HHH - Henkilökohtaiset havaintohaasteet/projektit

Aloittaja Never, 13.01.2009, 16:49:47

« edellinen - seuraava »

Never

Itselläni oli vuodesta 1998 lähtien projektina bongata kaikki Messier-kohteet ja kaikki planeetat. Pluto ei tietysti ole enää planeetta, mutta se pitäisi ainakin vielä bongata. Omat haasteet ja projektit vaihtelevat usein ihan myös mielialan mukaan. Viimeisimmät ovat:

Pluto
Tätä on pari kertaa yritetty mutta ei positiivisin tuloksin.

The jet in Messier 87
Ei ole tullut kokeiltua. Oma 20-senttinen putkeni saattaa myös olla liian pieni.

Pease 1 in Messier 15
En ole yrittänyt, mutta erittäin haastava 20-senttiselle.

The Horsehead Challenge
Lähinnä on tullut tarkasteltua mikä on pienin instrumentti jolla kohde (B33) näkyy.

IC 1296 close to Messier 57
Juuri ja juuri 20-senttisen putken rajoilla oleva galaksi.

10 asteroids without optical aid
Aikaisempi haaste oli nähdä 5 asteroidia paljain silmin, mutta päätin että se on liian helppoa. 2/10 nähty - Vesta ja Ceres.

Mayall "C" (C39) in Messier 33
M33 kirkkain pallomainen 15.9 magnitudia. Täytyy varmaan kokeilla suoraan isommalla putkella.

Messier 81 without optical aid
Nähty 3 kertaa.

Mayall II (G1) in Messier 31
Lähinnä että näkyykö 4.7" Skywatcherilla. Näkyy helposti 20-senttisellä.

Hickson 92 - How low can you go?
Kuin edellisessä. Tal-1 olen kohteen nähnyt, joten pitää kokeilla vielä pienemällä.

Simeis 147 (Sh2-240) - A challenge?
Tämän onnistuin näkemään viime vuonna 4.7" putkellani.

The Moons of Mars - Phobos & Deimos
Molemmat nähty vaivoin 1./2.11.2005.

Maffei I (UGCA 34) with medium apertures
2 kertaa olen kokeillut 20-senttisellä mutta ei ole näkynyt.

3C 273 / PGC 41121 - The Closest Quasar
Tämä nyt näkyy jo 8-senttisellä...

Berkeley 29 - The Most Distant Open Cluster?
Ei erikoinen, himmeä ja ehkä kaukaisin avonainen linnunradassamme.

NGC 6846 & IC 1311 - The Challenging Open Clusters in Cygnus
Pari vaikeaa avonaista lisää.

Sitten vielä muutama haaste paljaille silmille:
1.) Venus, Mercury and Jupiter during the day
2.) Messier 27
3.) Nebulosity in Messier 45
4.) Messier 101
5.) Neptune
6.) Moons of Jupiter
7.) Crescent of Venus
8.) A nova
9.) 10 comets (5/10 nähty)

Kertokaa myös muut projekteistanne, kuvaus, katselu... kaikki käy  :azn:

/Jaakko

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Never - 13.01.2009, 16:49:47
The jet in Messier 87
Ei ole tullut kokeiltua. Oma 20-senttinen putkeni saattaa myös olla liian pieni.
Visuaalisesti en ole havainnut mutt olen kuvannut tuon. Ongelma oli että jetti tuppasi hukkumaan galaksin hohteen sisään. Kuvaa joutui käsittelyssä himmentämään että suihku löytyi. CN foorumilla joku kertoi havainneensa jetin visuaalisesti, edellytyksenä oli hyvä seeing ja tolkuton suurennus.

Lainaa
Pease 1 in Messier 15
En ole yrittänyt, mutta erittäin haastava 20-senttiselle.
Kuin edellä kuvattu mutta ei nähty. Vaatii erotuskykyä
Lainaa
IC 1296 close to Messier 57
Juuri ja juuri 20-senttisen putken rajoilla oleva galaksi.
Myös kuvattu mutta ei nähty, M57 häikäisee vieressä.

Minulla on tavoitteenani havaita (kuvata) joitain gravitaatiolinssejä niin että linssi on havaittavissa. Yksi on bongattu ja muutama on siinä kinthaalla, eli kuvattu mutta linssi efektiä ei ole ollut näkyvissä. Hommaa vähän vaikeuttaa kohteiden etäisyys ja punasiirtymä. Kvasaarit yleensä hohtavat näkyvällä alueella punasiirtynyttä UV:ia mutta tavalliset galaksit tuppavat menemään IR alueelle.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

Mulla on vaikka mitä projekteja.

