Mun drift align kokemus on toistaiseksi yhden todella surken session mittainen. Nyt jo naurattaa, mutta silloin ei. Mielestäni yritin sitä ristikkoa tarkentaa. Taisi jo epätoivon kyyneleet näköä sumentaa sen verran, että ei siitä tullut mitään.
Miikan kanssa olen asiasta keskustellut. Tässä on nyt ihan pakko mainita, että toivottavasti Miikka edelleen jakaa täällä erinomaisen hyvää asiantuntemustaan. Mun mielestä Miikka on nimenomaan välttänyt millään tavalla mainostamasta itseään, ainoastaan antanut hyviä neuvoja kaikkien käyttöön.
Tuntuisi, että lyhyemmällä polttovälillä (itselläni 500 mm linssi) PEC korjaus ei ole välttämätön autoguidausta käytettäessä. Hyvä napasuuntaus ja PHD guiding pitää tähdet kasassa. Seuraava askel onkin ottaa 8" Edge kuvauskäyttöön. Siinähän polttoväli on 2000 mm ja PEC korjaus voikin jo antaa lisää tarkkuutta hommaan. Eilen lueskelin celestronin PEC toolin käyttöohjeita ja siellä juurikin todettiin että sen käyttö helpottaa autoguidingin "kuormaa".
Eli voisiko juttu olla niinkin helppo, että laittaa ensin PHD guidaamaan ja sitten PEC toolin tallentamaan? Kun nyt tätä yrittää ymmärtää, niin PEC tool tallentaa matopyörän 8 minuutin kierroksen aikana tehdyt korjaukset. Ja guiding ohjelmahan tekee ne paljon silmää tarkemmin. Ei kai PEC toolille ole merkitystä, tuleeko korjaus liikkeet käsikapulasta kohmeisin sormin näpyteltynä tai guidaus ohjelman ja guidaus kameran kautta suoraan jalustan ST-4 porttiin?
Petri