Newtonin lait roskakoriin

Aloittaja rafael, 24.10.2006, 20:29:13

« edellinen - seuraava »

rafael

Eilisessä tv ohjelmassa käsiteltiin pimeää ainetta, jota on etsitty toistakymmentä vuotta ,ei ole löytynyt. Eräs asiantuntija oli sitä mieltä että pimeää ainetta tai energiaa ei ole olemassakaan, vaan kyse on newtonin laista jotka eivät toimi suurilla etäisyyksillä , niinpä, :o

HH

Kyllähän tuo tuli katsottua....varsin mielenkiintoinen dokumentti täytyy myöntää....Yle Teema taitaa uusia tuon lähetyksen loppuviikosta, tarkkaa päivää en muista....Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei Newtonin lait ole absoluuttinen totuus (muuta kuin omalla planeetallamme), kuten jo tämäkin ohjelma sen osoitti....Niinpä, pimeä energia ja aine, kunpa noihin saataisiin pikaisesti vastauksia...ja kun niitä aletaan saamaan (jos aletaan) niin veikkaanpa, että siinä menee useampikin laki uusiksi ???

rafael

Kyllä  , olen taipuvainen uskomaan samoin kuin HH varsinkin kun pimeää ainetta on etsitty oliko se nyt 16 vuotta eikä mitään löydy , aika turhauttavaa,eipä silti ,kyllä noilla suurilla etäisyyksillä on aika paljon pielessä muutkin asiat, esim. M33 on nyt miljoona  v-vuotta kauempana kuin oli aikaisemmin , eli jatkuvasti  tulee uusia " totuuksia" . Aika mielenkiintoista seurata. ::)

RJ

Lainaus käyttäjältä: rafael - 24.10.2006, 20:29:13
Eräs asiantuntija oli sitä mieltä että pimeää ainetta tai energiaa ei ole olemassakaan, vaan kyse on newtonin laista jotka eivät toimi suurilla etäisyyksillä , niinpä, :o

En tiedä mitä ohjelmassa on puhuttu, mutta Newtonin lakien toimimattomuuden havaitsemiseksi ei tarvita pimeää ainetta/energiaa.

Newtonin lait toimivat epätarkasti jo aurinkokuntamme mittaskaalassa (merkuriuksen perihelin kiertyminen, valon taipuminen auringon läheltä kulkiessaan, gps-paikannus), joten toimimattomuuden toteamiseksi ei tarvitse mennä edes kovin suurille etäisyyksille avaruudessa.

Lainaus käyttäjältä: HH - 25.10.2006, 13:32:01
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, ettei Newtonin lait ole absoluuttinen totuus (muuta kuin omalla planeetallamme), kuten jo tämäkin ohjelma sen osoitti....Niinpä, pimeä energia ja aine, kunpa noihin saataisiin pikaisesti vastauksia...ja kun niitä aletaan saamaan (jos aletaan) niin veikkaanpa, että siinä menee useampikin laki uusiksi ???

Absoluuttista totuutta ei fysiikassa etsitä, eikä lait mene varsinaisesti "uusiksi" koskaan! Tarkoituksena on muodostaa yhä tarkempia ja kattavampia matemaattisia kuvauksia luonnosta. Uudet mallit eivät kuitenkaan vähennä vanhoen teorioiden ja lainalaiksuuksia arvoa: ne pätevät jokatapauksessa omalla alueellaan.

Newtonin lakien epätarkkuus on tiedetty  jo ~100 vuoden ajan ja tarkempi kuvaus liike- ja gravitaatioilmiöille on siis Einsteinin suhteellisuusteoriat. Olet hyvässä seurassa mielipiteesi kanssa :)

Pimeä aine ja energia ovat toki mysteerejä, eikä niiden olemassaolon puolesta/vastaan voida sanoa pitävästi vielä oikein mitään. Elämme mielenkiintoisia aikoja, koska hommaan saadaan lisävalaistusta jo tämän vuosikymmenen puolella hiukkasfyysikoiden LHC-kiihdyttimen avulla!