25x100 kiikareille jalusta?

Aloittaja @kiistoni, 18.10.2006, 12:05:46

« edellinen - seuraava »

@kiistoni

Lyhyt kysymys.

Millainen jalusta 25x100 kiikareile?

Berlebach UNI 27 (Tähdet ja Avaruus 3/05) on riittävän vankka
jalusta näille kiikareille, mutta hinnaltaan reippaasti yli 500 euroa, ilman videopäätä?
Näin ollen 25x100 kiikareille tulee hintaa yli 900 euroa. Turhan hinnakas minusta ::)

Eilen oli aivan uskomattoman kirkas yö, ainakin täällä Pohjois-Karjalassa.
4 tunnin sessiossa jäätyi sormet. Paremmat hanskatkin pitäisi näköjään ostaa?

Kiitos


@kiistoni

..tuota jalustaa olen ajatellutkin kokeilla.

Mietityttää vaan tuo hinta/laatu suhde;)

Oletko huomannut häiritsevää värähtelyä ko. jalustassa kun keskiputki on nostettu ylös saakka?




pappa

Suosittelen Manfroton 055 ja siihen 128RC videopäätä, siinä saa jalustan korkeuden todella ylös (reippaasti päälle kahdenmetrin) ja jalustan jalat leventyvät vaikka vaakatasoon, paketin hinta on tosin  päälle parinsadan  ostopaikasta riippuen, mutta ei liian kallis koska 25X100 kiikari tarvitsee todella jämäkän tuen. Itsellä on käyttökokemusta VK:n Astrun WT jalustasta, sekin on raskas 3,9 kiloa, mutta sen alla pitää mennä pitkän miehen (+180) kyykylleen, se siis ei nouse tarpeeksi ylös.

Astru on erittäin tukeva maakaukoputken ja kameran jalusta (kopio Manfrotosta), Manfrotto on kuitenkin kevyempi ja laadukkaampi sekä nestevaimennetulla videopäällä kuva ei tee äkkiliikkeitä. Mukana tulee vakio tassut (kumitupit) ja sitten erittäin pitävät kumitassut joissa ruuvaamalla kumin ylös tulee esille jääpiikin ja jalusta pysyy hyvin paikallaan niin liukkaalla kalliolla kun jäiselläkin ja vaikka hieman kaltevalla alustalla.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: pappa - 18.10.2006, 22:29:11
Suosittelen Manfroton 055 ja siihen 128RC videopäätä, siinä saa jalustan korkeuden todella ylös (reippaasti päälle kahdenmetrin) ja jalustan jalat leventyvät vaikka vaakatasoon, paketin hinta on tosin  päälle parinsadan  ostopaikasta riippuen, mutta ei liian kallis koska 25X100 kiikari tarvitsee todella jämäkän tuen. Itsellä on käyttökokemusta VK:n Astrun WT jalustasta, sekin on raskas 3,9 kiloa, mutta sen alla pitää mennä pitkän miehen (+180) kyykylleen, se siis ei nouse tarpeeksi ylös.


myös minä olen käyttänyt Manfroton 055 sarjan jalustaa. Siinä oli kiinnii 15*70 Helios (mikä on kylläkin kevyempi kuin 25*100 kiikari)
Videopäänä on ollut mm. 128RC malli

Oman kokemuksen mukaan 055 sarjan malleissa on silloin ongelmaa, jos keskiputkea joutuu nostamaan kovin paljon (keskiputki tuettu vain yhdestä pisteestä). Tukevuus alkaa hieman kärsiä. Mutta ei kuitenkaan niin paljon etteikö jalustaa voisi käyttää havainnointiin. Vastaavan kokoisia 25*100 kiikareita en ole kokeillut omassa 055 sarjan jalustassa.

Toisena jalustana on itselläni ollut Manfroton 475B + 136 videopää. Tuo "setuppi" on tukevampi, mutta samalla hintaa sille kertyy enemmän. Jos minulla olisi 25*100 kiikarit -> käyttäisin niitä viimeksimainitussa jalustassa.



Oscuro

Millasia virityksiä ootte tehny että kiikareilla pystys kahtelee silleen et makaa selällään tai jtn. :-\
Fakta on vain jähmeä mielipide.

risto1

Tässä erillainen vaihtoehto

t. Risto

Skyliner68

Mika"Skyliner68"Järvinen

diesel

Lainaus käyttäjältä: althus - 18.10.2006, 21:02:11
..tuota jalustaa olen ajatellutkin kokeilla.

Mietityttää vaan tuo hinta/laatu suhde;)

Oletko huomannut häiritsevää värähtelyä ko. jalustassa kun keskiputki on nostettu ylös saakka?





Kyllä, mutta en ole sellaista jalustaa vielä nähnytkään, joka ei värise kun sen nostaa tappiinsa (n.180cm) ja tuuli osuu siihen.

Itse ainakin olen hyvin pärjännyt sillä ja kaveritkin ovat sellaisia hankkineet.

Vastaavasta manfrotosta saa maksaa äkkiä reippasti yli tuplat ja ei ole varmastikkaan yhtään sen tukevampi.


diesel

Lainaus käyttäjältä: tkuhmone - 19.10.2006, 10:10:36
myös minä olen käyttänyt Manfroton 055 sarjan jalustaa. Siinä oli kiinnii 15*70 Helios (mikä on kylläkin kevyempi kuin 25*100 kiikari)
Videopäänä on ollut mm. 128RC malli

Oman kokemuksen mukaan 055 sarjan malleissa on silloin ongelmaa, jos keskiputkea joutuu nostamaan kovin paljon (keskiputki tuettu vain yhdestä pisteestä). Tukevuus alkaa hieman kärsiä. Mutta ei kuitenkaan niin paljon etteikö jalustaa voisi käyttää havainnointiin. Vastaavan kokoisia 25*100 kiikareita en ole kokeillut omassa 055 sarjan jalustassa.

Toisena jalustana on itselläni ollut Manfroton 475B + 136 videopää. Tuo "setuppi" on tukevampi, mutta samalla hintaa sille kertyy enemmän. Jos minulla olisi 25*100 kiikarit -> käyttäisin niitä viimeksimainitussa jalustassa.




Itse olen 185cm ja ei ole ollut mitään ongelmaa katsoa Astrun jalustalla.

Hyvä puoli siinä on se veivi, jolla saa keskiputken nostettua ylös. Manfrotossa ei sitä ole ja luulenpa, että ongelmia tulee juuri sen vuoksi kun siihen laittaa 100mm kiikarit.


Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: diesel - 23.10.2006, 18:36:49
Itse olen 185cm ja ei ole ollut mitään ongelmaa katsoa Astrun jalustalla.
Hyvä puoli siinä on se veivi, jolla saa keskiputken nostettua ylös. Manfrotossa ei sitä ole ja luulenpa, että ongelmia tulee juuri sen vuoksi kun siihen laittaa 100mm kiikarit.

Hmm, enpä huomannutkaan aikaisemmasta viestistä tuota Astrun jalustan hintaa.... Näyttää olevan todella edullinen (vieläpä videopää mukana)
-> lyönee hinta-laatu suhteessa monet muut jalustat...

475B mallissa on keskiputki tuettu ja nostettavissa veivillä. Manfroton 055 sarjan jalustoissa ei veiviä ole.

Juha R

Itse mietin kans tuota astrun 95 egen jalustaa,ei olis kyllä hinnan kirous ! Taitaa mennä joululahja toiveeksi  ;D

pappa

Veivit on ihan hanurista kovalla pakkasella ja topparukkaset kädessä, Manfroton putki on hyvä ja täsmällinen nostaa ja lukitus pelaa, ei edes tarvitse kääntää niin tiukalle kuin halvoissa kopioissa. Minulta meni Astron jalustassa (Manfroton kopio jota VK myy) keskiputken kiristys mutteri poikki viimetalvena, mitälie valua linee (tein rosterista sorvilla uuden), kun kiristin eikä se meinannut pysyä paikoillaan (kiikari 5 kg), nyt siitä uhkaa mennä kierteet, mitälie valua mötikästä...

Halvoissa veivillisissä on veivit vielä muovia ja niiden kanssa härnätessä voi mennä hermo pahemman kerran, ja kiinalaisen muovin pakkaskestävyydestä ei ole mitään takeita.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Timo Kuhmonen

Kerron vielä lisää omaa kokemusta Manfroton 055 NAT2 sarjan jalustasta (nykyään korvautunut uudemmalla mallilla). Ongelmaa sen kanssa tuli vain kovilla pakkasilla, lämpötila luokkaa -20 tai alle sen. Jos ko jalusta oli ollut hangessa useita tunteja, hanki ilmeisesti kovettui. Pari kertaa eräs kumitassu jäi hankeen kun jalustan nosti paikaltaan  :o

Ko. jalustan tassut on kiinnitysrungoltaan kovaa muovia, ilmeisesti sovitettu pakottamalla alumiiniputken sisään väkisin. Itse en muuta selitystä tuolle ongelmalle keksi kuni mahdollinen lämpölaajeneminen. Alumiini putki ja muovi saattoi laajeta eri lailla, ja sitä myötä kiinnitys löystyi pakkasessa. Korjaus meni takuuseen. Saattanut olla joku tyyppivika...

Juha R

Nyt tuli tilattu jalusta käyttöön. Tilasin kyllä tuon astrun jalustan, jalustassa ei vain ole mainintaakaan mistään astrun merkistä vaan F1RST ... ja perässä oli vielä jotain tekstiä. Tarkistaisin tekstin mut, jalusta on 100 km päässä  :( Kertokaa viisaammat onko tuo sama kuin astrun vai jokin ihan muu...tehty kyllä taiwanissa. Tietäs lähettää myyjälle takasin jos tää on ihan pilipali vehe. Ei ite vielä tiedä näistä niin paljoa  :-[

MarkoM

Tärkeintä kait lienee, että jalusta on tukeva ja kestävä (selviää pitkälti kokeilemalla) merkistä riippumatta. Ellei ole, niin vaihtoon...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry