Baader UHC-S

Aloittaja artoni, 26.07.2006, 19:51:09

« edellinen - seuraava »

artoni

Hei! Kertokaas omia kokemuksianne Baader UHC-S suodattimesta. Itte ostin sellasen ja toiveikkaana odottelen, jotta pääsis sumuja katteleen. Se ei vissiin oikein muuhun käykkään kuin sumuihin?

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: artoni - 26.07.2006, 19:51:09
Hei! Kertokaas omia kokemuksianne Baader UHC-S suodattimesta. Itte ostin sellasen ja toiveikkaana odottelen, jotta pääsis sumuja katteleen. Se ei vissiin oikein muuhun käykkään kuin sumuihin?
En ole juurikaan visuaalisesti ko. suodinta käyttänyt, mutta usein valokuvauksessa. Käytännössä se tehoaa sumukohteisiin niin, että pystyn valottamaan n. neljä kertaa pidempään, ennenkuin taustataivas alkaa valosaasteessa häiritsemään. Eli aika tehokkaasti vaimentaa valosaastetta. Uskoisin, että toimii mainiosti myös visuaalisesti.
Vesku
www.vkastronomy.com

Munkki

Itse meinasin tipahtaa havaintojakkaralta kun ekan kerran koitin suotimia. En olisi millään uskonut kuinka suuri vaikutus filtterillä voi olla.  Erityisesti UHC on hyvä yleissuodin. Itelläni on Astronomikin UHC, mutta läpäisykäppyrät ovat lähes identtiset Baaderin kanssa. Omat kommenttini ovat siis pelkistä visuaalihavainnoista.
Mikko Salokannel

Iiro Sairanen

Erittäin käyttökelpoinen ja monipuolinen sumusuodin, sopii lähes kaikille sumuille paitsi heijastussumuille. Auttaa todella paljon sumujen näkymiseen parantamalla kontrastia. Ei himmennä taustatähtiä läheskään niin paljon kuin esimerkiksi O-III. Omasta okulaarisalkusta löytyy kaikki perussuotimet, joista UHC-S:ää olen käyttänyt selvästi eniten :)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

artoni

Kiitos kaikille vastanneille. Kyllä tässä aika pian pääsee testaamaan filtterin toimintaa.  :)

Munkki

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 26.07.2006, 21:25:21
Erittäin käyttökelpoinen ja monipuolinen sumusuodin, sopii lähes kaikille sumuille paitsi heijastussumuille. Auttaa todella paljon sumujen näkymiseen parantamalla kontrastia. Ei himmennä taustatähtiä läheskään niin paljon kuin esimerkiksi O-III. Omasta okulaarisalkusta löytyy kaikki perussuotimet, joista UHC-S:ää olen käyttänyt selvästi eniten :)

Iiron kommenttiin sellainen lisäys, että valosaasteisilla paikoilla UHC toimii ainakin osin myös valosaastesuotimena ja voi täten antaa jelppiä myös heijastussumuille. Ite en ole vielä päässyt testaamaan miten varsinaiset valosaastesuotimet toimivat UHC suotimeen nähden, mutta mun pitäs saada syksyllä käsiini jonkinmoinen SkyGlow filsu joten sitten tiedän paremmin.
Mikko Salokannel

Toni

LainaaIiron kommenttiin sellainen lisäys, että valosaasteisilla paikoilla UHC toimii ainakin osin myös valosaastesuotimena ja voi täten antaa jelppiä myös heijastussumuille. Ite en ole vielä päässyt testaamaan miten varsinaiset valosaastesuotimet toimivat UHC suotimeen nähden, mutta mun pitäs saada syksyllä käsiini jonkinmoinen SkyGlow filsu joten sitten tiedän paremmin.

Minulla valosaastesuodattimen (Celestron LPR) käyttö loppui lähes täysin, kun hankin UHC-S:n. Yleissuodattimet hävittävät taajamaolosuhteissa suurimman osan taustatähdistä ja lisäävät kontrastia mitättömän vähän.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Munkki

Lainaus käyttäjältä: Toni - 30.07.2006, 16:08:18
Minulla valosaastesuodattimen (Celestron LPR) käyttö loppui lähes täysin, kun hankin UHC-S:n. Yleissuodattimet hävittävät taajamaolosuhteissa suurimman osan taustatähdistä ja lisäävät kontrastia mitättömän vähän.

Valaiseppa Toni meitä näyttääkö Celestronin UHC/LPR:n lasiosa kuinka paljon erilaiselta kuin Baaderin UHC-S?

Spekuloin vain, että läpäisykäyrät ovat niin samannäköiset, että voisi jopa kuvitella olevan sama glasi molemmissa. Valmistaja on sitten vaan tehnyt oman runkonsa...
Mikko Salokannel

hm

Munkki spekuloi aivan oikeasuuntaisesti. Baaderin ja Celestronin samalta näyttävät suodattimet ovat täsmälleen samaa tavaraa. Baaderilla ja Celestronilla on aiemmin ollut runsaasti yhteistyötä mm. okulaarien alalla, nykyään myös suodattimissa.

Hannu Määttänen