(Valoisa) Asenne ratkaisee

Aloittaja Pentti Karvinen, 21.01.2009, 07:46:19

« edellinen - seuraava »

Pentti Karvinen

Vaikuttaa siltä, että asenteesta ottaa valojen sammutus kiinni yön sydännä, vaikka kaikki järkisyyt painaa päälle ja rahakin (tai pikemminkin sen puute) avittaa.

Katuvalojen sammuttamispäätöstä ei vieläkään Imatralla

Nyt olisi muuten paikallaan saada sitä valaisutietoa kuntien päättäjille. Tielaitosta unohtamatta. Lama painaa nyt päälle ja muutaman vuoden päästä EU:n säästömääräykset energian kulutuksen suhteen. Eli valaisun uudistamista tullaan varmaan tekemään monessa paikassa ja jos ne nyt TAAS rakennetaan persaukselleen, niin seuraavat 30 vuotta on pelkkää "loistetta".

EDIT: Olen mielestäni jostain lukenut/kuullut, että jokin valaisuopas(?) olisi valmisteilla (Ursa ja yhteistyötaho(?). Tietääkö kukaan asiasta? Mikäli taas muistelen omiani, niin olisiko syytä saada valaisuoppaan tekeminen työnalle ja pistää menemään vaikkapa kuntiin ja päättäjille jakeluun. Sekä tyrkylle valaisinliikeisiin ja erilaisille messuille ja tapahtumiin. Sen tekoon voisi saada EU rahoituksenkin, sillä aihe on ollut kovasti pinnalla energian säästön kannalta EU:ssa.

EDIT2: Ompas vilkas aamu. :) Briti on tehneet tutkimusta. Brittitutkija varoittaa sammuttamasta katulamppuja
Pentti Karvinen / Rauma

jtbo

Sitä en ymmärrä kuinka ne katuvalot noita kolareita vähentää, kyllä minä näen toiset autot paljon kauempaa ilman katuvaloja, ainoastaan kevyen liikenteen osalta se mielestäni voisi vähentää onnettomuuksia, mutta kun sitä kevyttä liikennettä ei pienissä tuppukylissä varsinkaan öiseen aikaan ole.

Jokainen vaan tiehallintoon tekemään aloite oman alueensa katuvalojen sammuttamisesta öiseen aikaan, tarpeeksi aloitteita, niin kyllä siellä aletaan asiaa miettimään, sama noiden oikeaoppisten valaisinlaitteiden suhteen.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: jtbo - 23.01.2009, 21:02:36
Sitä en ymmärrä kuinka ne katuvalot noita kolareita vähentää, kyllä minä näen toiset autot paljon kauempaa ilman katuvaloja, ainoastaan kevyen liikenteen osalta se mielestäni voisi vähentää onnettomuuksia, mutta kun sitä kevyttä liikennettä ei pienissä tuppukylissä varsinkaan öiseen aikaan ole.

Kävin vuodenvaiheessa perheeni kanssa sukuloimassa Savossa ja matkalla Varkaudesta Kuopioon kohdalle sattui todella sakea alkuillan pakkaslumipyry, jossa edellä menijän takavalot katosivat jo noin 50 m matkalla kokonaan näkyvistä. Jonossa mentiin seitsemää kymppiä noin 100m välein etu-ja takasumuvalot päällä, mutta tästä huolimatta tien reunoja/pientareita oli hyvin vaikea nähdä valojen kantaman sisällä, koska tuuli/ajoviima etc. pöllytti vastaantulevien nostattamaa lumipöllyä pitkin tietä. Olinpa tuolloin vain todella (!) iloinen tuon Vrk-Kuopio tienpätkän 100% täysvalaistuksesta, vaikka muutoin valosaasteen tuomitsenkin  :shocked:
- Timo Inkinen

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 23.01.2009, 22:40:56
Kävin vuodenvaiheessa perheeni kanssa sukuloimassa Savossa ja matkalla Varkaudesta Kuopioon kohdalle sattui todella sakea alkuillan pakkaslumipyry, jossa edellä menijän takavalot katosivat jo noin 50 m matkalla kokonaan näkyvistä. Jonossa mentiin seitsemää kymppiä noin 100m välein etu-ja takasumuvalot päällä, mutta tästä huolimatta tien reunoja/pientareita oli hyvin vaikea nähdä valojen kantaman sisällä, koska tuuli/ajoviima etc. pöllytti vastaantulevien nostattamaa lumipöllyä pitkin tietä. Olinpa tuolloin vain todella (!) iloinen tuon Vrk-Kuopio tienpätkän 100% täysvalaistuksesta, vaikka muutoin valosaasteen tuomitsenkin  :shocked:

Poikkeuksellisia olosuhteita sattuu kuitenkin todella harvoin, valot voitaisiin kytkeä käyttöön sellaisten aikana, esimerkiksi jos on runsaasti liikennettä (oikeasti niin ettei pitkiä voi käyttää) tai keliolosuhteet vaikeat. Kaikki teknologia jne on olemassa vaikka tuon automatisointiin, ei ole vain tahtoa.

Itse ajelin marraskuisena sunnuntaina 700km matkan, kun oli 2008 vuoden pahin lumimyrsky päällä. Ihmettelin miksi kaikki ajoivat keskellä tietä, nopeutta joutui pitämään siinä 60km/h luokassa suurimman osan matkasta, kun ei paljoa nähnyt mitään. Katuvalaistuja osuuksia ei kovin monia osunut reitille, koska kujin pohjoiseen lännestä itään, jos ajaisi Oulun kautta niin katuvaloja olisi vaikka kuinka, samoin liikennettä niin että ajallisesti menisi reilusti kauemmin.
En nyt varsinaisesti kaivannut katuvaloja tuolloinkaan, sillä käyttämälläni reitillä liikenne oli varsin vähäistä, mielestäni siis lähinnä erittäin vilkkaassa liikenteessä niitä tarvitaan, yli 90% turhaa valosaastetta, sekin raha voitaisiin käyttää vaikka teiden päällysteiden uusimiseen.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: jtbo - 05.02.2009, 12:32:08
Poikkeuksellisia olosuhteita sattuu kuitenkin todella harvoin, valot voitaisiin kytkeä käyttöön sellaisten aikana, esimerkiksi jos on runsaasti liikennettä (oikeasti niin ettei pitkiä voi käyttää) tai keliolosuhteet vaikeat. Kaikki teknologia jne on olemassa vaikka tuon automatisointiin, ei ole vain tahtoa.

Näinhän se menee. Edes yksinkertainen kellokytkin olisi asiaa, jos tuolla saisi ne valot pois päältä vaikka klo 22-05 väliseksi ajaksi, jolloin pääteillä ei enää suurempia ruuhkia esiinny. Ketuttaisi itseänikin asua tuollaisen 100 % yövalaistun tien varrella, jos muutoin asuisi maaseudun "pimeydessä" hyvissä havainto-olosuhteissa. Kaupungissa jo lähiöiden yksittäisten katujen pimentämisestä olisi pientä apua, vaikka keskustaympäristön täysvalaisusta johtuva taustakajo jäisikin jäljelle. Kun vain olisi päättäjissä poliittista tahtoa ja laajakatseisuutta nähdä asioiden muutkin puolet kuin perinteinen "pimeys on pahasta..." luulo.
- Timo Inkinen

Kaizu

Katuvaloja tarvitaan silloin tällöin. Huonon sään aikana niitä voisi ihan rauhassa polttaa, ei häiritse tähtiharrastusta.
Jostain syystä on monessa kunnassa päätetty että valot ovat poissa kesällä ja päällä talvella. Kesällä pilvisellä ja varsinkin sateisella kelillä voi yöllä olla hyvinkin pimeää ja sen lisäksi yöaikaan teillä hortoilee paljon jalankulkijoita, useimmiten ilman heijastimia ja jotkut jopa humalassa ja pahimmat jopa polttavat tupakkaa. Lumisella kirkkaalla talvikelillä jalankulkijat näkyvät auton valoissa aivan hyvin. Silloin katuvalaistus on tarpeetonta joskus jopa ajamista häiritsevää.
Monin paikoin katuvalaistus on huonosti toteutettu. Valaistusta pidetään hyvänä silloin kun lamput näkyvät kirkkaina. Todellisuudessa valot häikäisevät autoilijan niin että kirkkaan valon alla oleva jalankulkija havaitaan vasta tömähtävän äänen perusteella.
Valojen päälläolon voisi helposti automatisoida niin että se tapahtuisi paikallisten sääolosuhteiden ja näkyvyyden perusteella. Tekniikka tähän on olemassa, halua ei.
Jokunen vuosi sitten Järvenpäässä sattui jalankulkijan kuolemaan johtanut onnettomuus joka mitä ilmeisimmin johtui katuvalojen sammuttamisesta kesäaikaan. Ravintolasta liikuttuneessa tilassa poistunut asiakas hoippui melkein viereisen nelikaistaisen kadun yli. Katuvalot olivat pois päältä, sää sateinen ja melko pimeä ja liikennevalot keltavilkulla. Jalankulkija selviytyi kahdesta kaistasta mutta kolmatta pitkin tuli noutaja, vilkkuvien liikennevalojen häikäisemä autoilija. Tapauksella ei ollut näkyvää vaikutusta sen enempää liikennevalojen kuin katuvalojenkaan päälläoloon. Tapauksesta kärsivät ainoastaan yliajaja ja yliajetun lähiomaiset, muita se ei suuremmin kiinnostanut. Ehkä päättäjät eivät ymmärtäneet syitä. En haluaisi uskoa että he tarkoituksella olisivat olleet tekemättä mitään, korkeintaan välinpitämättömyyttään tai laiskuuttaan.
Jalkakäytävien valaisua perustellaan turvallisuudella tai turvallisuuden tunteella. Aika selvää on että kompurointeja hyvä valaistus vähentää. Ryöstäjälle tms. sen sijaan tarjotaan paremmat työskentelyolosuhteet. Rosvo voi pimeässä tarkkailla valaistuja jalankulkijoita ja valita sopivan kohteen. Toimenpiteen jälkeen hän voi pimeyden turvin poistua paikalta. Helsingissä tällaista toimintaa on jo vuosikymmenet menestyksellisesti harjoitettu Kaisaniemen puistossa. Olen itsekin joutunut siellä ryöstöyrityksen kohteeksi. Olin silloin nuori ja vikkelä ja poistuin paikalta vielä rosvojakin nopeammin.

Kaizu 
Kai Forssen