Muut havaintolaitteet > Jalustat ja seurantalaitteet

Jaksollisen virheen lähteitä

(1/4) > >>

Vesa Kankare:
Olen pähkäillyt oman jalustani jaksollisia virheitä ja tuli mieleen, että miten paljon näissä halpisjalustoissa tuota nopealiikkeistä jaksollista virhettä tulee noista moottorin pienistä rattaista. Meinaan vaikka jalustani matopyörästön jaksollinen virhe on 50", se liikkuu kuitenkin melko hitaasti, noin 10 minuutin jaksolla. Autoguiderin pitäisi selvitä tuollaisesta leikiten. Sinä aikana kuitenkin noiden moottorirattaiden kaikki hampaat on käyty kaikki läpi, joten voisiko tuota nopealiikkeistä seurannan "kohinaa" tulla noista pikkurattaista ja miten paljon auttaisi vaihtaa ne ja moottorit laadukkaampiin?

Timo-Pekka Metsälä:
Tuo 10 minuutin jakso johtuu matoruuvista itsessään, eli se luultavimmin pyörähtää ympäri kerran 10 minuutissa. Pikkurattaat aiheuttavat lisäksi jokainen oman jaksonsa. Jalustan yleinen mekaniikka ja esimerkiksi pöly rattaissa tai matopyörässä aiheuttavat satunnaisia virheitä ja ne ovat kaikkein hankalimpia autoguiderille. Omassa jalustassani (joka ei nyt ihan halpisjalusta ole), matoruuvin pyörähdysaika on 8 minuuttia ja siitä aiheutuvan virheen amplitudi n. 10-15". Sitä suuremmat jaksollisen virheen taajuudet pienenivät selvästi kun vaihdoin Takahashin rattaat parempiin Astro-Electronikin rattaisiin. Sitten kannattaa vielä pitää mielessä, että yksi kohinan lähde seurannassa on ilmakehän turbulenssi. Tähden paikka voi huonolla seeingillä hypähdellä esimerkiksi 2". Siihen auttaa se, että autoguiderikameran valotusaika pidetään riittävän pitkänä, vähintään parissa sekunnissa.

Vesa Kankare:

--- Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 19-10-2006, 09:09:14 ---Tuo 10 minuutin jakso johtuu matoruuvista itsessään, eli se luultavimmin pyörähtää ympäri kerran 10 minuutissa. Pikkurattaat aiheuttavat lisäksi jokainen oman jaksonsa. Jalustan yleinen mekaniikka ja esimerkiksi pöly rattaissa tai matopyörässä aiheuttavat satunnaisia virheitä ja ne ovat kaikkein hankalimpia autoguiderille. Omassa jalustassani (joka ei nyt ihan halpisjalusta ole), matoruuvin pyörähdysaika on 8 minuuttia ja siitä aiheutuvan virheen amplitudi n. 10-15". Sitä suuremmat jaksollisen virheen taajuudet pienenivät selvästi kun vaihdoin Takahashin rattaat parempiin Astro-Electronikin rattaisiin. Sitten kannattaa vielä pitää mielessä, että yksi kohinan lähde seurannassa on ilmakehän turbulenssi. Tähden paikka voi huonolla seeingillä hypähdellä esimerkiksi 2". Siihen auttaa se, että autoguiderikameran valotusaika pidetään riittävän pitkänä, vähintään parissa sekunnissa.

--- Lainaus päättyy ---
Mietin vaan, että kun haaveilen Vixenin GP-D2 jalustasta joskus tulevaisuudessa, olisinko saanut etua oman jalustani seurantaan vaihtamalla moottorit ja pikkurattaat jo nyt parempiin ja jatkossa myös Vixenin kanssa yhteensopiviin (SVP kun on ilmeisesti kopio noista Vixenin jalustoista). Nyt nuo jalustan kirimiset on välillä sitä tahtia, että en paljoa yli sekuntia voi kerätä seurantatähden paikkaa, kun jalusta karkaa silläaikaa alta... ;)

veka:
Hyvä keino minimoida seurantamoottorin ja epätäydellisen hampaistuksen aiheuttamat jaksolliset ja tilapäiset seurantavirheet on tietysti kasvattaa hammassektorin säde mahdollisimman suureksi, esim. omatekemässä jämerässä tähtitornijalustassani se on peräti 94 cm ! Hammassektori on valmistettu taivuttamalla ympyrän kaarelle kaksi vierekkäistä kierretankoa sisäreunalta yhteenhitsattuina, jotka on hankittu halvalla rautakaupasta. Myös steppimoottorin pyörittämä matoruuvi on rautakauppatavaraa. Vaikka minulla ei ole edes autoguidaus -systeemejä, otin esim. toissayönä 6 perättäistä 3 min valotusta CCD -kameralla ilman sanottavampia seurantavirheitä 40 cm:n newton -putkellani, jonka polttoväli oli lyhentäjää käyttäen n. 152 cm. Pitempien valotusten aikana käytän  ns. "manuaalista guidausta" hidastamalla sopivassa (=opitussa) tahdissa steppimoottorin pyörimisnopeutta. Rasittavaa, mutta onpahan jotain tekemistä valotusten aikana !

-veka

Vesa Kankare:
Jalustassani on ilmennyt selvä muutos jaksollisen virheen määrässä. Testit osoittavat, että se on hyvin todennäköisesti tullut matopyörästöön. Mitä aiheuttajia tälle ja PE:lle yleensäkin on? Ajattelin, että jos koottaiiin tänne ajatuksia, niin ehkä voisin löytää tuon aiheuttajan. Ei jalustassa näkyy muutos vuodelta 2008, jolloin mittasin PE:n arvoksi +/- 10", nyt se on +/-25", mikä on huomattava muutos. Ja nyt siis kyse matoruuvin tahdissa heiluvasta PE:stä. Jakso 598s. Mitä aiheuttajia tällä voi olla ja mitä PE:llä yleensä.

- Työstötarkkuus hampaissa. Voiko muuttua koko kierroksella, ellei sitten itse matoruuvissa?
- Matoruuvin suoruus (vaikuttaako?), voisiko olla taipunut?
- Välykset tai pinteet? Pystyisikö jopa säätämällä korjata?

Se ei ole poisuljettua etteikö jalusta olisi voinut saada pientä kolhua, kun olen sitä siirrellyt kokonaisena pakettina putkineen päivineen. Jos kolhu olisi aiheuttajana, mistä tuo voisi olla taipunut tai vaurioitunut. Matopyörä on terästä, matoruuvi ilmeisesti messinkiä. Jos vauriota epäilee, niin matoruuvi lienee se, joka tuossa yhtälössä kärsii ja on ainoa osa, joka voi näkyä jokaisella kierroksella? Itse matopyörän vauriohan näkyisi kerran vuorokaudessa?

Tosin kolhusta voisi seurata pikemminkin raju hyppy johonkin kohtaan käyrää. Nyt tuo kulkee kyllä tosi siistiä aaltoa tuo jalusta.

Apua ja ideoita kaivataan!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta