EQ -jalustan suuntaus ilman pohjantähteä

Aloittaja Rscl, 26.07.2006, 14:37:54

« edellinen - seuraava »

Rscl

Vanhalla sivustolla oli paljon asiaa drift alignistä joka on nyt siirtynyt bittitaivaaseen...

Joten, tarkoitusolisi katsella parkkeelta josta näkee hyvin Länsi-luode / etelä / Itä-kaakko -akselilla taivaan aina n. 70˚ korkeudelle saakka (sitten tulee katon lippa eteen), eli ihan mukava havaintopaikka jos haluaa painottaa mukavuustekijöitä. Kuinka tarkkaan jalusta pitää saada suunnattua pohjantähteen, että drift alignista on hyötyä?

http://www.darkskyimages.com/quick.html -ohjeessa neuvotaan valitsemaan tähti pohjoistesta horisontin läheltä ( Pick star on meridian, just north of celestial equator). Sama varmasti onnistuu valitsemalla tähti etelästä, mutta tekemällä korjaukset päin vastoin

If star drifts up, adjust mount in azimuth to move star right
If star drifts down, adjust mount in azimuth to move star left

->->->->
If star drifts up, adjust mount in azimuth to move star left
If star drifts down, adjust mount in azimuth to move star right


Lisäksi ohjeessa neuvotaan etsimään tähti idästä, n. 20 asteen korkeudelta (8.  Pick star in east, just north of celestial equator, about 20° above horizon ). Onnistuuko suuntaaminen mikäli en voi valita tähteä täysin idästä / lännestä? Vaikuttaako silloin azimuth -suuntaus?

Lisäksi en omista ristikolla varustettua okulaaria, joten onnistuuko suuntaus etsinkputkenkautta, vai onko se aivan liian epätarkka?

Tälläisiä mietteitä, toivottavasti saatte selvää :)

einari

Heh, kohtalotoveri ;)
Mulla kanssa näkökenttää jotain 120 astetta ja ehkä 60 asteen korkeudelle.

Juri viime yönä tein parvekkeella drift alignia.

Mitä ohjeita olen katsellut niin kyllä se itä/länsisuuntainen suuntaus hoidetaan etelämeridiaanin suunnassa olevalla tähdellä ja mahdollisimman läheltä ekvaattoria.
5 minuuttia kerrallaan katselin mihin tähti valuu ja säädin jalustaa sen mukaan.
Lopulta sain tähden pysymään ainakin 20 minuuttia ristikkoviivan päällä.
Merkitsin lopuksi kunnon 'askelmerkit' parvekkeen lattiaan.

Tämän session jälkeen kokeilin muuten vielä opettaa PEC korjausta jalustalle. Tein sen manuaalisesti käyttäen ristikko-okulaaria ja 2.5X barlowia. Fokusoin tähden pieneksi donitsiksi. Hiukan oli tuskallista katsella 8 minuuttia sellaista lepattavaa donitsia. Jää nähtäväksi oliko tästä toimenpiteestä mitään hyötyä.

Pohjois/eteläsuuntausta en nyt tehnyt kun ajattelin että tuo näkörajoite voi rajoittaa tulosta. Ehkä teen sen jossain ulkosalla lähistöllä mistä näkyy itä/länsihorisonttiin.

Luulen että etsinputken tarkkuus ei oikein riitä tarkempaan valokuvauksen vaatimaan suuntaustarkkuuteen - visuaaliseen katseluun kyllä.

Toivottavasti saat suuntauksen kuntoon.
___
Tapio

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: Rscl - 26.07.2006, 14:37:54
http://www.darkskyimages.com/quick.html -ohjeessa neuvotaan valitsemaan tähti pohjoistesta horisontin läheltä ( Pick star on meridian, just north of celestial equator)...

Tuossa kylläkin tarkoitettanee etelää ja vähän 0 deklinaation yläpuolelta.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

tähti_ville

#3
Heippa Kaikille.

Olen taas kerran tehnyt pientä tutkimus / turhaa hommaa putkeni kanssa ja touhunnut suuntaus hommissa vaikka mitä, mutta olen saanut putken suunnattua edellä mainittua drift align menetelmään pohjautuen todella hyvin.

Laitan linkin josta voi lukea kilometrin pituisen kirjoitusvirheillä höystetyn tarinan tapahtumasta.

terveisin Antti.

http://atinastronomia.blogspot.com/