Moni noista mitä Jaakko luettelit sisältyy mun ohjelmaan heti kun siellä alueella (taivaalla siis) liikun.

M33:n pallomainen ja Hb osioita siitä(jos mahdollista 18":lla)

Sitten tietenkin Einsteinin risti. Ainakin edes tähtimäisenä tai erottaa jotain kuvioo. En ole edes yrittänyt vielä, joten en tiedä edes että näkyykö.

Encken jako Saturnuksen renkaista, ei sitä enken minimaa jota ei ole oikeasti olemassa vaan se jako siitä renkaiden ihan ulkoreunalta.

Tuplakvasaarista Q0957+561 näin häilyväisen havainnon tuossa syksyn alussa. Tämä oli ensimmäinen ns. haasteeni

Venuksen oon nähnyt päivänvalossa ja se oli helppoa, kun vaan kohdisti sen sieltä taivaalta.

http://www.astronomy-mall.com/Adventures.In.Deep.Space/ultimate.htm  tuossahan noita on muutamia.

Pimeitä sumuja. Näitä en ole vielä tietoisesti ainakaan havainnut muutakuin B33:sta. Jos jollain on heittää hyvää dark nebulaa niin laittakaa vinkkiä.

Kohteiden paljouden edessä päätin, että kun havaitsen esimerkiksi jonkun tähtikuvion suunnalta, niin havaitsen ja piirrän sieltä kaikkea ja "kaiken". Erittelemättä että "katselen nyt messiereitä kun ne on niin hienoja" vaan "pyrin" havaiinnoimaan ja piirtämään myös vähäpätöisemmät asterismitkin. Toivon että siina samalla löydän ja havainnoin jotain näitä haasteellisimpia kohteitakin.

Itseasiassa tuloistin juuri 150 sivua karttoja ja piirrustuslomakkeita ja sain musteen loppumaan tulostimesta. Perjantaina olen menossa Rämsööseen viikonlopuksi ja on vielä samaiselle päivällä luvattu selkeetä. Ennen kuun nousemista olen suunnitellut havainnointia Kassiopeijan suunnalta ja siellä on monta haastavaa planetaarista jota aion havaita.

-- Edittinä vielä loppuun että M45 heijastussumusta on epävarma havainto uudenvuoden tienoilta 28x110 kiikareilla. Täytyy koitaa perjantaina uusiksi, jos vaikka havainto varmistuisi.

Iiro Sairanen

Periaatteessa on moniakin projekteja meneillään, mutta enpä ole niitä kovinkaan vakavasti ottanut. Käytännössä katson ja piirrän kuitenkin kaikki kohteet, mitä kulloinkin käytössä olevaan karttaan on merkitty. Pääpainona on galaksit ja kohteet, joita muut eivät juurikaan havaitse. Nämä ovat niitä himmeitä tuhnuja, jotka useimmat ohittavat aivan suotta.

Pekan mainitsemaa Einsteinin ristiä olen kokeillut muutama vuosi takaperin, mutta sitä en nähnyt. Linssinä oleva galaksi oli kuitenkin helppo kohde. Myös M33:n ja M31:n pallomaiset ovat olleet havaintolistalla vuosia. M31:stä olen muutamia jo havainnutkin.

Syksyllä tuli nähtyä muutama pimeä sumu muun suhailun ohessa. Erityisesti mieleen jäi Cocoon Nebulasta lähtevä pitkä, käärmemäinen pimeä sumu B168 (?). Samoin Linnunradan alueelta löytyy monia hienoja kohteita. Pimeät sumut tarvitsevat vain erityisen pimeän taivaan, joten tämä ala on jäänyt hieman vähemmälle.

Plutoa yritin Jaakon kanssa keväällä etelän havaintoreissulla, mutta aivan satavarmaa havaintoa en saanut. Pääsyy tähän lienee se, että yritykset jäivät aina aamuhämärään, kun DS-kohteet pitivät kiireisenä. Samassa paikassa oli tarkoitus nähdä Hevosen pää TAL-1:llä, mutta onnistuin jättämään H-beta-filtterin kotiin niin en edes jaksanut yrittää. Samoin onnistuin ryssimään M81:n paljain silmin, kun tein sokkohavainnon muutaman asteen väärästä paikasta  :cry:

Myös M87 jettiä olen kokeillut, mutta en onnistunut siinä 18" putkella.

Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--