Komeetta Lulin (C/2007 N3)

Aloittaja Timpe, 10.01.2009, 12:11:49

« edellinen - seuraava »

Julius

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 18.02.2009, 17:40:32
Eilen 17.2  laitoin kellon herättämään klo 02:00, ja kas - oli selkeetä!
Tässä yksi yksittäinen 8min valotus 15cmF5 putkella, komeettaa seuraten.

Hieno otos Timo!

Heräsin neljän korvilla aamusella ja virittelin kameran kuvauskuntoon
vain todetakseni Lulinin jo menneen puun taakse :angry:

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 18.02.2009, 17:40:32
Tässä yksi yksittäinen 8min valotus 15cmF5 putkella, komeettaa seuraten.

Jep, hieno kuva kaimalla :cheesy:
Yksi kysymys seurannasta: kuinka tuo komeetan seuranta hoitui? Jalustan automaattitoimintoja käyttäen (esim. autoguiderilla) vai olitko itse ohjainputken takana?
Omassa Geminin FS2 goto-kapulassa olisi "comet tracking" mahdollisuus, jolloin kapulalle kerrotaan komeetan RA/DEC liikkeen suuruus per päivä, mikä jälkeen seuranta menee komeetan tahtiin. Käytännön kokemusta ei ole tuon toimivuudesta, mutta Lulin olisi hyvä koekaniini tähän testiin.
- Timo Inkinen

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 18.02.2009, 18:12:45
Yksi kysymys seurannasta: kuinka tuo komeetan seuranta hoitui? Jalustan automaattitoimintoja käyttäen (esim. autoguiderilla) vai olitko itse ohjainputken takana?

Manuaalisesti 20cm F5 ohjainputkella - tosin ihan sisältä lämpimästä käsin
Timo Kantola

avanti

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 18.02.2009, 00:45:07
Ok, siitä saa jonkinlaisen käsityksen jo, se haraa varmaankin tähtien näennäisestä kulkusuunnasta 80-90 astetta, joten ei kai tuosta voi nauttia kuin kunnon goto-laitteilla??? Siis kuvausmielessä.

Mitenkäs tuota voisi keinotekoisesti yrittää seurata? Onko kikkoja takataskussa? Pitäisi saada toinenkin moottori tikittämään, mutta nyt on liian myöhäistä alkaa ohjelmoimaan tuota. Basicillä voisi antaa ohjeita tuolle MTS3:lle. Olisihan tässä kyllä vielä viikko aikaa...

Kari

Minulla kun on vain kiikarit ja (raskas) kamerajalusta, niin saavat viisaammat vastata noihin kysymyksiin.

Tämä vastaus menee varmaankin jonnekin pohjimmaiseksi, mutta kun mulle vastasit niin..

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

GaryP

Lainaus käyttäjältä: avanti - 20.02.2009, 00:41:11
Minulla kun on vain kiikarit ja (raskas) kamerajalusta, niin saavat viisaammat vastata noihin kysymyksiin.

Tämä vastaus menee varmaankin jonnekin pohjimmaiseksi, mutta kun mulle vastasit niin..

ML


En kai... siis sinulle esittänyt jatkokysymystä... sen heitin ilmaan kaikkien vastattavaksi. Sinä vaan satuit olemaan se edellinen kirjoittaja, ja kommentoin antamaasi suuntavinkkiin.
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

wizardd

Huomisillaksi lupaa hyvää säätä ja Lulin kiipeää jo puolenyön korville sopivalle korkeudelle ilman Kuun häiriötä  :grin:

Keskiviikkona Lulin on lähimpänä Maata, ja ylläri ylläri - lupaa täysin pilvistä ja lumimyräkkää. Eli jos ei ole vielä tullut käytyä Lulinia ihailemassa niin huomenna varmaankin on todella hyvä mahdollisuus suuressa osassa maata.

VeikkoM

Tuoreimmat havainnot kuvineen ja lukuarvoineen löytyvät jaoston komeettasivuilta:

http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/kpk/komeetat/c2007n3


Komeetta liikkuu melkein ekliptikan suuntaisesti. Se liikkuu vastakkaiseen suuntaan
kuin planeetat ja Kuu.  Liikesuunta on sama kuin tähtitaivaan vuorokautinen liike,
joten seurantaa kai pitäisi kiihdyttää normaalinopeudesta, jos haluaisi eliminoida
komeetan liikettä.  Liikesuunta kuintekin poikkeaa sen noin 20 astetta tähtien
vuorokautisesta liikkeestä.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Juha-Matti Penttilä

#37
Tässäpä on minun ensihavainto viime yöltä 22.2 Komeetta Lulinista. Tämäpäs onkin vaikea kohde kuvattavaksi pitkällä polttovälillä, ei tahdo pysyä paikoillaan.

Tässä on yksittäinen 165 sekunnin valotus, herkkyys 1600, kuvattu 10" newtonilla ja Canon 400D kameralla.



Tähän kuvaan on yhdistetty 10 kpl 165 sekunnin valotuksia ja pinottu DeepSkyStackerilla. DSS on yhdistänyt tähdet ja komeetan.



Kuvat olen käsitellyt vanhalla kuvaputki monitorilla, jossa tummat sävyt menevät tukkoon. Tällä näytöllä nämä kuvat näkyy ihan hyvin, mutta todellisia sävyjä en vielä tiedä. Käsittelen kuvat uudestaan kunhan palaan taas oman tietokoneen äärelle.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Never

Sain eilen vajaan 3 tunnin havaintosession alle pilvien lomasta. Lulin näkyi helposti paljain silmin Saturnuksen alapuolella. Onnistuin kuin onnistuinkin myös repimään taivaalta esiin Cereksen, toistamiseen. Jouduin makoilemaan patjalla noin tunnin ennen kuin olin varma havainnostani. Nyt tietysti taivas on täysin pilvessä, mutta toivotaan että selkenee vielä viikolla jotta voisi yrittää uudestaan.

/Jaakko

Miika

Olin myös viime yönä katsomassa Lulinia 10" putkella. Omalta havaintopaikalta ei olisi komeettaa näkynyt ilman kiikareita tai putkea, koska taivas oli melko oranssi läheisten valojen ja ohuiden pilvien vuoksi. Ydin eroittui selvästi, mutta pyrstöä en nähnyt.
Miika V.

J-P

Upea kuva Juha-Matti!

Jotain on pielessä DSSn asetuksissa tai jossain, koska yksittäinen kuvasi näyttää paljon paremmalta,
kuin pino?
Niin tai näin, hieno saavutus.

J-P

jmantyla

#41
Lainaus käyttäjältä: wizardd - 20.02.2009, 17:38:10
Huomisillaksi lupaa hyvää säätä ja Lulin kiipeää jo puolenyön korville sopivalle korkeudelle ilman Kuun häiriötä  :grin:
Selkeää luvattiin monena iltana viime viikolla. Olin kolmena yönä hereillä, kahtena taivas oli umpipilvessä. 21.2. klo 0330 taivas
oli puolipilvinen ja päätin yrittää. Tulos tässä klo 04.00:

[Pentax K200D 135/2.8 50 s. ISO800]
Seeing oli ehkä 3 ja taustataivaalla oli jotain utua tai valosaastetta Tampereen Hervannan suunnasta. Kuvaaminen oli lähes epätoivoista
puuhaa pilvien rakosista. Puolet kuvista meni pilalle, kun pilvet peittivät kohteen kesken valotuksen.
Uranometria 1 -kirjan mukaan vasemmassa yläkulmassa näkyvä tähti on Vir 13, jonka kirkkaus on noin 5,5 mag. Lulin olisi tämän mukaan
noin 6 mag. Se olisi voinut näkyä paljain silmin, mutta ei näin huonon seeingin vallitessa.
Tällä kertaa sain komeetan visuaalisesti esiin 150 mm Newtonilla. Kohde oli hyvin kaunis 40 mm okulaarilla, noin täydenkuun kokoinen vihertävä
soikula, josta erottui edessä ja takana pyrstöt. Auringon suunnassa on ilmeisesti jonkinlainen savu- tai pölyvana, jota komeetta jättää
jälkeensä kiertäessään "takaperin" planeettoihin nähden. Varsinainen pyrstö osoittaa Auringosta poispäin.
Kun sain kameran kaukoputken jatkeeksi, pilvet peittivät taas komeetan ja lopulta se häipyi puunlatvojen taakse...  :embarrassed:

Jorma M.
Kangasala

Juha-Matti Penttilä

#42
Kiitos kommenteista J-P!

Laitetaanpa tällainenkin versio näytille. Tähdet on vain kohdistettu DSS:ssä, jolloin komeetasta tulee suttuinen.



EDIT: muokkasin kuvan uudestaan.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Marko.J

Todella hieno kuva, Juha-Matti! Erityisesti pidän noista väreistä tuossa viimeisessä versiossa.

Piti itsenikin tuota yrittää viime yönä, mutta pilvet penteleet valtasivat täällä päin taivaan pian pimeäntulonjälkeen...  :cry:
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Jarska

Todella hienoja ovat Juha-Matin kuvat.

terv.Jari Ylioja