Värikkäät auringonlaskut

Aloittaja kocmok, 31.01.2009, 20:38:13

« edellinen - seuraava »

weldor



Auringonlasku Kajaanin Valkealammella heinäkuussa 2008.
"Mistä tulemme? Keitä olemme? Minne menemme?"

-Paul Gauguin-


Havaintovälineet 25.8.2012 alkaen:

-Sky-Watcher 200P / HEQ5

Jarmo_

#31
Laivakuva  29.12.09


Aaku

Tällainen auringonlasku Riisitunturilla


JVO

Tänään olin huomaavinani normaalia enemmän punerrusta arskanlaskussa, voisiko Islannin tulivuorenpurkaus vaikuttaa vai kuvittelenko vain?

Timo Kuhmonen

Ursan postilistalla oli hiljattain muutama viesti aiheesta (Islannin tulivuori) alkaen 21.3.2010
http://www.ursa.fi/ursa/viestinta/listat/ilmakeha2-l/201003byindex.html



JVO

No nyt sitä pölyä sitten pitäsii ruveta olemaan kun jo lentoja peruvat sen takia.

http://fmi.fi/uutiset/index.html?Id=1271318319.html

m-P

Itsekkin tänään kuultuani noista lentojen perumisista aloin miettimään tuota vulkaanisten auringonlaskujen ja nousujen mahdollisuutta.
Tuhkan olisi siis noustava korkealle (stratosfääriin?), jotta se vaikuttaisi noihin ruskon väreihin..onko näin..vai voiko sillä olla vaikutusta vaikkei nousisi kuin troposfääriin  ?
Ilmeisesti tuhkaa on nyt ainakin suht matalalla (siis troposfäärissä), koska noita lentoja perutaan..( ?)

Pitänee tarkkailla tilannetta..

Millos Aaku olet Riisillä ollut kuvailemassa ?
Itse nimittäin olin siellä 19/2/10 ja aikalailla samanlaisia auringonlaskukuvia kertyi tykkypuiden lomasta(:
Kyseisellä reissulla oli muutenkin paljon ihailtavaa ja kuvailtavaa perinteisen tykkymaiseman lisäksi:
Aamulla kaunis kuunsirppi purppuralla taivaalla, päivän valjetessa komeat sivuauringot ilmestyivät ja väripilvien lisäksi,
ja auringon laskiessa todistin elämäni ensimmäisen vihreän välähdyksen, ja jopa pienen sinisenkin väriläikän.
Ei ole tainnut itsellä tulla vastaan kuvaa missä tuo välähdys näkyisi maan yllä, vaan yleensä aina merellä.

lauto

moi, tuohon tuhkan korkeuden vaikutukseen ruskoon voisi autta tieto siitä että mutama vuosi sitten karjalan metsäpalot aiheuttivat räikeän aamuruskon suomessa. minkälaiset mahkut hesassa on iltaruskoon?

Aaku

#39

Lainaus RED-I:ltä:
Millos Aaku olet Riisillä ollut kuvailemassa ?
Itse nimittäin olin siellä 19/2/10 ja aikalailla samanlaisia auringonlaskukuvia kertyi tykkypuiden lomasta(:


Moi !
Viimeksi olin Riisillä 29-30.1.10, eli tammikuun täydenkuun aikaan.
Tuo aiempi kuva on kolmen vuoden takaa.
Riisillä on aina huba käydä !

Jarmo_

#40
Onko tässä nyt tuhkaa ilmassa...
Aika normi auringonlaskulta näyttäis.
Kuvassa mukana kuu ja venus
Otettu tänään klo 21.17


Iso kuva

jtbo

Eihän tuo kovin punaista ollut, kun kävin kuvaamassa, mutta hetken oli sellaista ihan punaisen ja violetin välimaastosta olevaa pilvien reunoissa.

Sopivasti jäät lähti tuon tunnin aikana tuosta edustalta, mutta kun ei se auringonlasku oikein punertanut + pilviä liikaa päällä:


Oli veikeää, kun joutsen lensi tosi matalalla yli, näytti välillä jo että sehän tulee ihan kohti  :cheesy:

GaryP

#42
Laitetaan vielä espoosta yksi kuva. Niin paljon saivat (sääennusteet) uskomaan että jotain erilaista olisi tulossa... mutta ei tuo minun silmissä paljon poikkea normaaleista tilanteista. Hetki metsän taakse laskemisen jälkeen näytti tältä, ehkä illan värikkäin, täysin muokkaamatonkin kuvani.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Riqis

Lainaus käyttäjältä: red-i - 15.04.2010, 13:08:27
Tuhkan olisi siis noustava korkealle (stratosfääriin?), jotta se vaikuttaisi noihin ruskon väreihin..onko näin..vai voiko sillä olla vaikutusta vaikkei nousisi kuin troposfääriin  ?
Ilmeisesti tuhkaa on nyt ainakin suht matalalla (siis troposfäärissä), koska noita lentoja perutaan..( ?)
Pitänee tarkkailla tilannetta..

Samaa mieltä tästä. Klassinen tulivuorirusko näkyy verraten myöhään auringonlaskun jälkeen, mikä kielii siitä että tuhka on verraten korkealla. Esim. Pinatubon aiheuttamissa tulivuoriruskoissa tuhka oli korkealla ja säilyi siellä pitkään - ja yhtään lentoa ei Pinatubon tuhkan vuoksi peruttu esim. Euroopassa.

Eilisen aikana Suomen yltä kulkenut pilvi, on ollut liian matalalla aiheuttaakseen tulivuoriruskoja, ja samalla sopivan matalalla peruakseen lentoja.

Toisin oli 22.3.2010 Lapissa, kun Eyjafjallajökullilta lähtenyt ensimmäinen purkauspilvi Islannista oli noussut korkeammalle. Se ei peruuttanut lentoja, mutta aiheutti erittäin voimakkaan ja tummanpunaisen ruskon (ks. lukijoiden taivaankaaren ensimmäisen aukeaman kuvat uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä no 3/2010).
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

jtbo

Jos ne arvelut Katlan purkautumisesta osoittautuvat oikeiksi, niin silloin saattaisi olla enemmänkin punertavia auringonlaskuja, ainakin ovat väittäneet sitä kovemmaksi purkautujaksi eli tuhkakin nousisi korkeammalle, mutta jotenkin ei oikein voi toivoa moista, kas kun poloisilla Islantilaisilla on jo nyt aivan riittävästi murhetta tästäkin.