaksanut enää odottaa Baaderin IR/UV-korvausfiltteriä Teleskop-Serviceltä ja modasin eilen 1000d:ni.

No niin ! Hyvä meininki - noin sitä pitää ! Noin minäkin sen tein , tilasin korvaavan Baaderin suotimen - kun tilaus oli tehty, oli myös päätös modauksesta tehty - ja eikun hommiin . Korvaava suodin tuli sitten viikon pari myohemmin, mutta eipä sitä ole kaivannut.

Onnittelut !
Timo Kantola

MOK

Hei

Kannustusta tuntuu löytyvän, kiitos siitä. Sitä paitsi modaamisen täytynee olla todella yleistä päätellen siitä, että heti yksi suoritus osuu satunnaisesti esittämäni kyselyn päivämäärälle.

Matti Koskiinen

Nurinniska Observatory

Lainaus käyttäjältä: MOK - 29.03.2010, 19:08:35
Kannustusta tuntuu löytyvän, kiitos siitä. Sitä paitsi modaamisen täytynee olla todella yleistä päätellen siitä, että heti yksi suoritus osuu satunnaisesti esittämäni kyselyn päivämäärälle.
Yleistä ehkä, vaikeaa se ei ainakaan ole. Joten ota sinäkin kamera pöydälle ja anna palaa  :smiley:
Ruuvien kanssa kannattaa olla järjestelmällinen ja jemmata ne vaikka pieniin purkkeihin. Itse liimasin pöytään kaksipuoleista teippiä ja tökkäsin siihen ruuvit kiinni ryhmitellen työvaiheittain.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

Kaizu

Auttaa, jos purkamisen dokumentoi hyvin toisella digikameralla. Jos kokoaminen ei tapahdu samana päivänä kuin purkaminen ja jos irroitettavien osien lukumäärä on enemmän kuin kolme, kokoamisen onnistumistodennäköisyys paranee huomattavasti dokumentoinnin myötä.

Kaizu
Kai Forssen

3p0

juu, kannattaa pitää palasista kirjaa kun modailee. ite rikoin ja korjasin 5DmkII:n pariin kertaan ja olen melko varma, ettei yksikään ruuvi ole enää entisellä paikallaan. ja kasatessa yksi ruuvi jäi tietenki yli. ja yksi semmonen prikkakin, ja toisella kerralla kaksi lisää... ja muutama kuminen läystäke ja semmonen ir-suodin... itse asiassa varmaan puolet osista on ihan turhia  :grin:
ja puhtaasta tilasta kiitokset laurille! eipähän oo flatit ihan kepardeja.
Otto Huhta
Herrain Raketti- & Tiedeseura

MOK

Purin sitten Canon 1000 -kamerani noudattaen saamiani neuvoja. Ei kuitenkaan mennyt hyvin! Selvisi, että oma kamerani on sieltä sisältä selvästi erilainen kuin tällä palstalla esitellyt. Etenin näppituntumalla. Ohuet lattakaapelit saa kyllä hyvin auki käyttämällä vetoapuna niihin tehtyä pientä reikää. Sen sijaan sen (kiiltävän) pellin poistaminen ei ollut ollenkaan helppoa. Se oli lujasti juotettu kahdesta kulmasta paikalleen. Toduuden kertoakseni se pelti meni lopulta aika huonoon kuntoon enkä laittanut sitä takaisin. Kuinkahan tärkeä se mahtaa olla? Olikos sen tarkoitus estää alla olevan mikropiirin lämmön pääsy vääriin paikkoihin?


Kun sitten en enää pystynyt järkeilemään oikeaa purkupolitiikkaa ja varoituksen kellojen ääni oli voimistunut sietämättömäksi, päätin palata lähtöruutuun. Se ei kuitenkaan ollut helppoa. Vaikeuksia tuli niiden ohuiden lattakaapeleiden kiinnittämisessä. Niistä on vaikea sanoa milloin ne ovat kunnolla paikallaan. Niihin on myös vaikea tarttua pitävästi millään. Ja siitä pienestä pyöreästä reiästa on selvästi vaikeampi työntää kiinni, kuin oli oli vetää auki. Reikä tuppaa venymään ja rikkomaan kaapelin. Kapeammat kaapeleista menivät paikoilleen helpommin, mutta mitä leveämpi kaapeli, sitä hankalampi. Yhdelle näytti liittimessä olevan kaksi päällekkäistä vaihtoehtoa, joista purkaessa olin huomannut käytettävän sisempää. Konstikkain oli takakannen ja rungon yhdistävä kaapeli, jossa on terävä mutka ja, joka katoaa näkyvistä kun kantta laittaa paikalleen. Siinä on jonkinlainen ihme lukitusläppä, mutta luulen, että se on irronnut kokoamisessa, koskapa kamerani on nyt  mykkä. Pakko avata uudelleen, kunhan kerään henkisiä voimia ja etsin paremmat pinsetit. Yksi ruuvi jäi yli.

Luulenpa, että Canonin tehtaalla on tähän kaapelikäsittelyyn omat erikoistyökalunsa.
Tämä ei selvästikään ollut hyvä idea minun sormilleni. En kylläkään voi väittää, ettei minua olisi varoitettu.
Kerron ehkä joskus kuinka tarina päättyy. Sanotaan, että vaikeudet kirkastavat ihmistä.

- Matti

GaryP

Lattakaapelien liittimissä on yleensä sellainen käännettävä klipsu, tarkistapas...

Sen pellin tarkoitus saattaa olla hurinan pitäminen erillään muusta virtapiiristä, eli ihan RF-suojaus.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Nurinniska Observatory

Matti, niiden lattakaapeleiden liittimissä on sellaiset muoviset lukot, jotka kammetaan ylös kaapelia irrotettaessa ja kiinnitettäessä. Hammastikku on hyvä työkalu niiden kanssa.
En usko että se peltilevy ajaa mitään oleellisen tärkeää asiaa; kamera varmasti toimii ilmankin sitä.

Oletko katsonut läpi nämä modausohjeet? http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d1.html
Ainakin oma 1000d:ni oli melkein samanlainen kuin 450d.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/