Artjärven putkesta

Aloittaja rafael, 22.10.2006, 19:40:45

« edellinen - seuraava »

rafael

Tietääkö joku miten se artjärven putki on hajonnut . Eikö se ollut ihan uusi.

Never

Vai onko se koskaan kunnolla toiminutkaan? En muista mikä siinä viimeksi oli tapaamisessa vikana, mutta uskoisin että Maestro Iiro voi muistaakin ja Kosken Jorma tietääkin :)

/Jake

Timo-Pekka Metsälä

Jalustan elektroniikka siinä on kaiketi brakannut jo useamman kerran. Viimeksi reistasi deklinaatiomoottori.

Vesa Kankare

Mielestäni on aika omituista, että sen hintaluokan putki ei kestä suomalaisen tornin olosuhteita. Elektroniikka hajoilee, ruuvit ruostuu jne. Että se siitä Meaden laadusta. Mitenhän muut vastaavat putket on suomessa pärjännyt, eikös Jyväskylässä ole ainakin toinen samanlainen? Mulla on halpa kinkkijalusta moottoreineen ja saksalainen laatuelektroniikka asunut samoissa olosuhteissa jo vuosia ilman ongelmia.

Lisäksi se Artjärven putki mielestäni vaatisi hieman kollimointia. Kun kikkailtiin sen kanssa ja tarkentelin kameraa siihen, epätarkoissa tähden kuvissa näkyi selkeesti epäkeskeinen apupeilin varjo.

Se jos saataisiin timmiin kuntoon, olisi aika kiva kokeilla planeettakuvausta webkameralla sen kanssa keväällä. SC:n kollimoinnista mulla vaan ei ole mitään käsitystä, mutta lähden auttamaan kyllä mielelläni, jos minusta apua vaan on.
Vesku
www.vkastronomy.com

Jorma Koski

vastaan Artjärven laitteista, mutta elektroniikka on minulle sangen tuntematon alue.
Mikko on tutkinut näitä ongelmia, tilannut uuden moottorin ja pian se saadaan asennettuakin.
Meaden vehkeet eivät siedä kosteutta - tämä on todettu Nyrölässäkin.
Kollimointi ei ole newtonin vastaavaa ihmeellisempää, säätöruuvit ovat vaan etupuolella,
toki kaksi henkilöä puikoissa nopeuttaa tointa.
TouCamilla ja 4X Barlowilla on kuvattu Tähtikalliolla Jupiteria menestyksekkäästi.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook