Näytön kalibrointi ja värilämpötila

Aloittaja Make, 04.12.2008, 20:23:24

« edellinen - seuraava »

Make


Kalibroin vasta tällä viikolla ensimmäistä kertaa näyttöni (Samsung SyncMaster 2032BW DVI-liitännällä). Kalibrointilaitteena oli Spyder2 ja ohjelmana muutaman vuoden vanha Spyder2PRO 2.0.

Huomasin heti selviä eroja kalibroimattomaan tilanteeseen:
- harmaasävyskaalan alapää muuttui jyrkemmäksi eli tumman pään sävyt tummenivat => suuri merkitys kuvan "black pointin" hakemisessa
- "hyvän näköinen" näytön värilämpötila-asetus riippuu huoneen valaistuksesta

Tein kalibroinnit kahdella värilämpötilalla: 5500K ja 6500K (molemmissa gamma= 2.2). Näytön säädöt palautin tehdasasetuksiin ennen kalibrointia, jotta voin vaihdella näitä ICC-profiileja huonevalaistuksen mukaan.

Millaisia värilämpötiloja ja gammoja te muut olette käyttäneet? Tällä kysymyksellä on merkitystä sen kannalta, millaisena näemme toistemme foorumille lähettämät tähtikuvat.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timo Kuhmonen

Aikanaan minulla oli lainalaitteena Spyder2. Jos oikein muistan, suositeltu värilämpötila näytölle oli 6500K. Tuolla laitteella sain vakioasetuksiin verrattavaa monitoria paremman värintoiston (CRT putkella). Ei kuitenkaan täydellistä. Väriliu'uissa esiintyi "hyppyjä" sekä harmaasta poikkeavia "kukertavia" raitoja (musta-valkea asteikko photoshopilla). Tumma pää sävyasteikossa oli etenkin ongelmallinen.

Pikseli lehdessä, 2/04, oli mielestäni hyvä artikkeli tästä aiheesta. Perusjutut siellä kerrotut - on voimassa tänäkin päivänä. Tosin monitoreissa on tullut kehitystä värintoiston suhteen.

Jos haluaisi oikein viimeisen päälle viilata ympäristön, silloin kannattaisi pitää ympäristön valo aina vakiona kirkkaudeltaan, ja suositelussa värilämpötilassa. Toinen asia sitten on, kenellä on kiinnostusta / mahdollisuuksia tähän. Omat "ympäristön työvalot" ei ole ns. "aitoa päivänvaloa", mutta kokonaisuuteen & rajoituksiin nähden olen ollut tyytyväinen :-)

Timpe

Täällä on 6500K ja gamma 2.2, mutta tämän säädön tarkkuudesta ei ole mitään käsitystä. Olen joskus lukenut lehtien näyttötesteistä, että eri valmistajien käsitykset värilämpötiloista vaihtelevat kovasti valmistustoleranssien mukaan (6500K saattaakin oikeasti olla 7000K tai 6000K).

Pistän tähän alle yhden musta-harmaa-valkoisen skaalan, johon törmäsin jossakin webbisivulla näytön "black point" kohdan löytämiseksi. Yleisesti ottaen olisi mukava, jos kaikilla olisi lähelle toisiaan säädetyt näytöt, mutta tämä on utopiaa monessakin suhteessa. Jos jollakin on tätä parempi apukuva tähän säätötarkoitukseen, niin sen voisi linkittää tai tuoda tähän ketjuun.
- Timo Inkinen

AP

6500K Gamma 2.2 /Spyder 3 vahtimassa/valoisuus aina sama huoneessa käytettäessä.

T:AP
Antti Paaso

-Jarz-

Tässä yksi "Mustan tason" säätökuva.
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Laitetaan tähän myös linkki aikaisempaan samaa aihetta käsitelleeseen topiciin, niin tulee ne yhdistettyä  :smiley:.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2718.0

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

Make


Kiitokset vastauksista ja tuosta linkistä aikaisempaan ketjuun.

Minäkin tein alksi kalibroinnin 6500K:lla, koska se oli suositus. Lopputulos tuntui kuitenkin silmääni hieman liian siniseltä verrattuna monitorin vereen laittamaani valkoiseen kopiopaperiin. Toinen kalibrointi 5500K:lla näyttää olevan paljon lähempänä paperin valkoista, ehkä himpun verran punertavampi. Harmaasävyskaalan alapää näyttää 5500K:lla hieman vaaleammalta kuin 6500K:lla. Tämä johtunee siitä, että 5500K:n harmaa on punaisempi?

Optimi näytön värilämpötila riippuu varmaankin työskentely-ympäristön värilämpötilasta. Minulle 5500K näyttää paremmalta. Jotta 6500K:n käyttäjät voisivat nähdä kuvani samanlaisena kuin minun näytölläni, olisiko minun laitettava oma ICC-profiilini mukaan kuvaan vai muunnettava kuva sRGB-profiilille?

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timo Kuhmonen

Minä olen pitänyt aina kuvissani, jotka tuule WEbiin esille, _aina_ sRGB profiilia - riippumatta siitä onko näyttö kalibroitu & profiloitu (tai ei). Ymmärtääkseni se on kautta linjan suositelluin web käyttöön. Ymmärtääkseni monitorikohtaista profiilia ei pidä liittää tiedostoon mukaan.

Spyderin laitteet / softa tekee kalibroinnin ja profiloinnin tuloksena ICC profiilin. Minä olen ymmärtänyt homman toimivan siten, että tuossa on mukana "säännöt" joka kertoo kuinka näytölle tulevia värejä "korjataan", jotta ne näkyisivät mahdoliisimman oikein näytöllä.

Photoshopissa on erikseen työtilan profiili valittavissa. Yleisimmin joko Adobe RGB tai sRGB. Monissa ohjeissa on sanottu, ettei monitorikohtaista profiilia saa valita tähän käyttöön.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 05.12.2008, 00:35:28
Tässä yksi "Mustan tason" säätökuva.
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Jep, tämä on hyvä sivusto  :cheesy:
Omasta näytöstä joutui nostamaan kirkkautta jonkin verran, että sai kaikki tummat ruudut näkyviin (pimeässä huoneessa), mutta säädön jälkeen kaikki ruudut näkyivät siten kuin pitikin. Sen sijaan tämän Sony monitorin todellinen gamma on sivuston mukaan jossakin 1.8...2.0 tienoillla, eikä tuota saa gamma-säädöllä tai monitorin katselukulmaa muuttamalla paljoakaan nostettua (nyt säätöjen jälkeen tulos jäi kenties 2.0:aan). Vaalean pään testiruudut 253-254 jäivät kokonaan erottelematta (=eivät erotu taustasta säätämälläkään), mutta tätä tummempi harmaa-valkoinen shakkilautakuvio näkyi vielä hyvin 200-252 välillä. (Tämän tiesin jo ilman testiäkin eli vm. 2006 LCD-monitorissa vaalean pään erottelukyky vain on tällainen  :undecided:)
- Timo Inkinen