Okulaareja tämmöiseen putkeen dobson peiliputki 203/1200

Aloittaja tähtiukko89, 21.10.2006, 14:54:50

« edellinen - seuraava »

tähtiukko89

Olisin halunnut kysyä että millaisia okulaareja olisi hyvä hankkia tämmöiseen putkeen. Omistan jo plössl 25mm, 2" 28 mm ja 2x barlow vaikka tuossa on hyviä niin olisi kiva tehdä varastoon vähän laajennusta.. ;D ja vielä nuista suodattimista että millä suodattimella saa parhaiten näkymään planeetat ja millä taas sumut  ???

pappa

32mm ja 15mm ja laajakulmina niin johan paukahtaa halutut kohteet esille ja katseltavaa riittää...
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

rafael

Sanoisin että Plössl 12mm ja 7,5 mm olisivat hyvä hankinta. Sumuille sopivat Lumiconin UHC suodin ja myös O-III joka auttaa myös valosaasteeseen jonkin verran . Heijastus-sumujen ja galaksien katseluun minulla on orionin skyglow .

J-M

Sanoisin, että hankipa 12 tai 15 mm plössl. Kun sulla kerran on tuo 2x barlow, niin saat sillä 6 tat 7,5. Nämä soveltuvat sinun putkellasi loistavasti planeettahavainnointiin.

Mitä tulee suotimiin, niin UHC tuo loistavasti esiin sumuja. O-III soveltuu aika rajalliseen määrään sumuja, joten ainakin alkuvaiheessa jättäisin sen itse hankkimatta. Planeettahavainnointiin et pääsääntöisesti tarvitse suotimia, ellet sitten ihan tiedettä ala tehdä. Silloin setti värisuotimia voi auttaa asiaa. Jos haluat "yleisplaneettasuotimen", niin hanki vaikka Baader Neodymium Moon & Skyglow suodin. Se on edullinen, ja parantaa aurinkokunnassa olevien kohteiden kontrastia ihan kivasti. Mulla on sellainen, ja olen ollut ihan tyytyväinen, vaikka tällaiset yleissuotimet aina vähän kompromisseja ovatkin.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

tähtiukko89

Kiitoksia vastauksista...pitääpä kunnolla ruveta säästämään nyt rahaa niin pystyy hankkimaan kunnon vehkeen tuohon putkeen.. ;D..paljoko sitten tuollainen UHC suodattimella on sitten hintaa jos sellaisen hankin?

rafael

#5
 Baaderin UHC suodin maksaa kait jotain 70 €,ei mikään halpa, niinkuin tässä hommassa melkein kaikki varaosat ,jos haluaa hyvän . 2" suodin maksaa 115 €. >:(

Oscuro

#6
Minulla on skywatcher 150/1200 dobson. Minulla on vain ne vakio okulaarit (10mm ja 25mm). Ajattelinkin että olisiko seuraavaksi järkevämpää ostaa jokin okulaari (plössl 32mm tms.?) vai sitten semmoinen UHC-S suodin? Vai vaikkapa barlow?
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Toni

LainaaMinulla on skywatcher 150/1200 dobson. Minulla on vain ne vakio okulaarit (10mm ja 25mm). Ajattelinkin että olisiko seuraavaksi järkevämpää ostaa jokin okulaari (plössl 32mm tms.?) vai sitten semmoinen UHC-S suodin? Vai vaikkapa barlow?

Jos vain budjetti kestää, hanki kaikki. Minulla 200/1000 dobsoniin seuraavat okulaarit: 40 mm, 17 mm ja 10 mm, 2x ja 3x Barlowit ja suodattimet: UHC, O-III, punainen ja harmaa. Kertainvestointina kaikki mitä mainitsit saattavat vähän kirpaista, mutta  iloa niistä on varmasti pitkään. Digikuvaukseen verrattuna visuaalihavaitseminen on sentään vielä halpaa lystiä.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

rafael

Laskujeni mukaanjos ostat 7,5mm  ja 32 mm okulaarit (celestron omni tai super plössl) niin sinulla on suurennokset 37,48,120,160 ja siihen Barlow 2x niin se tekee 75,96,240,ja320 ,UHC suotimen voit ostaa myöhemmin . Kyllä alkaa näkymään maisemia taivaalta . ::)