Stellarium

Aloittaja BEAT, 19.12.2006, 09:52:40

« edellinen - seuraava »

Mito

Olen muokannut aloitusnäkymän haluamakseni ja tallentanut sen "Tallenna asetukset"-painikkeella. Win10 koneella asetukset jäävät voimaan ja aloitusnäkymä on sellainen kuin sen olen säätänyt. Win11 aukeaa aina oletusnäkymällä vaikka olen tallentanut asetukset samalla tavalla kuin toisella koneellakin. Molemmissa on uusin 23.1 versio. Onko tämä bugi vai onko minulta jäänyt huomaamatta jossakin "Oletusnäkymä käynnistettäessä"-asetusruksi tai vastaava?

ispa

Lainaus käyttäjältä: Mito - 24.05.2023, 13:48:16
Olen muokannut aloitusnäkymän haluamakseni ja tallentanut sen "Tallenna asetukset"-painikkeella. Win10 koneella asetukset jäävät voimaan ja aloitusnäkymä on sellainen kuin sen olen säätänyt. Win11 aukeaa aina oletusnäkymällä vaikka olen tallentanut asetukset samalla tavalla kuin toisella koneellakin. Molemmissa on uusin 23.1 versio. Onko tämä bugi vai onko minulta jäänyt huomaamatta jossakin "Oletusnäkymä käynnistettäessä"-asetusruksi tai vastaava?

Tuo kannattaisi kirjata issueksi (bugi-ilmoitus) Stellariumin Issues-sivulla sitten kun ja jos toteaa sen olevan oikea bugi. Ilmoituksesa kannattaa mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti tilanne. Siellä on se oletettu (ohjelman) käyttäytyminen ja sitten todellinen käyttäytyminen. Uskon kehittäjien olevan iloinen kaikista vikailmoituksista.

Olen itse tosiaan muokannut landsape.ini -tiedostoa. Mutta huomasin siinäkin oudon toiminnan. Käänsin Stellariumista uudemman version koneellani ja se asetti taas siihen tiedostoon maan väriksi vihreän. Mutta Stellariumin näytöllä oli musta maa. Ilmisesti siellä on joku välimuisti, jossa se mustaksi muokattu maa on. En ole muistaakseni niitä tallenna asetukset ja näkymät käyttänyt tuon jälkeen. Pitääpä kokeilla. Kokeilin kyllä laittaa tuon zero-landscapen omaana käyttäjähakemiston .stellarium -hakemistoon. Eikä sekään toiminut ihan oletusten mukaan.
Ilpo Kantonen

ispa

Stellariumista on tullut versio 23.2 heinäkuun 2. päivänä 2023.

Stellarium 23.2 (julkistusilmoitus englanniksi)
Ilpo Kantonen

ispa

Stellariumin kehittäjät korjasivat eilen observointilistan (=kirjanmerkkilista?) latauksen ja talletuksen. Testasin sen toimintaa ja näytti toimivan. Nyt ne tiedostot ovat .sol -päätteisiä. Tämä muutos tulee 24.9.2023 julkaistavaan versioon 23.3. Ilmoitin tästä listojen lataamisen toimimattomuudesta huhtikuussa 2023. Joten ihan kohtuullisessa ajassa tuli korjaus.

Nyt voi tehdä listan taivaankappaleista ja jakaa niitä toisten kanssa ja he saavat ladattua ne omaan Stellariumiinsa. Sanoisin, että ei ihan pieni ominaisuuslisäys. Sen taivaankappaleen pitää ilmeisesti olla Stellariumin tietokannassa kuitenkin. Omia uusia tähtiä ei siis voi luoda tällä. Ominaisuuden saa toimimaan, jos lataa Stellariumin lähdekooodit (https://github.com/Stellarium/stellarium) ja kääntää (compile) ohjelman omalla koneella. Tai odottelee noin viikon ja lataa release candidaten / kehitysversion. Tai odottelee 24.9.2023 asti ja päivittää Stellariumin uuteen versioon.
Ilpo Kantonen

ispa

Lainaus käyttäjältä: Mito - 24.05.2023, 13:48:16
Olen muokannut aloitusnäkymän haluamakseni ja tallentanut sen "Tallenna asetukset"-painikkeella. Win10 koneella asetukset jäävät voimaan ja aloitusnäkymä on sellainen kuin sen olen säätänyt. Win11 aukeaa aina oletusnäkymällä vaikka olen tallentanut asetukset samalla tavalla kuin toisella koneellakin. Molemmissa on uusin 23.1 versio. Onko tämä bugi vai onko minulta jäänyt huomaamatta jossakin "Oletusnäkymä käynnistettäessä"-asetusruksi tai vastaava?

Tulipa tässä vielä ajatus, miten voisi yrittää korjata tai aiankin ottaa selville vian syyn. Ne asetukset ovat todennäköisesti config.ini -nimisessä tiedostossa. Ja se sijaitsee esimerkiksi tässä Linux-järjestelmässä käytätjän kotihakemiston alihakemistossa .stellarium . Kun Stellarium ei ole käynnistetty, tiedostoon voi muokata jollain muokkailmella (editori, Windowsissa esim. Notepad) sopivat asetukset. Ja ne asetukset näkee nyt sitten sen Windows 10 -koneen Stellariumissa / käyttäjän hakemistossa. Periaatteessa siitä WIndows 10 -koneen Stellariumin config.ini -tiedoston voisi kopioida Windows 11 -koneeseen vastaavaan hakemistoon. Mutta voi olla, että niissä on muutakin eroa kun kyseessä olevat asetukset. Siksi käsin editointi tuntuisi paremmalta ja turvallisemmalta ratkaisulta. Siellä voi olla myös muita asetustiedostoja, joten niitä hakemistoja voi tutkia silläkin silmällä.

Stellariumin käyttäjän oppaassa on selitetty aika hyvin asioita, joten sitäkin voi vilkaista. Luvussa 13.2.1 on selitetty config.ini. Uusin käyttäjän opas on tiedostossa stellarium_user_guide-23.2-1.pdf, jonka voi ladata netistä omalle koneelle tai selata selaimella netissä.
Ilpo Kantonen

ispa

Stellariumista on ilmestynyt uusi versko 23.3.

Uusista ominaisuuksista englanniksi

Omasta mielestäni suuri uusi juttu on observointilistojen lataaminen Stellariumiin, joka ei ole aiemmin toiminut. Nyt voi netistä tai kavereilta saada listoja taivaankappaleista. Ja tietysti myös tallentaa omia listoja. Stellariumissa voi olla nyt useita omia listoja nimettynä. Ja kunkin voi viedä JSON-muotoiseksi tiedostoksi. Joulukuun versiopäivityksessä tuillee myös polkuasetus (tiedostot voivat olla omassa erityisessä kansiossa/hakemistossa).
Ilpo Kantonen

ispa

Stellariumiin on saatavana erillinen pikanäppäinohje. Se on PDF-muotoinen ja sen voi tulostaa yhdellle A4-paperille (esim. kaksipuolinen tulostus). Ehdotin tekijälle lähteen PowerPoint-esityksen lokalisoimista. Voi tulla siis joskus suomenkielisenäkin. Silloin kehittäjien olisi ehkä kätevintä laittaa se jakeluun Stellarium-asennuspakettiin mukaan.

StellariumVadeMecum
Ilpo Kantonen

ispa

Kokeillaanpa uudella foorumilla liitetiedostojen lisäystä viestiin. Tässä on Stellariumin observointilista Kalojen tähtikuvion tähdistä. Tiedosto pakattu Linuxin zip-komennolla. Pitäisi aueta myös Windowsin purkuohjelmalla.

Voit ottaa observointilistan käyttöön Stellariumissasi kun sen versio on 23.3 tai uudempi.
Ilpo Kantonen

ispa

Stellariumista on julkaistu versio 23.4.

Uusia ominaisuuksia ja bugikorjauskia:

https://stellarium.org/release/2023/12/23/stellarium-23.4.html

Ilpo Kantonen

ispa

Stellariumiin saattaa tulla lähiaikoina tai joskus opastus (käyttäjän oppaaseen User Guide) videoiden teko Stellariumilla. Voit katsella paria esittelyvideota oheisesta linjkistä. Tietysti voi tehdä muunlaisiakin videoita taivaan liikkumisista.

Creating Videos with Stellarium

Stellariumista on tulossa reilun viikon kuluttua uusi versio 24.1.
Ilpo Kantonen

ispa

Tässä on taas kehitelty avaruusalusta, jolla voit navigoida avaruudessa kuin luotain. Tämäkin saattaa tulla jossain vaiheessa osaksi Stellariumia.

Board a spacecraft and flyby planets, moons and a comet yourself
Ilpo Kantonen

ispa

Stellariumista on julkistettu uusi versio 24.1.

Muutokset (englanniksi). Ohjelman voi ladata omalle koneelle ylhäällä olevista käyttöjärjestelmäkuvakkeista.
Ilpo Kantonen

väre

Kiitos tiedosta.
Markku
----------------------
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Sharpstar 61EDPH III, GSO 6" RC, iOptron GEM28, Asiair Pro, Asi 120 mini, ZWO ASI 533 MC Pro, Canon 80D, EOS R