Sky-Watcherin dobson jalustat

Aloittaja TähtiJussi, 10.11.2008, 07:51:43

« edellinen - seuraava »

TähtiJussi

Kysyisin sopiiko Sky-Watcherin skyliner-150 dobsonin jalusta Sky-Watcher skyliner-200 tai isompiin? ???
Ajattelin hankkia SW skyliner-150 ja vähitellen suurempan.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

GaryP

Siis aiot nimenomaan dobson-tyyppisessä mallissa päivittää? Mutta niissähän tulee aina jalusta mukana? 150 ja 200 ovat erikokoisia putken leveyden osalta, samoin se alustakin sitten kasvaa mukana.

kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

TähtiJussi

 No, nyt, kun minulla on skyliner 200 niin ajattelin kysyä muilta ihmisiltä, että oletteko te tarvinneet mitään alustaa (puulevy, tukeva laatta) talvella sen dobsonin alle? Ainakin lumi pitää kolata pois.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Spaca

Lainaus käyttäjältä: TähtiJussi - 10.12.2008, 08:08:54
No, nyt, kun minulla on skyliner 200 niin ajattelin kysyä muilta ihmisiltä, että oletteko te tarvinneet mitään alustaa (puulevy, tukeva laatta) talvella sen dobsonin alle? Ainakin lumi pitää kolata pois.
No, omasta mielestä parempi vaihtoehto on pistää pieneen hankeen kuin kolatulle ja sen myötä jäiselle pohjalle. Jäällä nimittäin meinaa nuo dobsonin pikkujalat liukua helposti putkea pyöritellessä.
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Kaizu

John Dobsonin kotiseudulla jalustaa lienee käytetty asfalttialustalla. Lumikeli on poikkeuksellinen ilmiö.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

En ole itse sellaisella maastossa vielä ollutkaan jossa olisi ollut ongelmia mun Dobsonjalustaisten putkien kanssa. Mielestäni paljon helpompi käyttää/asentaa/pystyttää ja myös toimintavarmempi kuin kolmijalat. Sellainen paikka missä Dobsonjalustan kanssa tulee ongelmia, on paikka missä tulee ongelmia ihan muutenkin. Esimerkiksi joku peilijää tai kivikko.

Maalaisjärkeä, sano vanhakansa, kun Dobsonia pykäs..